ابعاد سند تحول بنیادین هنوز برای مسوولان مشخص نیست


مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند تحول توسط آموزش و پرورش و دولت‌ها و دیگر بخش‌های نظام، جدی گرفته نشده است، گفت: اساسا هنوز ابعاد تحول بنیادین برای مسئولان روشن نیست.

به گزارش سادس، دکتر حسن بنیانیان با بیان اینکه سند تحول نه توسط خود آموزش و پرورش و نه دولت‌ها و نه دیگر بخش‌های نظام، جدی گرفته نشده است، گفت: اساسا هنوز ابعاد تحول بنیادین برای مسئولان روشن نیست. در سند تحول می‌خواهیم هم محتوای دانش و هم فرهنگ نسل جدید را تغییر دهیم و این کار شیوه جدیدی از کشور داری را می طلبد که یکی از آثار آن توجه همه جانبه به حل مسائل آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به نیروی انسانی و استخدام ها در راستای اجرایی کردن سند تحول، اظهار کرد: سازمان امور اداری باید به وزارت خانه برود و مشکلات را بررسی و اصلاح کند. همچنین سازمان برنامه و بودجه باید به سراغ این وزارت خانه برود و تغییرات را بررسی کند. از طرفی مجلس نیز باید سالی یک بار حداقل، جلسه غیر علنی برگزار کند و مسائل آموزش و پرورش را بررسی و نیازهای آنها را در حوزه قانون بررسی کند درحالیکه آموزش و پرورش به شدت درگیر مجلس شورای اسلامی است زیرا اکثر نمایندگان مجلس کاری به سند تحول بنیادین ندارند و فقط مثلا می خواهند رئیس آموزش و پرورش منطقه را تغییر دهند و دور بعد رای بیاورند؛ متاسفانه آموزش و پرورش، نمی‌تواند این واقعیت تلخ را بیان کند چون فردا تبدیل به استیضاح می‌شود.

مسئول کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، بیان کرد: آموزش و پرورش نیاز به ۹۰۰ هزار معلم با انگیزه، با دانش مهارت روز نیاز دارد و هر چقدر به سمت آموزش‌های ابتدایی نزدیک می شود، آن کار پیچیده تر می شود. هنوز فکر می کنیم برای آموزش و دبستان، دیپلم و فوق دیپلم کافی است و این بخشی از تحولاتی است که باید برای اجرای سند تحول بنیادینبه آن توجه کرد.

وی با بیان اینکه پس از نیروی انسانی، مدیریت کارآمد دومین نیاز سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: امروز ۱۱۰ هزار مدرسه داریم و این مدیر مدرسه است که باید انگیزه، نشاط و حرکت را در دانش آموز و معلم ایجاد کند. دانشی که معلم برای اداره کلاس و تدریس و تربیت نیاز دارد اما دانش وزیر آموزش و پرورش نیز باید بیشتر باشد زیرا موضوع معلم، انسان است. درک این موضوع نیاز به آموزش ضمن خدمت بالا و نظام آموزشی قدرتمند و همچنین سیستم های نظارتی کارآمد دارد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *