کد خبر: 193135تاريخ انتشار : ۸:۵۱:۴۵ - شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹

لزوم تدوین لایحه‌ای ویژه نیروی انسانی آموزش و پرورش/ احصای ۱۰۰۰ مسئله در این وزارتخانه

لزوم تدوین لایحه‌ای ویژه نیروی انسانی آموزش و پرورش/ احصای ۱۰۰۰ مسئله در این وزارتخانه


وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: معلم کارمند نیست بلکه ویژگی‌هایی متمایزی دارد و نیازمند آن است که لایحه نیروی انسانی با اجزای تربیت و استخدام، بهسازی، آموزش و رتبه‌بندی تدوین شود.

به گزارش سادس، علی اصغر فانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش‌های سیاست گذاری در آموزش و پرورش» برگزار شد، اظهار کرد: در سیاست گذاری نمی‌توان به همه مسائل پراخت. ما حدود ۱۰۰۰ مسئله را در آموزش و پرورش احصاء کردیم. باید اولویت‌ها را شناخت و دنبال کرد.

وی افزود: یک علت سیاست گذاری از سوی جایگاه‌ها و نهادهای مختلف به این برمی‌گردد که هرکدام بخشی از مسائل را می‌بینند بدون آنکه اولویتی برای آن قائل باشند.

فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش ۱۵ میلیون دانش آموز و به تعبیری ۴۰ میلیون مخاطب دارد گفت: سه پیش فرض داریم: اجرای سند، چالشهای موجود و سوم عدم رضایت از آموزش و پرورش فعلی است. آموزش و پرورش باید با سیاستهایی اصلاح شود و پیش برود. به نظر می‌رسد سیاست‌های نیروی انسانی، توسعه مشارکت، اقتصاد آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی آموزش‌و پرورش، تمرکززدایی و … باید دنبال شوند.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش  با اشاره به نیروی انسانی گفت: معلم کارمند نیست بلکه ویژگی هایی متمایزی دارد و نیازمند آن است که لایحه‌ای برای نیروی انسانی با اجزای تربیت و استخدام، بهسازی، آموزش و رتبه بندی تدوین شود.

وی افزود: از رئیس کمیسیون آموزش مجلس انتظار داریم اولویت‌های فوق را در سیاست‌های کمیسیون آموزش مجلس مورد توجه قرار دهند. وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره تعلیم و تربیت ۱۵ میلیون دانش آموز نیست. بحث اقتصاد آموزش و پرورش و عملیاتی کردن بودجه آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه پیشنهاد دکتر مهرمحمدی مبنی بر ضرورت به رسمیت شناختن مرجعیت کارشناسی شورای عالی آموزش و پرورش را تایید می‌کنم گفت: زیرا در قانون شورای عالی آموزش و پرورش تاکید شده تمام طرح ها و لوایحی که قرار است در مجلس مطرح شود باید از کانال شورای عالی آموزش و پرورش بگذرند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: در کوتاه مدت شورای عالی آموزش و پرورش با شناخت عمیقی که از مسائل آموزش و پرورش دارد می‌تواند به عنوان مرجعیت کارشناسی  نهادهای سیاست گذار دیگر، مطرح باشد تا درآینده فکری برای تعدد این مراکز تصمیم گیری بشود.

انتهای پیام