دولت همچنان از طرح تحول سلامت حمایت کند


دبیرکل مجمع خیرین سلامت با تاکید بر لزوم ادامه حمایت دولت از طرح تحول نظام سلامت، گفت: برای حل چالش‌های سلامت می‌توان از ظزفیت خیرین استفاده کرد، اما نباید اجازه دهیم که بخش خصوصی، بخش دولتی را رقیب خود بداند.

به گزارش سادس، دکتر حسینعلی شهریاری در چهارمین کنگره تخصصی و اولین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت منابع و تجهیزات با بیان اینکه حوزه سلامت همواره دچار چالش بوده است، گفت: خوشبختانه با مدیریت دکتر هاشمی منابع مالی خوبی بر روی کاغذ در اختیار وزارت بهداشت گذاشته شد، اما هیچ‌گاه تیم اقتصادی دولت برای تحقق آنها تلاش نکرد و این موضوع منجر به بروز چالش‌هایی برای طرح تحول نظام سلامت شد؛ طرحی که شاید جرقه اصلی آن از ۲۵ سال پیش با این سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کاری کنیم تا بیماران رنجی جز رنج بیماری نداشته باشند، زده شد.

وی افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم بعد از سال‌ها، این سخن مقام معظم رهبری عملی شد و در تبلیغات انتخابات هم می‌دیدیم که آنچه برای مردم ملموس بوده، دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت بود. البته انتظار داریم که دولت اجازه ندهد این طرح دچار مشکل شود.

دبیر کل مجمع خیرین سلامت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به منابع طرح تحول نظام سلامت مبنی بر ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد ارزش افزوده، گفت: متاسفانه منابع ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها محقق نشد. حال باید پرسید بخش خصوصی و خیریه‌ها چقدر می‌توانند در حل چالش‌های حوزه سلامت کمک کنند. باید گفت که اگر زیرساخت‌هایمان مناسب باشد بخش خصوصی می‌تواند به طور مناسبی در این حوزه اقدام کند. در عین حال نباید اجازه دهیم تا بخش خصوصی بخش دولتی را رقیب خود بداند.

شهریاری با تاکید بر اهمیت تعرفه‌گذاری در حوزه سلامت، ادامه داد: باید توجه کرد که اختیارات تعرفه‌گذاری در همه حوزه‌ها در اختیار بخش خصوصی است، اما حوزه سلامت تنها جایی است که دولت در تعرفه گذاری‌اش مداخله می‌کند و متاسفانه تعرفه گذاری‌ها را فقط بر اساس منابع مالی خودش انجام می‌دهد و به همین دلیل بخش خصوصی و بیمارستان‌های خیریه با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. باید توجه کرد که خود بیمارستان‌های دولتی هم با تعرفه‌های ۲K به مشکل بر خورده‌اند. بنابراین حتما بخش خصوصی هم با این تعرفه‌ها دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به دیدارش با معاون اول رئیس جمهور و مطرح کردن مشکلات حوزه خیرین سلامت گفت: آقای جهانگیری قول‌هایی دادند که امیدواریم محقق شوند. در عین حال باید بدانیم که نمی‌شود در این حوزه فقط به قوانین اکتفا کرد. ما در کشور قوانین زیبای زیادی داریم و فکر می‌کنم در مجلس بر اساس آرزوهایمان قوانین را تصویب می‌کنیم نه بر اساس منابع مالی دولت.

شهریاری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در گذشته فرمودند که از ظرفیت خیرین در حوزه سلامت استفاده کنید، اظهار کرد: طی چند سال گذشته خیرین حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه کردند که این هزینه‌ها صرف بیمارستان‌سازی، درمانگاه‌سازی و … شده است. نکته مهم دیگر این است که باید اقدامات لازم مانند صدور پروانه و مجوز برای خیرین تسهیل شود تا بتوانیم آنها را برای حل مشکلات کشور پای کار آوریم.

شهریاری در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا مانند کشور ما با هدررفت تجهیزات پزشکی مواجه نیستیم، گفت: در این حوزه با صدها هزار میلیارد پول مواجهیم و باید آنها را به خوبی مدیریت کنیم.

وی همچنین گفت: باید بدانیم که حوزه درمان چاه ویل است و باید تمرکزمان را بر حوزه پیشگیری بگذاریم. باید با اصلاح سبک زندگی و تغذیه و…بیماری ها را کنترل کنیم تا کمتر بیمار شویم و هزینه‌های درمان را به سمت پیشگیری و پژوهش ببریم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *