سرفصل مهمترین اخبار اجتماعی در روز دوشنبه


توضیح پلیس درباره تیراندازی مرگبار در میدان المپیک، تهدیدات پیش‌روی بازارهای سنتی، کاهش 5 دقیقه‌ای زمان حضور اورژانس در مأموریت‌ها، جزییات تصویب لایحه هوای پاک در مجلس، رفع محدودیت انتخاب رشته دانش‌آموزان اتباع خارجی و جای خالی مراقبت‌های اجتماعی پس از آزادی مجرمان مهمترین اخبار اجتماعی سادس در روز جاری هستند.

به گزارش سادس، اداره اخبار اجتماعی در روز 26 تیرماه بیش از 50 خبر را بر روی خروجی خود قرار داد. مهمترین اخبار امروز در ادامه آمده است و متن کامل آن از طریق کلیک بر روی عناوین قابل دسترسی است:

توضیح پلیس درباره تیراندازی مرگبار در میدان المپیک

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از تیراندازی صبح امروز در میدان المپیک خبر داد و جزئیات آن را تشریح کرد.

 سردار حسین ساجدی‌نیا دراین باره گفت: حوالی ساعت 4:30 بامداد امروز، گزارشی از وقوع یک فقره زورگیری و سرقت به عنف به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اعلام شد که بلافاصله مأموران ما در محل حاضر شدند. دقایقی پس از تعقیب و گریز، مأموران مجبور به شلیک چند تیر هوایی شدند، اما مجرمان باز هم به دستور ایست پلیس توجهی نمی کنند که در ادامه  مأموران با رعایت قانون بکارگیری اسلحه، مجبور به تیراندازی به سمت این سارقان می‌شوند که در این میان سارق زن کشته، یک نفر مجروح و یکی از آن‌ها نیز فرار کرد.
 

تهدیدات پیش‌روی بازارهای سنتی

پیشینه تاریخی ایران به‌گونه‌ای است که در اکثر شهرهای این کشور می‌توان بازارهای سنتی و دارای بافت قدیمی را پیدا کرد. بازارهایی که عمدتا در زمانی ساخته‌ شدند که سیستم گاز و برق‌رسانی در آن وجود نداشته و حالا بسیاری از آنها با خطری به‌نام نقص ایمنی روبه‌رو هستند. سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران درباره مهم‌ترین علل حوادث در این اماکن توضیح داده است.

کاهش 5 دقیقه‌ای زمان حضور اورژانس در مأموریت‌ها با ورود 200 موتورلانس

اسماعیل فراهانی، معاون فنی مرکز اورژانس کشور از کاهش میانگین زمان حضور در مأموریت‌های اورژانس با استفاده از 200 دستگاه موتورلانس جدید خبر داد.

وی افزود: از مرداد ماه سال گذشته با برنامه‌ریزی جدیدی که در شهر تهران انجام شد، 30 دستگاه موتورلانس در اورژانس فعالیت خود را آغاز کردند و بعضی از مأموریت‌های اورژانس توسط آنها انجام گرفت. استفاده از موتورلانس‌ها باعث کاهش زمان حضور در صحنه شد و کارشناس مرکز اورژانس با تجهیزات توسط این موتورلانس‌ها به عنوان “پیشرو” به محل اعزام و اقدامات درمانی را ارائه می‌دادند. سپس اگر نیاز به خدمات تخصصی بیشتری بود، هماهنگی لازم برای اعزام آمبولانس انجام می‌شد.

به گفته معاون فنی مرکز اورژانس تهران با پیگیری‌های انجام شده و همکاری وزارت بهداشت 200 دستگاه دیگر از موتورلانس‌ها به ناوگان اضافه  می‌شود.

غفلت از مدیریت پسماند، فرصتی برای جولان موش‌ها در شهر

چندی پیش حقانی – یکی از اعضای شورای شهر تهران- ضمن اشاره به افزایش شکایات مردمی مبنی بر ازدیاد جمعیت موش‌ها در پایتخت گفته بود که عدم نظافت،لایروبی و پرنکردن حفره‌های درون جوی و انهار باعث ازدیاد موش‌ها شده است. رییس اداره محیط زیست شهر تهران نیز ضمن تایید این دیدگاه که عدم نظافت سبب افزایش جمعیت موش‌های شهر می‌شود، گفت: طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران به‌طور جدی مورد غفلت واقع شده و این وضعیت سبب بروز مشکلات کنونی است.

محمد حسین بازگیر در همین رابطه با بیان اینکه تاکنون شکایت‌های مردمی به دلیل ازدیاد موش‌های پایتخت به اداره محیط زیست استان تهران نداشته‌ایم، اظهار کرد: شکایت‌ها دراین‌باره مانند گذشته بوده و افزایش نداشته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، ساماندهی حیوانات شهری مانند موش‌ها و گربه‌ها وظیفه شهرداری‌ها است، تصریح کرد: متاسفانه سبک زندگی ما و شیوه مدیریت پسماندها در شهر تهران به‌گونه‌ای است که محیط مناسبی برای ازدیاد موش‌ها فراهم شده است. در واقع می‌توان گفت شهروندان در ازدیاد این جانوران بی‌تقصیر نیستند.

جزییات تصویب لایحه هوای پاک در مجلس

محمد مجابی ، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح مهمترین مواد لایحه هوای پاک و تکالیف دستگاه‌های مختلف برای اجرای آن از مرتفع شدن ایرادات لایحه و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی ضمن اشاره به جزییات جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی با محوریت لایحه هوای پاک اظهار کرد: در روز گذشته لایحه هوای پاک که توسط دولت یازدهم برای بهبود وضعیت هوا تقدیم مجلس شده بود، به تصویب رسید. این لایحه در ابتدای سال ۹۶ در مجلس بررسی و مصوب شد و ۳۰ اردیبهشت ماه توسط رییس مجلس به شورای نگهبان ارسال شد اما از سوی شورای نگهبان سه ایراد و ابهام نسبت به مصوب اعلام شد که روز گذشته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و ابهامات برای اقناع شورای نگهبان مرتفع شد و به تصویب شورای اسلامی رسید.

رفع محدودیت انتخاب رشته دانش‌آموزان اتباع خارجی/ پیش‌بینی افزایش 40 هزار نفری ثبت نام اتباع

معاون سرپرست مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان اتباع پایه نهمی اظهار کرد: در حال حاضر محدودیت‌هایی که قبلا اعمال می شد برداشته شده است و امسال دانش آموزان اتباع می‌توانند همانند سایر دانش آموزان انتخاب رشته کرده و وارد دوره متوسطه دوم شوند.

سید علی حسینی درباره روند ثبت نام اتباع خارجی در مدارس اظهار کرد: اگر اتباع دارای مدارک اقامتی باشند بدون مشکل و همانند سایر دانش آموزان می توانند به مدارس مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند.

وی افزود: اما اگر اتباع خارجی دارای مدارک هویتی و اقامتی نباشند باید در مرحله اول به دفاتر کفالت مستقر در استانداری ها مراجعه کرده و کارت ویژه تحصیلی دریافت کنند که این امکان هم اکنون فراهم است و مشکلی برای مراجعه به دفاتر کفالت وجود ندارد.

30 درصد «کارتن‌خواب‌»ها معتاد نیستند/ چرایی افزایش معتادان متجاهر

بنابر اظهارات سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر، حدود 70 درصد کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند و مابقی ظاهری شبیه معتادان دارند.

دکتر پرویز افشار در این باره افزود: 30 تا 35 درصد افرادی که در کف خیابان‌ها زندگی می‌کنند گرچه ظاهری شبیه معتادان دارند و یا در پاتوق‌ها زندگی می‌کنند، اما آنها کارگران فصلی، مهاجران، بیماران مزمن روانی، کودکان کار، زنان خیابانی و افراد فاقد جا و مکان و کارتن‌خواب هستند. 

وی با بیان اینکه به دلیل تشابه ظاهری این افراد با معتادان متجاهر، آنها نیز انگ اعتیاد می‌خورند اظهار کرد: غربالگری‌ها مشخص می‌کند که این افراد نه تنها معتاد نیستند، بلکه کارتن‌خوابی بحث پیچیده و ناشی از آسیب‌های متعدد اجتماعی است که به صورت خیابان خوابی ظهور و بروز می‌کند.

«شیرخوارگاه‌ها» به بخش خصوصی واگذار نمی‌شوند/ اعلام 2467 مورد «کودک‌آزاری» در سال 95

مدیرکل بهزیستی استان تهران از ۲۴۶۷ مورد کودک‌آزاری در استان تهران طی یک سال گذشته خبر داد.

اصغر باقری در نشست خبری امروز خود که به مناسبت هفته بهزیستی در محل بهزیستی استان تهران برگزار شد، گفت:‌ طی سال گذشته سه میلیون و ۷۰۰ نفر از خدمات سازمان بهزیستی استان تهران بهره‌مند شدند که سه میلیون و ۲۰۰ نفر آن‌ها از آحاد جامعه بودند و ۴۵۰ هزار نفر نیز خدمات مداخله‌ای دریافت کردند.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴۵۰ مرکز به عنوان شرکای اجتماعی بهزیستی از ما مجوز دریافت کرده‌اند و سازمان بهزیستی نیز بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند.

جامعه پزشکی به دنبال فرار مالیاتی نیست/اسامی متخلفان اعلام شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان امور مالیاتی درباره فرار مالیاتی پزشکان گفت: آحاد پزشکان با تمکین از قوانین اجتماعی تمام وظایف یک شهروند از جمله پرداخت مالیات را به درستی انجام می‌دهند. 

دکتر داریوش طاهرخانی با تاکید بر اینکه آحاد جامعه پزشکی  شهروندانی قانونمدار هستند، اظهار کرد: پزشکان با تمکین از قوانین اجتماعی، تمام وظایف یک شهروند از جمله پرداخت مالیات را به درستی انجام می‌دهند،  اما ممکن است در جامعه پزشکی نیز مانند هر صنف دیگری متخلفانی وجود داشته باشند.

حادثه “آتنا” زنگ خطری برای ارایه آموزش‌ به خانواده‌ها بود/ بیکاری پرستاران را قبول نداریم

قائم مقام وزیر بهداشت درباره لزوم آموزش‌های جنسی گفت: ماجرای آتنا زنگ خطری را به صدا درآورد و نشان داد که باید آموزش‌های مختلفی را در سطح خانواده‌ها ارائه دهیم.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری امروز خود در این باره گفت: مهارت‌هایی مانند «نه» گفتن و یا ارتباط با دیگران باید در بسته‌های درست طراحی و مطالعه شده و سپس آنها را آموزش دهند. ما نمی‌توانیم صورت مسئله برخی از مسائل را پاک کنیم. باید توجه کرد که در کشورهای اروپای غربی که آزادی عمل و ارتباط وجود دارد، 25 درصد کودکان دختر در معرض سوء استفاده‌های جنسی قرار می‌گیرند. در کشور ما وزارت بهداشت آماری در این زمینه ندارد، اما مواردی مانند آتنا زنگ خطری را در جامعه به صدا در می‌آورد و نشان می‌دهد که ارائه آموزش‌ها در سطح خانواده‌ها، ارائه آموزش به والدین و … باید انجام شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه قسمت عمده‌ای از خشونت‌ها توسط افراد آشنا انجام می‌شود. بنابراین آموزش‌های ما باید محیطی و از طریق خانواده‌ها، مساجد، رسانه‌ها و نشریات ارائه شود. 

منتظر اپیدمی وبا بودیم/مراقبت‌ها همچنان برقرار است

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد که اپیدمی مورد انتظار بیماری وبا در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در کشور اتفاق نیفتاده‌ است و مراقبت‌ها همچنان ادامه دارد.

دکتر محمود نبوی درباره اقدامات وزارت بهداشت در زمینه جلوگیری از شیوع بیماری وبا در تابستان گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد آب آشامیدنی کشور کلرینه می‌شود. در شهرها سیستم لوله کشی و تصفیه آب وجود دارد و در روستاها نیز بهورزان در مخازن آب کلر می‌ریزند. همچنین با آغاز فصل گرما محیط نگهدارنده کری‌بلر به تمام بخش‌های داخلی اطفال و عفونی بیمارستان‌ها داده می‌شود و از بیمارانی که با اسهال شدید آبکی بستری می‌شوند، نمونه‌گیری می‌کنیم.

جای خالی مراقبت‌های اجتماعی پس از آزادی مجرمان/ارائه آموزش خودمراقبتی به کودکان درکشور تابو است

رئیس انجمن مددکاری ایران در خصوص حادثه تلخ مرگ “آتنا” با بیان آنکه آتنا اولین قربانی چنین حوادثی نبوده و آخرین آن هم نیست گفت: به بهانه وقوع چنین حوادثی در کشور باید ارائه آموزش‌های خودمراقبتی و همچنین فرهنگ‌سازی در زمینه ارائه آموزش‌های سلامت جنسی در دستور کار قرار گیرد زیرا با عدم اطلاع رسانی در این حوزه نمی‌توانیم شاهد سلامت جنسی در کشور باشیم.

سید حسن موسوی چلک در این باره افزود: وقتی به سمت توسعه حرکت می‌کنیم، وقوع برخی پدیده‌های اجتماعی از جمله پدیده‌هایی با ماهیت آسیب‌های اجتماعی اجتناب ناپذیر است به طوریکه آتنا نه اولین فرد قربانی در این زمینه و نه آخرین آن است.

«عابرین پیاده» سومین عامل تشدید ترافیک در معابر

کارشناسان می گویند بیش از یک پنجم افرادی که در سراسر دنیا جان خود را در اثر تصادفات رانندگی از دست می دهند «عابرین پیاده» هستند! این درحالی است که در کشورما نیز سالانه حدود 17 هزار نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست می‌دهند و در این میان حدود 31 درصد متوفیان را عابران پیاده تشکیل می دهند آماری قابل تأمل که باید برای کاهش آن فکری کرد!

 “بی توجهی عابرین پیاده” آن‌گونه که معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران می‌گوید سومین عامل در تشدید ترافیک چهارراه های تهران است که عابرین نقش اصلی و اساسی در این بین دارند.

مازیار حسینی دراین باره با بیان اینکه عابران پیاده به بخشی از جریان ترافیک بدل شده‌اند و تا ثیر زیادی بر روی کاهش و افزایش ترافیک دارند، گفت: متاسفانه شاهد هستیم عابرین بدون توجه به حریم خیابان، هر کجا که دلشان بخواهد از عرض معابر عبور می‌کنند درحالی که براساس قانون  عابرین نمی‌توانند از هرکجایی که بخواهند عبور کنند.

به گزارش سادس، پنج خبر پربازدید اداره اجتماعی به این شرح است:

توضیح پلیس درباره تیراندازی مرگبار در میدان المپیک

۵ نشانه کمبود ویتامین D

کاهش 5 دقیقه‌ای زمان حضور اورژانس در مأموریت‌ها با ورود 200 موتورلانس

رفع محدودیت انتخاب رشته دانش‌آموزان اتباع خارجی/ پیش‌بینی افزایش 40 هزار نفری ثبت نام اتباع

جامعه پزشکی به دنبال فرار مالیاتی نیست/اسامی متخلفان اعلام شود

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *