طرح نظام سلامت از نظر ارائه خدمت به مردم موفق بوده است


یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: طرح نظام سلامت از نظر ارائه خدمت به مردم موفق بوده است منتها در تأمین مالی این طرح، دولت با مشکل مواجه شد.

حیدرعلی عابدی در گفت‌وگو با سادس، درباره مشکلاتی که در اجرای طرح تحول نظام سلامت وجود دارد، اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت یکی از بهترین طرح‌هایی بود که در چند دهه گذشته اجرا شده است و یکی از آرمان‌های نظام که همان بیمه همگانی و برخورداری همه مردم از امکانات بهداشتی بود در این طرح متبلور است. طرح نظام سلامت از نظر ارائه خدمت به مردم موفق بوده است منتها دولت در تأمین مالی این طرح با مشکل مواجه شد.

وی افزود: اگر همین الان دولت به طور کامل پول داشت که هزینه‌ها را پرداخت می‌کرد این کار را انجام می‌داد؛ چراکه در مقایسه با سایر کشورها خیلی هزینه ما بالاتر نیست. به هر حال 20 سالی بود که به خصوص در آن 8 ساله دولت قبل بیمارستان‌ها از نظر فیزیکی، ساختمانی، تجهیزات و توسعه بسیار عقب مانده بود. طرح تحول سلامت وقتی می‌خواست به مردم خدمت ارایه دهد باید این عقب‌ماندگی‌ها در بیمارستان‌ها را جبران می‌کرد، به همین دلیل هزینه‌ها خیلی بالا رفت. قسمت اعظم هزینه‌ها هزینه‌های عمرانی است، اما قسمتی از این هزینه‌ها هزینه‌های جاری از قبیل دستمزد پزشکان و کادر درمان است.

وی تصریح کرد: این موارد می‌توانست مقداری سازمان‌دهی شود و برای این‌که سازمان‌دهی شود روش وجود دارد. روش آن این است که در وهله اول پرونده تمام بیماران الکترونیکی شود و دوم این‌که خدمات باید در یک سیستم نظام ارجاع اتفاق بیفتد به صورتی که خدمات دسته‌بندی شود و برای هر نوع خدمتی راهنمای بالینی وجود داشته باشد. این‌ها باید چارچوب‌بندی می‌شدند و محدوده خدمات دفترچه بیمه‌ها باید مشخص می‌شد. مثلاً یک بیمه روستایی چه نوع خدماتی می‌تواند ارائه کند و بیمه تأمین سلامت چه نوع خدماتی و یک بیمه کارمند چه نوع خدماتی؟ این بیمه‌ها باید محدوده خدمت‌شان مشخص می‌شد. بعضی از عمل‌های جراحی است که در اولویت اول نیست و می‌توانست بعداً انجام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از این کارها بحث تکمیل  سیستم نظام ارجاع است که در راهنمای بالینی به ما کمک می‌کند که خدمات تشخیصی با تکرار بیهوده انجام نشود. مثلاً اگر فردی روز چهارشنبه خدمات پزشکی دریافت کرد اگر پنجشنبه به یک پزشک دیگر مراجعه کند دستور پزشکی جدیدی دریافت نمی‌کند و از همان خدمات قبلی بهره مند می‌شود.

وی اظهار داشت: بعضی از نکات هم وجود دارد که در سیستم ارجاع باید بازبینی شوند. مثلاً داروی شیمی درمانی برای بیماران سرطانی که قیمت بالا دارند نباید در داروخانه‌ها به صورت آزاد یا بیمه‌ای فروخته شود و هیچ نظارتی بر روی آن نباشد؛ بنابراین در سیستم ارجاع باید بازبینی شود که برخی داروهای گران‌قیمت در مراکز دولتی و تحت نظر سیستم نظارتی داده شود.

وی گفت: این موارد مجموعه پیشنهاداتی است که  کمیسیون بهداشت مجلس به سیستم درمانی کشور ارائه می‌دهد. البته بهداشت و درمان در این خصوص کوتاهی نکرده است بلکه ما می‌خواهیم وضعیت بهتری در آینده باشد و یکی از مواردی که به آن توجه نشده بود جدایی بیمه از بهداشت و درمان بود. بیمه داشت برای خودش افراد را بیمه می‌کرد و وزارت بهداشت هم به‌صورت جدا  هزینه می‌کرد. این‌ها وقتی باهم تجمیع شوند تحت نظارت یک سیاست واحد قرار می‌گیرند و یک نفر مسئول خواهد بود که آن‌هم وزیر بهداشت و درمان است. این بیمه‌ها باید بر حریم خدمت خودشان نظارت داشته باشند.

عابدی درباره بررسی مشکلات اجرای طرح نظام سلامت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خاطرنشان کرد: در این کمیسیون می‌توانیم با وزیری که در آینده قرار است وزیر بهداشت باشد این مسائل را با او نهایی کنیم. قسمتی از این مشکلات روز گذشته در کمیسیون بهداشت مجلس بررسی شد و قسمت‌های دیگر در جلسه بعدی کمیسیون که به زودی تشکیل می‌شود بررسی خواهد شد. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *