۱۰ اقدامی که "دوپینگ" محسوب می‌شود


تست دوپینگ

 طبق قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) ارتکاب ۱۰ مورد، ‌ معادل دوپینگ به شمار می‌رود و با محرومیت‌های قانونی همراه است.

به گزارش سادس، دوپینگ عبارت است از وقوع یک یا چند مورد تخلف از قوانین و مقررات مبارزه با دوپینگ که در ۱۰ بند طبق قوانین آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به آن اشاره شده است و ورزشکاران یا دیگر اشخاص حقیقی در مقابل آگاهی و دانستن آنچه تخلف از هر یک از قوانین مبارزه با دوپینگ محسوب می‌شود، همچنین مواد و روش‌هایی که در لیست مواد ممنوعه منظور شده است مسئولیت کامل دارند و براساس قوانین آژانس، در راستای حفاظت از روح ورزش دوپینگ ممنوع است و عاملان به آن مجازات خواهند شد.

ارتکاب به دوپینگ مصرف یک ماده خارجی یا ماده‌ای درون زا با مقادیر غیرطبیعی توسط فردی سالم با هدف افزایش کارایی ورزشی است و در همین راستا ۱۰ مورد اعلام شده که انجام هر یک از آن‌ها معادل ارتکاب به دوپینگ محسوب می‌شود.

وجود یک ماده ممنوعه یا متابولیت حاصل از آن در نمونه ورزشکار، مصرف یا تلاش برای مصرف یک ماده یا روش ممنوعه، امتناع از شرکت در نمونه‌گیری دوپینگ، غیبت علی‌رغم اعلام قبلی محل حضور به مراجع ذی ربط ودستکاری یا تلاش برای دستکاری در مراحل نمونه‌گیری پنج مورد از مواردی است که از سوی وادا معادل ارتکاب به دوپینگ به شمار می‌رود.

همچنین همدستی و مشارکت، مالکیت هر گونه ماده یا روش ممنوعه(همراه داشتن ماده ممنوعه)، قاچاق یا تلاش برای قاچاق هر گونه ماده یا روش ممنوعه، ‌ تجویز یا تلاش برای تجویز هر گونه ماده یا روش ممنوعه به ورزشکار و نیز همکاری ممنوعه (فعالیت فرد محروم شده، محرومیت مضاعف به دنبال دارد) از دیگر مصداق‌های ارتکاب به دوپینگ است.

گفتنی است اگر فردی مبتلا به بیماری یا شرایط خاصی باشد که به مصرف موادی از لیست ممنوعه نیازمند است، معافیت مصرف درمانی (TUE) صادره ممکن اســت او را قادر ســازد تا داروی مورد نیاز خود را بدون ارتکاب به تخلف دوپینگ دریافت کند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *