کد خبر: 197361تاريخ انتشار : ۱۵:۱۵:۴۵ - سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

عضو کمیسیون عمران مجلس:

مسکن لوکس باید مشمول مالیات شود/ دولت کاری برای مسکن انجام نداد/ متولی گرانی خود دولت است

در دولت روحانی وزیری داشتیم که اعتقادی به مسکن مهر نداشت و چند سال کشور را علاف کرد و هیچ مسکنی نساخت، در مورد مسکن اجتماعی هم شعار داده شد اما کاری پیش نرفت.

مسکن لوکس باید مشمول مالیات شود/ دولت کاری برای مسکن انجام نداد/ متولی گرانی خود دولت است

به گزارش سادس، علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با راه صنعت (بخش اقتصادی گروه رسانه ای نماینده گراف):

مجلس یازدهم از نمایندگان انقلابی تشکیل شده است این تعداد نیروهای وفادار به انقلاب نسبت به چند مجلس اخیر بی سابقه است حداقل دوسوم نمایندگان مقید و پای کار هستندو تا پای جانشان پای نظام ایستاده اند اما روند مجلس و ساختار آن انقلابی نیست و ساختار مجلس باید اصلاح شود.

ساختار کنونی مجلس شبیه مجالس قبل است، یعنی نحوه اداره صحن علنی، تعداد جلسات، نوع علنی بودن مجلس، نوع تصویب طرح هاهیچ فرقی با دوره های قبل ندارد.

مجلس اگر می خواهد انقلابی باشد باید طرح های انقلابی بیاورد، نحوه اداره مجلس باید اصلاح بشود، پس باید آیین نامه داخلی مجلس را اصلاح کرد.

۴ ساعت جلسه علنی پشت سرهم واقعا سخت است، نمی شود نمایندگان را کنترل کرد، شاید اگر این ۴ ساعت کوتاه کنیم و یک ساعت وسط آن را آزاد بگذاریم می توانیم طرح ها و لوایح را بهتر پیگیری کنیم.

به نظر من جلسه علنی باید باشد اما دوربینی نباشد وقتی جلسه دوربینی شد من نماینده شاید جور دیگه صحبت کنم و حتما می خواهم رای ام را نشان بدهم، این بعضی نمایندگان سیستم مجلس را بهم می زنند اما در کل در این مجلس نماینده‌ها انقلابی، دو سوم نمایندگان توانمند، اما ساختار مجلس انقلابی نیست.

این طرح مالیات بر خانه‌های خالی انقلابی نیست، آبروی انقلاب را با این طرح ها نبریم تفکر انقلاب این نیست، تفکر انقلابی تفکر خفه ای نیست بلکه تفکر باز است.

کشور نه تنها با این طرح ها درست نمی شود بلکه بدتر هم خواهد شد، اگر ما فقط به بحث مسکن بپردازیم این سرمایه به حوزه‌های دیگر انتقال پیدا می کند و باعث آشفتگی بازار می شود

متولی گرانی خود دولت است امروز طلا، ارز، خودرو و تمام اقلام دست دولت است من و شما که این چیزها را نداریم عدم مدیریت در ا این سه مورد بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر می گذارد

قیمت تولید مسکن در کشور ما به طلا و ارز باز می گردد کسی به نوسان و رشد قیمت مصالح را توجه نمی کند برای نمونه قیمت فولاد در ایران از متوسط جهانی بیشتر است برای مدیریت بازار به این موضوعات باید توجه داشت.

مسکن هم جزو تولید است و شامل شعار جهش تولید می شود، ما نباید کاری کنیم که سرمایه از بخش مسکن به جاهای دیگر از جمله طلا، ارزو غیر حرکت کند، اتفاقا خوب است در کشور ۱۰ درصد مسکن اضافه تر وجود داشته باشد.

من اعتقادی ندارم اینها مسکن اضافه است چون ممکن است سیلی یا زلزله ای بیاد ما به این مازاد مسکن نیاز داشته باشیم به جای مسکن مازاد و خالی باید از مسکن لوکس مالیات گرفت.

هرکسی بیشتر از ۵ واحد داشته باشد مالیات آن را دریافت کنند شاید یک سرپرست خانوار بخاطر شرایط زندگی از چند واحد همزمان استفاده می کند مسکن احتکار شده در اختیار دولت و بانک‌ها است.

این سوال مطرح است که هدف از دریافت مالیات از خانه خالی چیست،
برای خانه نوساز اجاره با هزینه ساختمان نمی ارزد انسان ها دنبال سود هستند پس باید مالیات همه جانبه باشد ممکن است کسی خانه نداشته باشد و در یک خانه لوکس مستاجر باشد اما چند خودرو لوکس همزمان داشته باشد.

اگر بخواهیم از مسکن مالیات بگیرم و از دیگر سرمایه های مولد مالیات نگیرم سرمایه از بخش مسکن خارج می شود وصنایع مثل سیمان، گچ، فولاد ازتضعیف تولید مسکن ضرر می کنند.

در وین اتریش ۲۵ درصد خانه ها مربوط به شهرداری می باشد و شهرداری به جای تراکم فروشی این خانه را به مردم اجاره میدهد و از درآمد آن شهر را می چرخاند.

متوسط قیمت خانه‌های اجاره ای شهرداری ۲۰ درصد کمتر از بازار شهر است و اتفاقا خانه هارا به کسانی اجاره میدهند که نیازمند هستند.

مجلس باید کارهای کلان انجام بدهد باید به فکر اشتغال جوان ها باشد، اقتصاد کل کشور را اصلاح کند.

ما در دوره قبل وزیری داشتیم که اعتقادی به مسکن مهر نداشت و چند سال کشور را علاف کرد و هیچ مسکنی نساخت، شعار هم داده شد در مورد مسکن اجتماعی و کاری پیش نرفت.

تقویت بعد نظارتی مجلس به قوی تر شدن و در راس امور بودن مجلس کمک می کند و می تواند این دست وزرا را با این عملکرد توبیخ کند.

مجلس امروز خیلی ملی نیست و نمایندگان بیشتر محلی فکر می‌کنند، مجلس محله ای شده است تا مجلس ملی در اکثر مواقع نماینده بیشتر به حوزه انتخابیه خودش فکر می کند ماباید یک مجلسی داشته باشیم که حداقل ۱۰۰ نماینده در آن ملی فکر کنند، یعنی اعتقادی به زبان، نژاد، محل و قومیت نداشته باشند.

تمامی مجالس در این یازده دوره انقلابی بودند یک تعداد کمتر از ۲۰تا ۳۰ نماینده در هر دوره از خط خارج بودند اما در کل روند مجالس انقلابی بود البته ۲۰ تا ۳۰ نفر می توانند مجلس را بد نام کنند.

مجلس اهرام و مکانیسم درستی برای نظارت ندارد، باید مکانیسم مجلس در بحث های نظارتی اصلاح شود نماینده ها در مسائل خورد گیر کردند اکثر مراجعه کنندگان به نمایندگان مشکل مالی و اشتغال دارند نظارت اصلی بر روی بودجه است در بودجه هم عدالت رعایت نمی شود و تخصیص ها نسبت به استان ها فرق دارد.

سیستم های نظارتی درست مکانیسم نظارتی می خواهد، مجلس چه نظارتی بر روی بورس دارد فردا اگر مشکلی برای بورس پیش آمد نمی گویند آقای نماینده شما چکار کردی، اگر بخواهیم کشور را اصلاح کنیم باید مجلس در راس امور قرار گیرد.

هرمسئولی گفت من دارم خوب کار می کنم باید ببینیم برای حفظ قدرت پول ملی چه قدمی برداشته است تا الان هر رئیس جمهوری که آمده قدرت پول ملی را یک سوم کرده و مسئولیت خود را تحویل داده است، آن کسی که می گوید علی برکت الله قدرت پول ملی به یک دهم کاهش داده است و یک ساختار شکنی کرده است

مجالس نسبت به عملکرد دولت نظارت خوبی نداشتند ماهم درست کار انجام ندادیم هیئت رئیسه مجلس باید توضیح بدهد وصول طرح تعدادی از نمایندگان که سوال از رئیس جمهور را امضا کردند چه شد.

ما از رئیس جمهور خواستیم در جمع نمایندگان بیاید و طبق قانون نسبت به سوالات پاسخ بدهد، هدف از سوال استیضاح روحانی نبود ما می خواهیم کمک کنیم و بگویم آقای روحانی در استفاده از مشاورین اقتصادی که کمک حال شما هستند تجدید نظر کید این مشاورین گراهای بد به شما می دهند.

دولت نمره قبولی در اقتصاد نمی گیرد به عنوان یک شهروند نه بعنوان یک نماینده به دولت نمره مردودی می دهم عملکرد ضعیف درحوزه اقتصاد به حوزه اشتغال بر می گردد و عدم حل مسئله اشتغال مشکل ازدواج جوانان را با مشکل مواجه و معضل فرهنگی ایجاد می کند.