ارائه خدمات هلال‌احمر به بیش از ۵۷ هزار خانواده زلزله‌زده کرمانشاه


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه از ارائه خدمات به ۵۷ هزار خانوار زلزله‌زده کرمانشاه خبر داد و گفت: توزیع اقلام بین زلزله‌زدگان را ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار سادس منطقه کرمانشاه، محمدرضا امیریان در نشست خبری که امروز (۱۴ آذر) برگزار شد، با اشاره به زلزله ۷.۳ ریشتری که وسعت زیادی از استان کرمانشاه را تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: این زلزله طی ۱۲۰ سال اخیر در کرمانشاه و طی ۵۰ سال اخیر در کشور از نظر بزرگی بی‌سابقه بود، شاخصه دوم این زلزله وسعت زیاد آن و درگیری هشت شهر و بیش از ۱۹۰۰ روستا بود.

وی با بیان اینکه برای زلزله‌ای به این بزرگی که نیمی از استان و ۴۲۰ هزار نفر جمعیت را تحت تاثیر قرار داده بود حدود شش تا هفت هزار نفر تلفات جانی پیش‌بینی می‌شد، افزود: خوشبختانه تلفات آن پایین تر از حد تصور بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر با اشاره به وقوع این زلزله در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شب، یادآوری کرد: این امر باعث شد ما هشت ساعت ارزیابی اولیه‌ برای ارائه خدمات را در تاریکی شب و شرایطی که برق قطع بود انجام دهیم که کاری بسیار دشوار بود.

امیریان خاطرنشان کرد: هلال احمر در زمان بحران مسئول انجام سه وظیفه نجات، اسکان اضطراری و تامین اقلام زیستی برای افراد است که چون این افراد معمولا دچار آسیب‌های روحی شدید هستند، کار ارائه خدمات به آنها با دشواری همراه است.

وی با بیان اینکه ارائه همه این خدمات با مجموعه ۲۰۰ نفری پرسنل هلال احمر استان آن هم برای این وسعت از تخریب زلزله میسر نبود، تاکید کرد: بار اصلی کار بر دوش حدود ۸۰۰ نفر امدادگر داوطلبی بود که هیچ رابطه استخدامی با هلال احمر ندارند و فقط با نیت انسان دوستانه پای کار هستند.

به گفته این مسئول، علاوه بر این ۸۰۰ نفر حدود ۱۴۰۰ نفر نیرو نیز از ۲۵ استان دیگر پای کار آمدند.

امیریان تصریح کرد: در همان روزهای اول هلال احمر با کمک سایر دستگاه‌ها در نجات و انتقال هفت هزار زخمی و آسیب دیده پای کار بوده و تیم سگ‌های زنده یاب ما توانستند شش نفر زنده و ۱۵ جسد را از زیر آوارها بیرون بکشند.

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: علی رغم همه تلاش نیروهای هلال احمر به دلیل وسعت مشکلات، بنا به دستور ستاد مدیریت بحران نیروهای ارتش، سپاه و بسیج هم پای کار آمدند و توزیع اقلام در شهر را ارتش و روستا را سپاه بر عهده گرفت تا امنیت توزیع اقلام نیز تامین شود.

امیریان افزود: تمام دغدغه ما فارغ از اینکه چه کسی کار را انجام می‌دهد این بود که خدمات در اولین فرصت به دست زلزله زدگان برسد، اما به هر حال کمی و کاستی‌هایی هم به دلیل بعد وسیع آسیب وجود داشت.

وی با بیان اینکه همه اقلام امدادی در اختیار سپاه و ارتش قرار می‌گرفت و سپس بین مردم توزیع می‌شد، یادآوری کرد: ما هم هر روز اقلام اساسی به تعداد زیاد در اختیار این نهادها قرار می‌دادیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اظهار کرد: البته با گذشت حدود یک هفته از بحران دوباره امور به خود هلال احمر سپرده شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه در روزهای اول میزان درخواست کمک زیاد بود و از همه هشت شهر آسیب دیده درخواست کمک داشتیم، افزود: اگر قرار بود همه نیازهای مردم را که برخی بخاطر نگرانی به داخل خانه‌های خود نمی‌رفتند پوشش دهیم باید یک میلیون چادر بین مردم استان توزیع می‌کردیم.

امیریان خاطرنشان کرد: در این مدت حدود ۸۴ هزار تخته چادر توزیع کردیم که متناسب با جمعیت ۵۷ هزار نفر خانواری که در چادر زندگی می‌کنند رقم خوبی بود، زیرا در تجارب گذشته مثلا برای زلزله بم که ۴۰ هزار نفر بی خانمان شدند بیش از ۱۲۰ هزار تخته چادر توزیع شد که عرضه بیش از اندازه در چنین شرایطی طبیعی است.

به گفته این مسئول، هنوز توزیع چادر در برخی از شهرستان‌ها به اندازه چند صد تخته در روز ادامه دارد و خانوارهایی که در ارزیابی مشخص شده منازل آنها قابل سکونت نیست هنوز هم چادر دریافت می‌کنند.

وی در خصوص توزیع سایر اقلام امدادی نیز گفت: علاوه بر ۸۴ هزار و ۳۵۰ تخته چادر، ۲۴۰ هزار تخته پتو، ۱۵۱ تن برنج، ۶۶۵ هزار کنسرو، ۴۲ هزار و ۴۰۰ چراغ والور، ۵۶ هزار تخته موکت، ۳۳ هزار ست ظروف، ۵۸ هزار گالون آب، ۸۶ هزار ثوب البسه، ۲۶۸ تن نایلون پوششی، ۲۰ هزار هیتر برقی و … توزیع شده است.

امیریان در خصوص وضعیت کنونی مناطق زلزله زده نیز عنوان کرد: اکنون ۵۷ هزار خانواده زلزله زده در چادر زندگی می‌کنند که هلال احمر برای همه این تعداد دفترچه صادر کرده و توزیع اقلام اساسی را برای آنها انجام می‌دهد.

وی یادآوری کرد: اکنون ۵۱ هزار و ۵۶۰ بسته غذایی یک ماهه، ۴۱ هزار و ۲۴۸ بسته غذایی ۷۲ ساعته و ۲۶ هزار و ۴۴۱ بسته بهداشتی نیز بین زلزله زدگان توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بر اساس قانون توزیع اقلام باید بین ۴۵ روز تا دو ماه ادامه داشته باشد، تاکید کرد: نباید توزیع کمک‌ها را آنقدر ادامه دهیم که اقتصاد منطقه به رکود کشیده شود و مغازه‌ها از رونق بیفتد، بلکه باید اجازه دهیم مردم زودتر به زندگی عادی خود بازگردند.

امیریان خاطرنشان کرد: با این وجود توزیع کمک‌ها را تا توزیع تمامی اقلامی که در انبارها داریم ادامه خواهیم داد.

وی کمک‌های جمع شده در  حساب هلال احمر را نیز نزدیک به ۴۸ میلیارد تومان اعلام کرد که ۱۵ میلیارد تومان آن مربوط به دو روز اول بوده و گفت: این میزان کمک نقدی جمع شده بیانگر اعتماد مردم به هلال احمر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اظهار کرد: میزان کمک‌های غیرنقدی هم آنقدر زیاد بود که در ۲۰ انبار دپو داشتیم و از سایر استان‌ها هم خواهش کردیم که کمک‌ها را فعلا در انبارهای خود نگه دارند.

امیریان با تاکید بر اینکه باید به شیوه‌ای این کمک‌ها خصوصا کمک‌های مردمی کانالیزه می‌شد، ادامه داد: توزیع شخصی کمک‌ها گاهی باعث می‌شود توزیع با پوشش مناسب صورت نگیرد و یا منطقه از نوع خاصی از اقلام اشباع شود که نتیجه آن خرید و فروش برخی از اقلام آن هم با قیمت پایین است.

وی افزود: البته کمک‌های مردم در این زلزله هم بسیار قابل توجه بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در خصوص سایر خدمات جانبی هلال احمر در زلزله اخیر نیز تاکید کرد: بیمارستان صحرایی هلال احمر نخسین بیمارستانی بود که در منطقه برپا شد و فقط در روزهای اول نزدیک به هشت هزار نفر در آن خدمات دریافت کردند.

به گفته این مسئول، این بیمارستان هنوز هم برپا است و تاکنون به ۱۸ هزار و ۹۷۴ نفر ارائه خدمات داشته است.

وی از حضور تیم‌های سحر برای حمایت‌های روانی از خانوارهای آسیب دیده، زنان و کودکان هم خبر داد که متشکل از ۴۰ تیم از ۱۹ استان کشور و ۵۶۰ روانشناس بوده و افزود: این تیم‌ها به حدود ۹۸ هزار نفر ارائه خدمات داشتند.

امیریان در پایان به اطلاع‌رسانی هلال احمر در روزهای زلزله و بحران اشاره و تاکید کرد: بنا بر تصمیمی که در جلسه مدیریت بحران گرفته شد ترجیح دادیم همه اطلاع رسانی‌ها از کانال واحد مدیریت بحران انجام شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *