تدوین پروتکلهای محرم با تعامل ذینفعان / رعایت نکات بهداشتی از منزل تا دسته های سینه زنی

مهندس محسن فرهادی در گفت‌وگو با سادس، درباره برگزاری مراسمات آیینی ماه محرم و صفر، گفت: واقعیت این است که یکی از مردمی‌ترین مراسمات در کشورمان، مراسم ماه محرم است. محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا چندان دستور بردار نیست؛ زمانی ممکن است مراسمی داشته باشیم که دولت در آن موثر است و اعلام می‌کند مراسم تعطیل است اما مراسم محرم سوای مراسمات بزرگ دیگری که برگزار می‌شود، در هیئت‌ها، تکایا و منازل این مراسم برگزار می‌شود و طبیعتا برای کنترل آن شاید تنها دستور ممنوعیت کافی نباشد.

وی افزود: دو راه برای برگزاری این مراسمات و بویژه مراسمات تاسوعا و عاشورا پیش روی ما قرار می‌گیرد، اولین راه ارتباط مستقیم ما با مردم از طریق رسانه‌ها که به آنها اعلام کنیم عزاداری حسینی امسال منوط به رعایت برخی نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری است. نکته دوم نیز در نظر گرفتن چارچوب‌های قانون‌مند یا پروتکل‌های بهداشتی است که برای مراسمات عزاداری دو ماهِ محرم و صفر از خود مردم توقع کمک و همراهی داشته باشیم، درست مانند روزهای ابتدایی بروز بیماری که مردم به سمت کمک به رعایت پروتکل بهداشتی سوق پیدا کرده بودند. مراسمات محرم و صفر اینگونه نیست که با صدور یا ابلاغ بخشنامه تعطیل شود.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راهکار در مراسمات عزاداری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تصریح کرد: رعایت نکات بهداشتی از منزل آغاز می‌شود و تا هیئت‌ها، تکایا و دسته‌های سینه‌زنی قابل تعمیم خواهد بود. اما در نظر گرفتن این نکته که عزاداری های امسال با سال گذشته متفاوت است نکته بسیار مهمی است.

فرهادی درباره نوشتن پروتکل‌های بهداشتی برگزاری مراسمات عزاداری، اظهار کرد: وزارت بهداشت با ذی‌نفعانی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حج و زیارت و… در تعامل هستیم و بر اساس نقطه‌نظرهای اعلام شده پروتکل‌ها نیز تدوین می‌شود.

فرهادی با اشاره به اینکه هرساله به مردم برای رعایت موازین بهداشتی در مراسمات عزاداری توصیه‌هایی انجام می‌شد، ادامه داد: سال‌های قبل در ماه محرم و صفر مشکل بیماری‌های روده‌ای و بیماری‌های واگیر را داشتیم که مرتبط با بهداشت مواد غذایی، یخ و … بود. امسال علاوه بر دقت بر این نکات باید به پروتکل‌های بیماری کووید۱۹ نیز دقت کنیم. اگر رعایت نکات بهداشتی به قلب عزاداران منتقل شود قطعا موفق خواهیم بود.

وی افزود: علاوه بر توجه به نکات حائز اهمیت در برگزاری حضوری مراسمات عزاداری برای برخی مناطق همچون اردبیل مواردی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *