طراحی سطوح کاردانی و کارشناسی بهورزی


قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت از طراحی سطوح بالاتر کاردانی و کارشناسی بهورزی خبر داد و گفت: این دو دوره اکنون تعریف و مسیر رشد و ارتقای بهورزان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سادس، دکتر محمد شریعتی در مشهد به ارائه خدمت در بهورزی اشاره کرد و گفت: بهورزان جمعیت و منطقه تحت پوشش مشخصی دارند که این مهم ارتباط متقابل بسیار خوبی میان بهورز و مردم ایجاد می‌کند.

وی به سیستم ارجاع در میان بهورزان اشاره کرد و افزود: بهورزان مبتنی بر پروتکل و گایدلاین عمل می‌کنند و مهم‌تر از همه این که پیگیر سلامت جمعیت خود می‌باشند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت انتخاب بهورز را بر اساس قابلیت‌ها دانست نه دانش و یادآور شد: مدل انتخاب و استخدام بهورزان نیز بهینه بوده و بر اساس معدل و آزمون صورت نمی‌گیرد. در مدل بهورزی، بهورز به عنوان فردی که صلاحیت‌های منحصر به فرد دارد انتخاب می‌شود.

وی با تاکید به برجسته بودن روش آموزشی بهورزان، گفت: بر اساس کیفیت و ویژگی‌های خاص آموزش بهورزان از این روش آموزشی جهت آموزش مراقبین سلامت و متخصصین پزشکی خانواده استفاده می‌کنیم.

شریعتی یادآور شد: به دستور معاون بهداشت، هر دانشگاهی موظف است دو مرکز خدمات جامعه سلامت خود را به آموزشی تبدیل کند تا متخصصان پزشکی خانواده همان گونه که بهورزان در خانه بهداشت آموزشی آموزش دیدند در این مراکز آموزش ببینند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت بیان داشت: در روش های نوین آموزش پزشکی، آموزش باید دانشجو محور باشد نه سخنران محور؛ به این معنا که دانشجو در بحث آموزش فعال بوده و کارگروهی و بحث دونفره همراه با حل مسئله را تجربه کند. این نکته قابل تامل است که افرادی که در آموزشگاه‌های بهورزی آموزش دیده‌اند نیز این روش آموزشی را تجربه کرده و به روش دانشجو محور کار خود را پیش برده‌اند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت روش آموزشی SPICES را مبتنی بر مسئله دانست و افزود: این مهم در حالی در جهان مورد تاکید است که پروتکل آموزرشی بهورزان نیز دقیقا بر همین اساس طراحی شده است.

وی اضافه کرد: این روش اعتقاد دارد که مطالب آموزشی باید به صورت ادغام یافته به دانشجو ارائه و آموزش علوم پایه و بالین در مکان‌های جدا از هم انجام نشود.

شریعتی تصریح کرد: در حال حاضر در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی فعال کشور نیز آموزش پزشکی به همین شکل ارائه می‌شود و این موفقیت در حالی مورد تائید است که در بهورزی نیز بهورزان همه چیز را به صورت ادغام یافته آموخته‌اند. بر اساس این روش نباید افراد را در بیمارستان آموزش داده و در ادامه وارد جامعه کنیم؛ بلکه باید افراد در جامعه آموزش ببینند و در همین جامعه ارائه خدمت کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی بیان داشت: به همین دلیل در اصلاحات آموزش پزشکی یکی از دغدغه‌ها وارد کردن دانشجو به محیط است. این مهم در حالی دنبال می‌شود که بهورزان به خوبی این گونه آموزش را فرا گرفته‌اند و قسمتی از آموزش خود را در خانه بهداشت آموزشی گذرانده‌اند. انتخابی بودن نیز در روش SPICES بسیار مهم است به این معنا که لازم نیست مربی همه چیز را بداند بلکه بسته به شرایط کار و وضعیت بیماری‌ها باید انتخاب کرد که چه چیزی را به چه کسانی آموزش داد که در آموزش بهورزی نیز بهورزان بر اساس اولویت‌های محل خدمت خود مطالب را فرا می‌گیرند.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت آخرین اصل از روش SPICES را سیستماتیک بودن دانست و خاطر نشان کرد: در بهورزی نیز این اصل رعایت شده است و بر همین اساس می‌توان گفت مدل آموزشی در بهورزی اگرچه نیاز به اصلاحاتی دارد، اما بی‌نظیر است.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت به ارائه خدمت در بهورزی اشاره کرد و گفت: این مدل از نظر اقتصادی بسیار خوب است و خدمات خود را به صورت ادغام یافته آموزش می‌دهد، البته دریافتی بهورز خوب و بهورزی که خدمات را در سطح مطلوب ارائه نمی‌دهد تقریبا به یک اندازه است که این خوب نیست.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *