کمبود ۱۰۰هزار پرستار در کشور


معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور خبر داد.

به گزارش سادس، محمد میرزابیگی، در نشست تشکل های پرستاری منطقه یک کشور در ساری با بیان اینکه در سال های ۷۵-۸۵ حدود ۳۷ درصد از پرستاران از تحصیلات دانشگاهی برخوردار بودند، اظهار کرد: نسبت پرستار به تخت نیز در سال های ۷۵-۸۵ حدود  6دهم درصد بوده است.

وی به اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: طبق آمار اسفندماه ۹۵ تعداد پرستاران با تحصیلات دانشگاهی ۵ برابر رشد پیدا کرده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: در سال های اخیر در تعداد پرستاران و تحصیلات دانشگاهی دوبرابر نسبت به دهه های گذشته رشد داشتیم.

میرزا بیگی به افزایش مراکز دانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: در سال های ۷۵-۸۵ حدود ۶۰ مرکز دانشگاهی در کشور وجود داشته است که این رقم در سال های اخیر به ۱۹۳ دانشکده پرستاری رسیده است.

وی به سطح بندی خدمات پرستاری به حرفه ای و غیرحرفه ای اشاره کرد و افزود: تا کنون ۳۰ هزار پروانه صلاحیت حرفه ای اعطا شد که  امیدواریم با آغاز صلاحیت حرفه ای در سال های آینده رشته پرستاری از جایگاه ویژه ای برخوردار شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال های ۷۵-۸۵ در حوزه های تصمیم گیری، تعدادنیرو، کیفیت خدمات و سطح دانش و دانشگاه ها با مشکلاتی مواجه بودیم، گفت: در حال حاضر در ۱۲ اصل زیربنایی و مهم پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته است.

۴۰ درصد از خدمات پرستاری نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد

میرزابیگی با اشاره به مطالبه گری مردم از پرستاران، بیان کرد: پرستاران برای رفع مشکلات و تغییر افکار جامعه نسبت به این قشر، باید در حوزه علم مراقبت و مراقبت پرستاری به نیازها و سوالات مردم پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد از خدمات پرستاری نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، گفت: برای منزلت پیدا کردن بخش حرفه ای پرستاری باید به بخش غیرحرفه ای توجه ویژه ای شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه حداقل تحصیلات دانشگاهی در  پرستاری حرفه ای کارشناسی است، افزود: در حال حاضر پرستاری حرفه ای  شامل  سطوح عمومی، تخصصی و مدیریتی است.

میرزابیگی به بازنگری سطوح و محتواهای رشته پرستاری از کارشناسی تا دکتری اشاره کرد وگفت: در حال حاضر ۱۵ گرایش دکتری تخصصی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه جهت ارتقا خدمات پرستاری باید روش مراقبت از روش سنتی خارج شود، اظهار کرد: درحال حاضر با کمبود پرستار مواجه هستیم و هر پرستاری به ازای ۳-۴ پرستار در بیمارستان ها فعالیت می کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت از تنظیم سند عرضه و تقاضا با هدف تامین نیاز مردم خبرداد و گفت: در این طرح باید به ۱.۷ پرستار به ازای هر تخت دست پیدا کنیم.

میرزابیگی به ساماندهی نظام پرداخت پرستاران اشاره کرد و افزود:  کارانه ها نسبت به سال ۹۲ جهش قابل توجهی داشته است و تعداد افراد مشمول دریافت کارانه ها نیزبه دو برابر افزایش پیداکرده است.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر حدود ۴۳ هزار نفرجذب شدند، گفت: از این تعداد ۱۱ هزار نفر استخدام دولتی، ۱۰ هزار نفر از طریق موسسه آواسلامت، ۱۶ هزار نفر در طرح تحول سلامت، ۷۵۰۰ تمدید طرح نیروی انسانی، ۵ هزار نفر جایگزینی و ۴ هزار نفر دانشجوی سال آخر می باشند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت از  کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در کشور خبرداد و افزود: در دولت تدبیر و امید ۲۵ هزار تخت بیمارستانی افزوده شده است.

میرزابیگی با تاکید بر پرستاری جامعه نگر، گفت: با فعال سازی مراکز HOSPICE   از تخت های بیمارستانی استفاده بهینه می شود و مردم خدمات بهتری دریافت می کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *