اپیدمیک شدن بیماری فلج اطفال در پاکستان


وزیر سلامت پاکستان با اشاره به همکاری‌های مشترک ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف سلامت درباره اپیدمیک شدن بیماری فلج اطفال در پاکستان و کنترل ورود داروهای تقلبی از این کشور به ایران توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سادس، افضل طرار در دیداربا وزیر بهداشت ایران گفت: از طرف دولت پاکستان وقوع زلزله در ایران را تسلیت می‌گویم. ما از نظر فرهنگی، دینی و ارزشی مشترکات زیادی داریم.

وی با بیان اینکه ایران در زمینه تمرین‌های سلامت در منطقه پیشتاز است،اظهارکرد: طرح تحول سلامت نشان‌دهنده پیشرفت ایران در حوزه سلامت منطقه است. در عین حال باید توجه کرد که حوزه‌های زیادی وجود دارد که وزارت بهداشت ایران و پاکستان می‌توانند با هم همکاری کنند. ایران طی چند سال گذشته طرح تحول نظام سلامت و بیمه کردن افراد فاقد بیمه را آغاز کرد و این کاری است که ما امسال آن را در پاکستان با مدلی متفاوت برای کمک به بیماران فقیر انجام می‌دهیم.

طرار با بیان اینکه یکی از حوزه‌های همکاری مشترک میان ایران و پاکستان در حوزه تحقیقات و آموزش‌های دانشگاهی است، گفت: متاسفانه در منطقه در حوزه آموزشی دچار چالش‌هایی هستیم بنابراین باید با کمک یکدیگر برنامه‌های تحقیقاتی مشترکی را پیش ببریم همچنین حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برای ما بسیار مهم است. ایران در این حوزه برنامه‌ای را اجرا کرده است و ما می‌توانیم در این زمینه از یکدیگر یاد بگیریم چرا که این بیماری‌ها هزینه‌های زیادی را به کشورهایمان تحمیل می‌کند.

طرار با بیان اینکه ما یک گروه ضربت در وزارت بهداشت پاکستان ایجاد کرده‌ایم، گفت: اولین بار است که در زمینه بیماری‌های دامی موضوع انتقال بیماری‌ها را مطرح می‌کنیم و من حتما این موضوع را با کمک این گروه ضربت در پاکستان پیگیری خواهم کرد البته ما مرزهای طولانی داریم. اگر بتوانیم مرزبانی‌های بیشتری را داشته باشیم، بسیار کمک کننده است.

وی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های همکاری‌مان در حوزه بیماری‌های عفونی است، گفت: باید توجه کرد که در حوزه سلامت بحث تخصیص منابع بسیار مهم است و بدون سیاست‌گذاری، همکاری و برنامه ریزی کاری در این حوزه از پیش نمی‌رود.

به گزارش سادس، وزیر سلامت پاکستان در نشست خبری که بعد از این دیدار برگزار شد در پاسخ به سوال سادس درباره نگرانی‌های میان دو کشور در زمینه بیماری فلج اطفال و کمک‌هایی که ایران می‌تواند با توجه به ریشه کن کردن این بیماری به پاکستان ارائه دهد، گفت: انتظار این سوال را داشتم. متاسفانه پاکستان و افغانستان هر دو با این بیماری مواجه‌ هستند. متاسفانه فعالان سلامت در پاکستان توسط عناصر غیردولتی مورد هدف قرار می‌گیرند البته دو نهاد بین‌المللی بر بیماری فلج اطفال نظارت دارند که این دو نهاد دو ماه قبل نشستی را با ما برگزار کردند و از پیشرفت پاکستان در حوزه کنترل بیماری فلج اطفال راضی بودند.

وی افزود: چالش اصلی ما هجوم افغان‌ها به مرزهای پاکستان است که منجر به اپیدمیک شدن این ویروس در پاکستان شده است. در عین حال امیدوارم بتوانیم هر چه زودتر بر این بیماری غلبه کنیم.

طراز در پاسخ به سوال دیگری درباره داروهای تقلبی که از پاکستان به صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود، گفت: کنترل این مسائل بر عهده نهاد مرزبانی است. ایران و پاکستان مرزهای طولانی مشترکی دارند این در حالیست که پست‌های مرزبانی‌مان معدود هستند البته در پاکستان اقدامات جدی را علیه تولید کنندگان داروهای تقلبی انجام دادیم. هر چند در گذشته قوانین سختگیرانه‌ای در این حوزه در پاکستان وجود نداشت اما به تازگی قوانین زیادی برای مبارزه با قاچاق دارو در کشورمان وضع کرده‌ایم. متاسفانه چالش ما منحصر به قاچاق دارو نیست، بلکه قاچاق مواد مخدر هم وجود دارد که از مناطق کوهستانی و صعب العبور پاکستان آنها را وارد می‌کنند البته با FBI رایزنی‌هایی داشته‌ایم و با نیروهای مرزی خودمان هم مذاکراتی کرده‌ایم که در این حوزه کنترل‌های بیشتری انجام دهند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *