ساخت سیستم کلینیکی تشخیص سریع متاستاز در دانشگاه تهران


محققان دانشکده برق دانشگاه تهران موفق به ابداع روشی نوین برای تشخیص سرطانی بودن و بررسی امکان متاستاز (امکان تهاجم سرطان) در نمونه‌های بیوپسی بیماران شدند.

به گزارش سادس، این سیستم به وسیله ردیابی الکترونیکی کارکرد تهاجم در سلول‌های سرطانی در مدت زمان کمتر از ۶ ساعت از روی نمونه بیمار بدون نیاز به فیکس کردن و مارکرهای پاتولوژی، توان تشخیص را دارد. هیچ‌گونه امکان خطا یا نتایج اشتباه به واسطه سلول‌های غیرسرطانی موجود در نمونه بیمار (مانند سلول‌های ایمنی بدن و سلول‌های التهابی غیرسرطانی) مورد بررسی قرار گرفته، وجود ندارد.

این سیستم تا کنون روی بیش از ۲۰۰ بیمار تست شده و صحت نتایج آن مورد ارزیابی متخصصان آسیب‌شناسی که در تیم تحقیقاتی هستند، قرار گرفته است.

این پروژه در آزمایشگاه ادوات نانوبیوالکترونیک دانشکده برق دانشگاه تهران و با همکاری انستیتو سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران و zithromax chlamydia پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران انجام شده است.

مدت زمان تحقیقات بیش از دو سال و تحت حمایت ستاد توسعه فناوری نانو صورت گرفته است. این اولین بار است که تحقیقات منتج به محصول کلینیکی در این سطح توسط محققان ایرانی، انجام شده است.

به گفته دکتر محمد عبدالاحد، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، این سیستم Metas-Chip نامگذاری شده و نتایج آن در مجله Nature Communications به چاپ رسیده و ثبت اختراع آمریکا (USA Patent) شده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، این متاس-چیپ، توانایی تشخیص میکرو متاستاز در بافت‌های لنف را به وسیله نمونه‌برداری‌های core needle biopsy, fine needle aspiration و نیز سرطانی بودن بافت نمونه‌برداری شده به وسیله جراحی، بیوپسی (سی‌ان‌بی) و پاپ‌اسمیر را دارد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *