واردات ۴ میلیارد دلاری روغن به کشور/لزوم تدوین الگوی تغذیه‌ای سالم در وزارت بهداشت


رئیس سازمان غذا و دارو از گردش مالی ۷۸ هزار میلیارد تومانی صنایع غذایی در کشور و واردات ۴ میلیارد دلاری روغن به کشور خبر داد.

به گزارش سادس، دکتر غلامرضا اصغری در همایش بهبود تغذیه کارکنان که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به وظیفه سازمان غذا و دارو برای نظارت بر بحث فراوری محصولات غذایی، گفت: در حال حاضر ما بر صنایع غذایی نظارت داریم که ۷۸ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد. بعد از آن نظارت ما بر محصولات آرایشی با ۱۹ هزار میلیارد تومان، دارو با ۱۶ هزار میلیارد تومان، تجهیزات پزشکی با ۸۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی متمرکز شده است. شکلات و شیرینی به تنهایی ۱۸ هزار میلیارد تومان در کشور گردش مالی دارد.

وی ادامه داد: برخی از نظارت‌های ما مربوط به مواد غذایی وارداتی است. یکی از این محصولات روغن است؛ سالیانه چهار میلیارد دلار روغن به کشور وارد می‌شود. این عدد بیشتر از داروهای وارداتی به میزان ۱.۲ میلیارد دلار است. علاوه بر آن چای با دو میلیارد دلار واردات و برنج با سه میلیارد دلار تحت نظارت ما قرار دارند. حجم بزرگی از تجارت بر این اساس شکل گرفته است.

رئیس سازمان غذا و دارو همچنین اضافه کرد: ۲۰ درصد از کارکنان ما به صورت آکادمیک و ۸۰ درصد در فضاهای بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل باید برای همه این شرایط برنامه تغذیه‌ای متفاوتی در نظر گرفت. اما متاسفانه ما در حال حاضر برنامه‌ای نداریم. دلیل آن نیز کیفیت غذاهای بسیار چرب، شور و سرخ کرده‌ای است که در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و همین ستاد وزارت بهداشت توزیع می‌شود. اگر ما نتوانیم به عنوان وزارت بهداشت مدل غذایی سالمی ارائه دهیم؛ چه توقع دیگری می‌توان از وزارتخانه‌های دیگر داشت.

وی همچنین تاکید کرد: از ما پذیرفته نمی‌شود که برای سلامت کارکنان دولت نسخه بپیچیم، اما خودمان برنامه‌ای نداشته باشیم. سالم‌ترین غذاها باید در سلف‌های دانشجویی ارائه شود. ما باید الگویی در وزارت بهداشت داشته باشیم که مورد پیروی سایر کارکنان قرار گیرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *