درمان کاهش ذخیره تخمدان در زنان بالای ۴۵ سال با خون قاعدگی

متخصصان پژوهشگاه ابن سینا برای زنانی که سن آنها بالاتر از ۴۵ سال است و یا زنانی که بنا به دلایلی ذخیره تخمدان آنها کاهش یافته است، روش سلول درمانی با استفاده از خون قاعدگی ارائه کردند که به گفته آنها با استفاده از این روش برای زنان مبتلا به این عارضه نتایج امید بخشی به دست آمده است.

به گزارش سادس، دکتر آتوسا کریمی، جراح و فلوشیپ زنان زایمان و ناباروری و عضو هیات علمی  پژوهشگاه و مرکز درمانی ناباروری ابن سینا در برنامه لایو اینستاگرامی امروز که با مشارکت سادس به مناسبت چهلمین سال تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به تکنیک‌های ناباروری زنان، با بیان اینکه کلینیک فناوری‌های نوین ابن سینا همگام با پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا خدمات درمانی به نیازمندان ارائه می‌دهد، افزود: هیچ عمل جراحی و تکنیکی در دنیا نیست که قابل انجام باشد و ما در این مرکز نتوانیم این خدمت را به بیماران ارائه دهیم.

وی میکرواینجکشن و تزریق میکروسکوپی برای درمان ناباروری و تکنیک‌های نوین جنین شناسی را از تکنیک‌های استفاده شده در مرکز درمان ناباروری ابن سینا دانست و ادامه داد: علاوه بر آن تکنیک‌ “تایم لپس” (Time – lapse) ارائه می‌شود که جزو تکنیک‌های پیشرفته جنین شناسی به شمار می‌شود که شامل دیدن جنین در زیر دوربین‌های مخصوص است که در آن رشد جنین پایش می‌شود تا جنین‌هایی که کیفیت بهتری دارند، برای انتقال به بیماران انتخاب خواهند شد.

کریمی، یکی از جدیدترین تکنیک‌های در دستور کار این مرکز درمانی ناباروری را “سلول درمانی” نام برد و با تاکید بر اینکه اخیرا کلینیک جدیدی با عنوان سلول درمانی به سایر کلینیک‌های این مرکز اضافه شده است، خاطر نشان کرد: در این کلینیک از نمونه خون قاعدگی زنان در اتاق‌های تمیز، سلول‌های بنیادی آنها جداسازی می‌شود که در درمان ناباروری آنها استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این تکنیک برای بانوانی که در سنین بالا اقدام به درمان ناباروری کردند و یا برای زنانی که سن آنها بالا نیست، ولی ذخیره تخمدانی کمی دارند، شانس باروری آنها را افزایش می‌هد، یادآور شد: در این تکنیک درمانی، از گامت‌ها و اووسیت‌های (Ovocyte) فرد برای درمان ناباروری و فرزندآوری بهره برده می‌شود.

کریمی، این تکنیک را یک روش درمانی جدید دانست و افزود: این روش برای درمان ناباروری در کلینیک ابن سینا بسیار موفق بوده و به مراجعان نیز ارائه شده و افرادی که قصد دارند از خدمات این کلینیک بهره مند شوند، می‌توانند با نوبت گیری اقدام به درمان ناباروری خود با استفاده از سلول‌های بنیادی کنند.

خدمات تصویربرداری برای زوج‌های نابارور

عضو هیات علمی پژوهشگاه این سینا با اشاره به خدمات کلینیک سونوگرافی این مرکز درمانی اظهار کرد: از جمله خدمات این کلینیک، سونوگرافی ۳ بعدی برای بررسی ناهنجاری‌های مادرزادی رحمی است. ناهنجاری‌های رحمی یکی از علل سقط‌های مکرر و یا ناباروری است که برای بررسی وضعیت این دسته از بیماران از این تکنیک استفاده می‌شود.

به گفته وی، با استفاده از تصویربرداری‌های ۳ بعدی متخصصان رادیولوژی کلینیک تصویربرداری ناهنجاری‌هایی که در حفره رحمی وجود دارد را تشخیص می‌دهند و همکاران فلوشیپ نیز تا جایی که امکان اصلاح وجود داشته باشد، با استفاده از روش‎های جراحی هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی اقدام به درمان ناهنجاری‌های حفره رحم می‌کنند.

کریمی با تاکید بر اینکه ارائه این خدمات موجب شده است که خیلی از زوج‌های نابارور امکان درمان داشته باشند، یادآور شد: علاوه بر آن برای آن دسته از افرادی که امکان باروری وجود نداشته باشد، شرایط لازم برای پذیرش جنین و باروری فراهم خواهد شد.

این فلوشیپ زنان زایمان و ناباروری پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به خدمات کلینیک پستان مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: در خیلی از مواقع برای افرادی که قرار است تحت هورمون درمانی برای انجام IVF قرار گیرند، باید غربالگری بیماری‌های پستان برای آنها انجام شود که در صورت وجود اشکالی در این زمینه، پس از انجام نمونه برداری‌های لازم تحت درمان قرار گیرند. پس از این غربالگری این دسته از بیماران می‌توانند از تکنیک‌های درمان ناباروری بهره مند شوند.

خدماتی برای درمان اندومتریوز

کریمی، اندومتریوز را یکی از علل چسبندگی لگن و ناباروری دانست و افزود: دردهای لگنی ناشی از اندومتریوز بر سبک زندگی مبتلایان به این عارضه اثرگذار است، ضمن آنکه موجب کاهش ذخیره تخمدان خواهد شد و به ناباروری زنان منجر می‌شود که متخصصان کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا مطابق با پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی جراحی‌های لازم را برای کاهش چسبندگی و کیست‌های اندومتریوز انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در این کلینیک در کنار متخصصان نازایی تلاش می‌شود تا باروری بیماران مبتلا حفظ شود.

تکنیک‌های نوین برای درمان کاهش ذخیره تخمدان

کریمی با بیان اینکه ذخیره تخمدان در زنان تا سن ۳۵ سالگی کیفیت مناسبی دارد، گفت: ولی بالاتر از سن ۳۵ سالگی ذخیره تخمدان به تدریج شروع به کم شدن می‌کند و بعد از ۴۰ سالگی ذخیره تخمدان کاهش می‌یابد و بعد از سن ۴۵ سالگی برای زنان امکان اینکه بتوانند با استفاده از تخمک‌های خودشان بارور شوند، تقریبا نزدیک به صفر خواهد شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برخی از زنان با وجود آنکه سن آن‌ها کمتر از ۳۰ سال است، به صورت زودرس بنا بر دلایلی چون استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، پرتو درمانی و شیمی‌درمان، جراحی کیست (بخشی از نسج تخمدان همراه با کیست برداشته شده)، دچار کمبود ذخیره تخمدان می‌شوند. ضمن آنکه برخی از زنان بدون علت خاصی ذخیره تخمدان آنها کاهش یافته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه این سینا میزان سن را از جمله ریسک فاکتورهای کاهش ذخیره تخمدان دانست که هر چه سن از ۳۵ سالگی بیشتر شود، ذخیره تخمدان کمتر خواهد شد و ادامه داد: یکی از تکنیک‌های خوب و جدیدی که در این زمینه معرفی شده و مرکز درمان ناباروری در حال حاضر در این زمینه پیشرو است، استفاده از سلول درمانی است.

وی اظهار کرد: زنان تا سن ۴۵ سال که به سن یائسگی نزدیک نشده‌اند و یا زنانی که سن آنها کمتر از ۳۰ سال است و بنا به دلایلی که ذکر شد دچار کاهش ذخیره تخمدان شدند و یا زنانی که بدون علت تا قبل از سن ۳۵ سال دچار این عارضه شدند، می‎‌توانند از خدمات سلول درمانی برای درمان این عارضه و باروری بهره مند شوند.

کریمی خاطر نشان کرد: این روش بر روی برخی از بیماران اجرایی شد که نتایج امیدبخشی به دست آمد.

وی در این باره توضیح داد: در این روش از نمونه سلول‌ها از خون‌ریزی‌های ماهیانه آنها گرفته خواهد شد و تحت شرایط خاص استریل سلول‌های بنیادی آنها دریافت، جداسازی و رشد داده می‌شود و پس از آماده سازی، این سلول‌ها در شرایط اتاق عمل به داخل تخمدان فرد تزریق خواهد شد.

کریمی اضافه کرد: طی فرصتی که به فرد داده می‌شود، به تدریج سایز تخمدان افزایش می‌یابد و پاسخ دهی این افراد به درمان‌های ناباروری بهبود می‌یابد.

به گزارش سادس، وی در پایان خاطرنشان کرد: به مناسبت سالروز افتتاح جهاد دانشگاهی تخفیف ویژه برای زوج های نابارور در نظر گرفته شده است و تا پایان مرداد ماه زوج هایی که در شیفت عصر ویزیت اول را دریافت کنند از تخفیف ۵۰۰ هزار تومنی برخوردار می شوند. علاوه بر آن تست کرونا برای زوج‌هایی که برنامه درمانی آنها IVF باشد رایگان است. زوج های علاقه مند به دریافت این خدمات با شماره ۲۳۵۱۹ داخلی ۸۰۸ برای دریافت نوبت تماس بگیرند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *