همزبانی روزنامه‌ها با هموطنان کُرد

یک روز پس از زلزله‌ غرب کشور و غم از دست دادن جمع کثیری از هموطنانمان، اغلب روزنامه‌ها تلاش کردند که با تیترهایی به زبان کردی، خود را در غم آنها شریک بدانند.

به گزارش سادس، تمام روزنامه‌های صبح امروز (۲۳ آبان ماه) از هر جناح و حزبی یک‌صدا و یک‌رنگ عزادار هموطنان کرد ایرانی شدند. در حالی که اغلب روزنامه‌ها لوگوی خودشان را به نشان عزای عمومی و همدردی به رنگ سیاه درآورده‌اند، برخی نیز با زبان کردی با مردم سخن‌گفته‌اند.   

«ایران»، «جامعه‌فردا»، «همبستگی»، «قانون» و «آسمان آبی» از جمله روزنامه‌هایی هستند که به زبان کردی تیتر زده‌اند.

روزنامه «ایران» کل صفحه نخست خود را به تصویری از زنان کرد زلزله‌زده اختصاص داده با تیتر «ئیران له خه‌می کرماشان» به معنی «ایران در سوگ کرمانشاه» منتشر شده است.

روزنامه «قانون» نیز که تمام صفحه نخست خود را با انتشار تصویری از زلزله‌زدگان غرب کشور اختصاص داده، با تیتر کردی «ژان‌ت ژان ئیرانه» منتشر شده است.

روزنامه «جامعه فردا» نیز به زبان کردی تیتر زده و به مویه‌های مادران کرد اشاره کرده است. این روزنامه با انتشار تیتر «روله‌ی عزیزم، روله‌ی بی‌کَسِم» تصویری از زنان عزادار زلزله غرب کشور منتشر کرده است.

روزنامه «همبستگی» نیز با تیتر «فرمیسکی ئیران» منتشر شده است. تصویر صفحه نخست روزنامه‌های قانون و همبستگی یکسان است.

روزنامه «آسمان آبی» نیز با رو تیتر «پو چی نگرین» و تیتر «شووشه له سه دلاوه شکاوه» به معنی‌ «چرا نگویم؟ شیشه دل از صد جهت شکست» منتشر شده است.

در این میان سایر روزنامه‌ها نیز صفحه نخست خود را به زلزله غرب کشور اختصاص داده‌اند و تلاش کرده‌اند تا از این طریق با هموطنان کردمان هم‌نوایی کنند.

در این راستا روزنامه‌های «کیهان» با تیتر «خانه‌ها لرزید، لرزیدند دل‌ها بیشتر»، روزنامه «همشهری» با تیتر «آوار فاجعه در دیار فرهاد»، روزنامه «بهار» با تیتر «قلب ایران لرزید»، روزنامه «جوان» با تیتر «درد دیار پهلوانان»، روزنامه «جمهوری اسلامی» با تیتر «آخرین گزارش‌ها از مناطق زلزله‌زده غرب کشور»، روزنامه «وطن امروز» با تیتر «در سوگ باختر»، روزنامه «دنیای اقتصاد» با تیتر «ابعاد بزرگترین زلزله ربع قرن ایران»، روزنامه «جام جم» با تیتر «ایستاده بر آوار»، روزنامه «اطلاعات» با تیتر «زلزله بزرگ»، روزنامه «آرمان امروز» با تیتر «فریاد پس‌لرزه‌ها»، روزنامه «شرق» با تیتر «قصر اندوه»، روزنامه «اعتماد» با تیتر «تنها نیستی کرمانشاه»، روزنامه «شهروند» با تیتر «درد ناتمام» و روزنامه «خراسان» با تیتر «با تو گریستم» منتشر شده‌اند.

در این میان سه روزنامه ورزشی «گل»، «ایران ورزشی» و «خبر ورزشی» نیز صفحه نخست خودشان را به زلزله کزمانشاه اختصاص دادند و هر کدام به ترتیب با تیترهای «کرمانشاه زلزله محبوب هر چی‌دله»، «جهان پهلوان‌ها کجایند» و «ایران من تسلیت» منتشر شدند.

به گزارش سادس، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر شامگاه (یکشنبه ۲۱ آبان) در غرب کشور رخ داد. مرکز بحران، مرز ایران و عراق در حوالی کرمانشاه بوده است. نزدیک‌ترین مناطق به کانون زلزله، شهرهای ازگله و سر پل ذهاب در نزدیکی کرمانشاه هستند. در این حادثه صدها تن کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند. عملیات امداد و نجات و جست‌وجو برای یافتن مصدومان و قربانیان حادثه در میان آوار ناشی از زلزله ادامه دارد و مصدومان برای درمان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرهای اطراف منتقل می‌شوند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *