اطفای حریق جنگل‌ها با بیل و کلنگ!


با توجه به وقوع بیش از ۱۱۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور از ابتدای سال جاری و تلاش نیروهای مردمی برای اطفای آن، یک عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور می‌گوید: سازمان‌های ذی‌ربط باید نیروهای مردمی را سازماندهی کنند و آموزش‌ دهند تا این نیروها هنگام وقوع آتش‌سوزی از آمادگی لازم برای اطفای حریق برخوردار باشند اما متاسفانه مردم و سازمان‌های مردم نهاد با ابتدایی‌ترین وسایل مانند بیل و کلنگ وارد عمل می‌شوند که در برخی موارد منجربه مصدومیت یا مرگ هموطنان می‌شود.

احمد رحمانی در گفت و گو با سادس با بیان اینکه مردم ما دلسوز طبیعت هستند و اگر به‌خاطر سازمان‌های مردم‌نهاد نبود، حجم خسارات وارد شده به طبیعت بیش از این بود، اظهارکرد: در این شرایط لازم است نیروهای مردمی از امکانات، تجهیزات، تخصص و آموزش‌های لازم در زمینه اطفای حریق برخوردار باشند.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید کرد: نیروهای مردمی نیز باید مسائل ایمنی را هنگام کمک به اطفای حریق رعایت کنند. از این رو آموزش و آمادگی مردم برای اقدام اطفای حریق اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی باید در مدیریت و اطفای آتش‌سوزی‌های جنگلی بزرگ‌مقیاس نقش پررنگ‌تری از مردم داشته باشند، مدعی شد: سازمان‌هایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری باید با امکانات و تجهیزات لازم وارد عمل شوند اما ما این امکانات را نداریم و مردم دلسوز، سازمان‌های مردم نهاد و مردم محلی با کمترین امکانات  در اطفای حریق کمک می‌کنند.

رحمانی وظیفه اصلی مردم را هنگام وقوع آتش‌سوزی گزارش به نهادهای متولی دانست و اظهار کرد: وظیفه مردم در وهله اول این است که به محض مشاهده آتش‌سوزی آن را به مسئولان و شماره‌های اعلام شده اطلاع دهند تا مسئولان وارد عمل شوند و اقدام به اطفای حریق کنند.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه با تاکید بر لزوم سازماندهی و آموزش مردم در زمینه اطفای حریق جنگل‌ها گفت:  سازمان‌های ذی‌ربط باید نیروهای مردمی را سازماندهی کنند و آموزش‌ دهند تا این نیروها هنگام وقوع آتش‌سوزی از آمادگی لازم برای اطفای حریق برخوردار باشند اما متاسفانه مردم و سازمان‌های مردم نهاد با ابتدایی‌ترین وسایل وارد عمل می‌شوند که در برخی موارد منجربه مصدومیت یا مرگ هموطنان می‌شود. برخی از مردم داوطلب در مخمصه‌ و محاصره آتش می‌افتند و در نهایت دچار آتش‌سوزی می‌شوند، چنین حوادثی خسارت‌های جبران ناپذیری مانند درگذشت «البرز زارعی» را به‌همراه دارد.

رحمانی تصریح کرد: مهار آتش در لحظات اولیه وقوع آتش‌سوزی می‌تواند از گسترش آن جلوگیری کند و باعث کاهش هزینه اطفای حریق و خسارت‌های وارد شده به محیط زیست شود بنابراین ضرورت دارد که ستاد مدیریت بحران آتش‌سوزی تشکیل شود تا با مدیریتی واحد تمام نیروهای مردمی و سازمان‌های متولی از جمله حفاظت محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع، آتش‌نشانی و برنامه و بودجه را برای مقابله با آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها سازماندهی کند. در این شرایط عملیات اطفای حریق می‌تواند به‌درستی انجام شود و در زمان‌هایی که نیاز باشد این ستاد از نیروهای مردمی استان‌های دیگر درخواست کمک می‌کند تا هیچ کس بدون برنامه و خودسرانه اقدام به اطفای حریق نکند.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزایش پوشش گیاهی کشور در سال جاری و گرم شدن هوا را از عوامل موثر در گسترش سطح آتش‌سوزی‌ها دانست و گفت: احتمال می‌رود طی دو ماه آینده شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های بیشتری در سطح کشور باشیم.

رحمانی در پایان با اشاره به اتخاذ نشدن برخی تمهیدات برای پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در سال جاری علیرغم افزایش میزان بارندگی‌ها و پوشش گیاهی گفت: امسال به‌ دلیل بارندگی‌های زیادی که در فصل بهار داشتیم شرایط پوشش گیاهی مقداری متفاوت از سال‌های گذشته است. همچنین سال‌های قبل تمهیداتی برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی اجرا می‌شد از جمله شخم زدن پوشش‌های گیاهی بین درختان اما متاسفانه به ‌دلیل کمبود بودجه و مسائل دیگر امسال شاهد اجرای عملیات پیشگیرانه از سوی متولیان و شهرداری‌ها در عرصه‌های طبیعی، پارک‌ها و بوستان‌های شهری نبوده‌ایم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *