شتر؛ گنجی در دل کویر

به گزارش سادس- ‌استان سیستان و بلوچستان با مساحتی بیش از 187هزار کیلومتر مربع به عنوان پهناورترین استان کشور دارای اقلیمی گرم و خشک است‌.

در شرایط بحرانی خشکسالی و در حالی که همچنان بارانی نمی بارد و چشمه ها و چاه ها هر سال با کاهش سطح آب روبرو هستند، مدیریت مصرف آب و اقتصاد تنها در تغییر الگوی کشت کشاورزی یا صرفه جویی در مصرف آب و اجرای طرح های مکانیزه آب خلاصه نمی شود و پرورش دام های متناسب با این شرایط نیز در استان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است‌.

با توجه به خشکسالی و کم آبی در این استان باید به پرورش نوعی دام پرداخته شود که سازگار با شرایط و اقلیم سیستان و بلوچستان باشد و دراین زمینه شتر یکی از انواع دام است که ویژگی های متناسب و سازگار با اقلیم استان دارد. در واقع پرورش شتر قابلیتی است که خشکسالی را به فرصت تبدیل می کند.

خشکسالی، مشکل اصلی شترداران استان

اکثر شترداران سیستان و بلوچستان مشکل اصلی در پرورش شتر را خشکسالی و کمبود علوفه بیان کردند و خواستار رسیدگی جدی مسئولین به این امر شدند.

محمد انور دهواری یکی از شتر داران استان در ابن باره به سادس گفت: قبلا حدود 30 نفر شتر داشته است اما اکنون با توجه به خشکسالی و بالا رفتن هزینه های سنگین نگهداری این میزان به نصف کاهش یافته است.

وی بیان کرد: خشکسالی های اخیر باعث شده جان این حیوان که مقاوم در برابر شرایط سخت است در خطر باشد.

بیجاری یکی دیگر از شتر داران استان نیز گفت: مردم با خشکسالی بدی دست و پنجه نرم می‌کنند، تمام دام‌هایشان از بین رفته و تنها دام باقی مانده آن‌ها شتر است به گونه ای که اکنون پنج هزار نفر شتر در دشت کورین زاهدان وجود دارد که این شترها هم به دلیل خشکسالی در حال از بین رفتن هستند.

پرورش شتر در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: جمعیت شتر در ایران حدود 150 هزار نفر و در سیستان وبلوچستان حدود 75 هزار نفر شتر است‌.

مجتبی پیری در گفت وگو با سادس افزود: در حال حاضر شتر موجود در کشور از نوع دوکوهانه و یک کوهانه است که اکثر شترها یک کوهانه زادگاهشان سیستان و بلوچستان‌، هرمزگان و یزد هستند.

وی اظهار کرد: انواع شتر را به شتر شیری ، باری و گوشتی تقسیم می کنند. نژادهای شتر سیستان و بلوچستان بیشتر از سه نژاد بلوچی ، رودباری و سرحدی هستند که شتر رودباری در صنعت گردشگری و مسابقات ورزشی کاربرد دارد و نژادهای سرحدی و بلوچی جزو نژادهای گوشتی و شیری هستند.

پیری گفت: در حال حاضر  75 هزار نفر شتر در این استان نگهداری می‌شود که از این تعداد 50 درصد مولد و مابقی گوشتی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در سیستان و بلوچستان 5 واحد پرواربندی صنعتی شتر با ظرفیت 780 نفر در هر دوره ، 53 مرکز پرورش شتر شیری روستایی با ظرفیت 909 نفر شتر در هر دوره و 13 واحد پرواربندی شتر کوچک روستایی با ظرفیت 237 نفر در هر دوره در استان وجود دارد.

وی گفت: در مناطق مستعد پرورش شتر در استان شامل شهرستان‌های دلگان، ایرانشهر، زاهدان، نیمروز و میرجاوه است.

تدوین سند پرورش شتر در سیستان و بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه اظهار کرد: با هدف استفاده مطلوب و مفید از ظرفیت های موجود سیستان وبلوچستان در زمینه پرورش شتر، سند توسعه پرورش شتر در سیستان و بلوچستان تدوین شده است.

پیری خاطرنشان کرد: براساس این طرح که از سال 96 اجرایی شده است ، تولید روزانه شیر در ظرف 5 سال باید از هزار و 323 تن به پنج هزار و 400 تن و گوشت شتر از دو هزار و 329 تن به ده هزار تن برسد.

وی بیان کرد: سند توسعه پرورش شتر همچنین به منظور هدایت بخشی شترهای جوان به واحدهای پرواربندی برای پروار و تامین گوشت شتر مورد نیاز بازار تدوین شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در راستای سند توسعه پرورش شتر تاکنون اقدامات زیادی انجام شده که می‌توان به هویت‌دار کردن شتر، ایجاد جایگاه بهداشتی سنتی در مناطق مستعد، ایجاد واحدهای بهداشتی صحرایی و احداث مراکز جمع‌آوری و فرآوری شیر شتر اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین نیاز گوشت شتر در کشور از این استان وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *