سرمربی سابق تیم ملی: وضعیت والیبال بانوان از این هم بدتر می‌شود


نسرین خزانی

نسرین خزانی درباره وضعیت والیبال بانوان نقدهایی را مطرح کرد و افزود: در بخش بانوان مشکلات زیادی داریم و باید از خودمان شروع کنیم اما به شما قول می‌دهم که وضعیت والیبال بانوان ایران از این هم بدتر می‌شود.

نسرین خزانی، سرمربی سابق تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان دختر ایران در گفت‌وگو با سادس، در مورد عملکرد تیم باشگاه پیکان در جام باشگاه‌های والیبال بانوان آسیا، اظهار کرد: در سالن مسابقه حضور نداشتم و نتایج را از تلویزیون و فدراسیون والیبال دنبال می‌کردم. نمی‌دانم چه تیم‌هایی خوب یا بد بازی می‌کردند، اما حدود ۱۲ سال است که به مسابقات مختلف اعزام می‌شویم. یعنی بعد از این مدت نمی‌توانیم چین تایپه و اندونزی را ببریم؟

او در ادامه‌ افزود: می‌دانیم تیم‌های آسیایی شرقی سرعتی هستند و پرش بالایی دارند،  ولی چرا نمی‌توانیم در این ۱۲ سال اشکالاتمان را بر طرف کنیم؟ چیزی که مسلم است و اطمینان دارم این است که از نظر تکنیکی تمام تیم‌های آسیای شرقی از ایران بالاتر، بهتر و سریع‌تر کار می‌کنند. پس اشکال در والیبال ایران وجود دارد. با این که این مشکلات را می‌دانیم اما اولا روی تکنیک بازیکنان‌مان دقت زیادی نمی‌کنیم و آن را سرسری می‌گیریم، دوما با اینکه می‌دانیم سرعت تیم‌های آسیای شرقی از ایران بیشتر است، اما چرا نمی توانیم قبل از اعزام سرعتمان را بالا ببریم.

خزانی در این مورد، بیان‌ کرد: یا آگاهی و علم این کار را نداریم و یا واقعا بلد نیستیم. خیلی دردآور است بعد از حدود ۱۲ سال هنوز به تیم‌های آسیای شرقی می‌بازیم. در حال‌ حاضر که اندونزی هم به آنها ‌اضافه شده است در صورتی که تا پیش از این اندونزی زنگ تفریح‌مان بود. کسانی مثل برهانی و کدخدایی که یازده سال روبروی این تیم‌ها بازی می‌کردند، در زمین بودند. یعنی باز هم تجربه ندارند؟ شاید اگر من هم به مسابقات اعزام می‌شدم نتیجه‌ نمی گرفتم، اما حرفم این است که باید از خودمان شروع کنیم و مشکلاتمان را بر طرف کنیم. البته به شما قول می‌دهم والیبال بانوان ما از این بدتر هم خواهد شد.

سرمربی سابق تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان دختر ایران در مورد استفاده از سرمربی خارجی برای هدایت تیم‌های والیبال بانوان، گفت‌: اگر قرار است استفاده از مربی خارجی مثل گذشته باشد، تاثیری ندارد. کسی که انتخاب می‌شود، باید اطلاعات کامل در مورد تیم‌های آسیای شرقی داشته باشد. بر اساس آن تیم‌های ایران را آموزش دهد. اگر مربی بدتر از اینها انتخاب کنیم به چه درد می خورد. ما که هزار بار به مسابقات اعزام شدیم و به تیم‌های آسیای شرقی باختیم هنوز هم نمی‌دانیم که باید چه کار کنیم و اگر الان یک مربی انتخاب  کنند و پول زیادی صرف این مربی کنیم و بی نتیجه‌ باشد، درست نیست. مثل مایدا چیچیچ که از اروپا آمد و در زندگی‌اش مربیگری نکرده بود.

خزانی درباره سرمربیگری مهرگان، گفت‌: آقای مهرگان سابقه مربیگری در بخش بانوان را نداشتند، اما در کنار آقای سیچلو بودند. حالا هم به صلاح دید فدراسیون والیبال سرمربی تیم‌ ‌ملی بانوان بزرگسال شده است. البته شنیده‌ام که او علم روز را می داند و اطلاعات کافی در زمینه والیبال دارد. شاید این بار به مسابقات اعزام شویم و نتیجه‌ بگیریم، اما اگر هفتم و هشتم شدیم یعنی آقای مهرگان، من، خانم شعبانیان و خانم صدیقی هیچ فرقی با هم نداریم

او در ادامه‌ بیان‌ کرد: باید مثل تیم‌های آسیا شرقی سرعتی کار کنیم و  در سرعت ، پرش و استقامت توان بازی‌مان را بالا ببریم.  مثلا پرش امسال مهسا کدخدا را با چهار سال پیش مقایسه کنید. تفاوتی نکرده است، فقط کمی با تجربه‌تر شده است. سرعت تیم‌های ایران پایین و تکنیک‌مان غلط است. آنها تکنیک می‌زنند و بازیکنان‌مان به توپ نمی رسند و توان دفاع کردن ندارند.

او  با اشاره به تجربه آخرین دوره‌ای که سرمربی تیم‌ ‌ملی بود، گفت‌: وقتی از مسابقات برگشتم به مسئولان فدراسیون  گفتم از تیم‌های آسیای شرقی خیلی عقب هستیم یا باید از این کشورها مربی به ایران بیاورید تا مربیان را آموزش دهند و یا از مربیان ایرانی به کشورهای آسیای شرقی اعزام کنید، اما این کار را نکردند و همین طور در جا زدیم.

خزانی به مشکلات ارزی موجود در کشور و تاثیر آن بر اردوهای تدارکاتی تیم‌ها اشاره کرد و گفت‌: مشکلات ارزی خیلی زیاد است. فکر می‌کنید اگر تیم‌هایمان در کشور دیگری اردو می زدند، نتیجه‌ای بهتر از ششمی کسب می‌کردند؟ مگر تیم‌ ‌ملی مردان بزرگسال ایران در لهستان، بلغارستان و برزیل اردو نزدند پس چرا با آقای کلاکوویچ در لیگ ملت‌های والیبال دهم شدند، دلیل این موضوع این است که این تیم‌ها بازیکنان تاپ‌شان را در زمین نمی‌گذارند تا آسیبی نبینند. برای بازی تدارکاتی می‌توانستند شش پسر نوجوان را انتخاب  کنند تا با خانم‌ها به رقابت بپردازند. چه اشکالی دارد؟ مگر ورود آقایان به مجموعه آزاد نیست، اگر ممنوع است آقای مهرگان در سالن چه می‌کند؟

سرمربی سابق تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان دختر ایران به استفاده از تیم آقایان به عنوان یار تمرینی خانم‌ها اشاره  و بیان‌ کرد: در یکی از مصاحبه‌های خانم شعبانیان خواندم که گفته بود به سرویس‌های پر قدرت تایلند باختیم. مگر تا حالا با تایلند بازی نکرده بودیم؟ مگر نمی‌دانیم این تیم سرویس‌های قدرتی و پرشی موجی می‌زنند؟  وقتی می دانیم دریافت سرویس‌های‌مان ضعیف است از آقایان خواهش کنیم برای نیم ساعت برایمان سرویس موجی بزنند. در حال‌ حاضر هم ورود آقایان به مجموعه آزاد است، چون اگر مخالفتی وجود داشت آقای مهرگان با تیم بزرگسال کار نمی‌کرد و مربی بدنساز و آنالیزور بانوان از مردان انتخاب نمی‌شدند. وقتی ورود آنها در مجموعه آزاد است، چند مرد دیگر هم روبروی تیم بانوان قرار دهید تا سرویس‌های پرشی و موجی بزنند.

خزانی با بیان این که برای حل مشکلات موجود والیبال بانوان باید رسیدگی بیشتری به این بخش شود، گفت‌: باید لیگ‌های بهتری داشته باشیم و هزینه‌های بیشتری در این بخش صرف شود. تا زمانی که مسابقات زیادی در ایران برگزار نشود، روند کار نتیجه‌ خوبی نخواهد داشت، چون بازیکن هر چه بازی بیشتری را انجام دهد، آماده‌تر می‌شود. مشکلات رده پایه باید بر طرف شود تا تیم بزرگسال قوی داشته باشیم.

او در این باره ادامه‌ داد:  تعداد تیم‌های لیگ بانوان کم است. از نظر مالی حمایت نمی شویم و  اگر حمایت شویم در نیمه راه جا خالی می‌کنند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند. ای کاش رییسی داشتیم که امکانات را بین زنان و مردان مساوی تقسیم می‌کرد. اگر مردی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کند پس می‌توانند ۴۰۰ میلیون تومان هم برای یک تیم بانوان هزینه کنند، اما این اتفاق نمی افتد. برای پنج بازیکن مرد بالای یک میلیارد تومان هزینه می‌کنند،  ولی برای یک تیم زنان که شامل ۲۰ نفر است، ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نمی‌کنند. این مشکلات را که نباید ما حل کنیم. آقایان هم دوست ندارند پول بدهند و کسی نیست که به دادمان برسد. پس باید بگوییم خداحافظ.

سرمربی سابق تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان دختر ایران در مورد تیم نماینده تهران که سال گذشته سرمربیگری آن را بر عهده داشت، گفت‌: این تیم منحل شده است. حتی مسئولی که سال گذشته قول حمایت داده بود، دیگر وجود ندارد. هنوز قرارداد سال گذشته‌مان را تسویه نکرده‌ایم و نمی دانیم باید یقه چه کسی را بگیریم. سال گذشته ۶ماه زحمت کشیدیم و الان دستمان به جایی بند نیست. ۳۰ درصد قراردادمان را گرفتیم، اما ۷۰ درصد بدهکار هستیم.کسانی برای حمایت قول دادند زیر حرفشان زدند.

سرمربی سابق تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان دختر ایران در مورد عملکرد فدراسیون والیبال، اظهار کرد: شناخت کاملی از آقای ضیایی ندارم، اما نظم و انضباط در فدراسیون آقای داورزنی بیشتر بود. البته خانم کعبی زاده، نایب رییس بانوان این فدراسیون تازه مشغول به کار شده‌اند. شاید به مرور نتیجه‌ بهتری بگیرند و نظم و انضباط بیشتری حاکم شود.

او  در پایان در مورد حضور کعبی زاده در وزارت ورزش و جوانان، گفت‌: خانم کعبی زاده هر روز در وزارتخانه حضور دارند و سه به بعد به فدراسیون والیبال می آیند. طبیعتا اگر مسئول هر روز در راس کارش حضور داشته باشد، می‌تواند به مشکلات بیشتری رسیدگی کند. در این صورت کارها کمی عقب می‌افتد.
 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *