حمایت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی از راه‌اندازی انجمن «سلیاک»


معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی گفت: از راه‌اندازی انجمن حمایت از بیماران سلیاک در استان حمایت می‌کنیم.

به گزارش سادس، دکتر «محسن شهریاری» افزود: طی جلسه برگزار شده با نمایندگان این انجمن در استان قول هرگونه مساعدت جهت استقرار این انجمن داده شد.

وی افزود: در اختیار گذاشتن رایگان فضای آموزشی، اتاق جلسات، امکانات آموزشی و … جهت آموزش بیماران و خانواده‌های آنان از جمله کمک‌های این معاونت به این انجمن خواهد بود.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: نمایندگان انجمن در این جلسه متعهد شدند که نسبت به تشکیل هیئت مدیره و هیئت امنا این انجمن در اسرع وقت اقدام کنند.

شهریاری افزود: هم‌چنین راه‌اندازی فروشگاه مخصوص این بیماران و ارائه خدمات از طریق این فروشگاه زیر نظر متولیان از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه بود.

سلیاک(Coeliac disease ) یا اسپروی سلیاک یک اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی(ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب‌دیده و در جذب مواد اختلال ایجاد می‌شود و در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن(gliadin ) که در برخی غلات مانند گندم، جو، چاودار و جوی دوسر وجود دارد را مصرف کنند، دچار علایم عدم تحمل می‌شوند و ورود گلوتن به سلول‌های پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌شود و واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده(villous atrophy) و کاهش فعالیت آنزیم‌های روده‌ای می‌شود.

چون بخش عمده‌ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای روده انجام می‌شود، تخریب پرزها موجب سوءجذب می‌شود. در اغلب موارد بیماری سلیاک، ژنتیکی است. این بیماری واگیردار یا سرطانی نیست و به طور معمول از دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی(دو هفتگی تا یک سالگی) آغاز می‌شود. امکان دارد علائم هنگامی ظاهر شوند که کودک نخستین بار شروع به خوردن غذاهای حاوی گلوتن می‌کند. در بزرگسالان علائم ممکن است به‌تدریج و در عرض چند ماه یا حتی چند سال پدیدار شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *