از مبارزه با مواد مخدر و کمک به ترک اعتیاد ناگزیر هستیم

عباس گودرزی در گفت‌وگو با سادس با اشاره به نزدیکی هفته مبارزه با مواد مخدر در مورد وضعیت اعتیاد و معتادان کشور اظهار کرد: اعتیاد،  یک ناهنجاری است که متأثر از مجموعه‌ای از علل و عوامل است. نمی‌توان گفت یک عامل در اعتیاد دخیل است و باید با آن برخورد کنیم. مجموعه مولفه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و نگرش افراد به زندگی اعتیاد را خلق می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم به اهمیت باز بودن امکان ارتکاب جرم در جامعه تأکید کرد و گفت: فراهم بودن امکان توزیع مواد مخدر جامعه یکی از عوامل مهم گسترش یا کاهش اعتیاد است. ما باید همه عوامل دخیل را با هم ببینیم؛ چرا که مثلا فقر لزوما منجر به اعتیاد نمی‌شود. انسان‌های متمکنی وجود دارند که معتاد هستند. یا فرد بیکار لزوما معتاد نمی‌شود. بسیاری از معتادان، شاغل هستند. مهم این است که برای کاهش اعتیاد در جامعه باید بستر آن را فراهم کنیم.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به «بعد فرهنگی اعتیاد» گفت: توجه به خانواده می‌تواند از عوامل کاهش اعتیاد باشد. اگر خانواده در نگاه فرد ارتقا پیدا کند و ضریب ارزش بگیرد، حاضر نمی‌شود به خاطر تأمین غرایض شخصی‌اش خانواده را فروبپاشاند. بعد دیگر اعتیاد اما، مبارزه با مواد مخدر است. وقتی مواد مخدر در دسترس قرار می‌گیرد و سوداگران برای ثروت‌اندوزی و دنیاطلبی سفره پهن می‌کنند، سرمایه‌های اجتماعی ما را نابود می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم خواستار برخورد قاطع با سوداگران بازار مواد مخدر شد و تأکید کرد: اگر زمینه بازار مواد مخدر را محدود کنیم، اعتیاد کاهش پیدا می‌کند. ما باید برای این کار بسترسازی کنیم و ابزار لازم داشته باشیم. مثلا باید در بودجه سالانه کشور برای مراکز ترک اعتیاد و نهادهایی که به بازگشت افراد کمک می‌کنند، اعتبارات ویژه در نظر بگیریم.

گودرزی افزود: یک معتاد وقتی به جامعه بازمی گردد، نیازمند شغل است. ما باید اشتغال معتادان ترک‌کرده را فراهم کنیم. ما از مبارزه با مواد مخدر و کمک به ترک اعتیاد ناگزیر هستیم چرا که یک بزه زمینه بقیه ناهنجاری‌ها را فراهم می‌کند. یک فرد معتاد برای اضاء نیاز خود دست به کارهای زیادی می‌زند. یا مثلا با افزایش اعتیاد، طلاق هم افزایش پیدا می‌کند و بعضی از این طلاق‌ها ممکن است افزایش کودک کار را به دنبال داشته باشد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به نسبت حاشیه‌نشینی و اعتیاد به ضرورت کاهش مهاجرت از روستا به شهر را اشاره کرد و گفت:‌ما باید از افزایش سکوتنگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی جلوگیری کنیم. نتیجه حاشیه‌نشینی چیزی جز طلاق و اعتیاد نیست.

وی در خصوص برنامه کمیسیون اجتماعی گفت: بنای ما در کمیسیون این است که نشست‌های متعدد با افراد صاحب‌نظر داشته باشیم و به نهادهای مختلف کمک کرده  و طرح‌های مناسبی برای کاهش این آسیب بنویسیم. ما برای این کار باید با همه دستگاه‌های مرتبط و دیگر کمیسیون‌های مجلس تعاملی سازنده داشته باشیم.

گودرزی در پاسخ به این پرسش که تا چه حد قاچاق و افزایش اعتیاد را به هم مرتبط می‌دانید، گفت: یکی از نارسایی‌های موجود همین موضوع قاچاق است. یکی از وظایف مجلس پر کردن خلأ‌های قانونی است. سازمان‌هایی که تحقیقاتی در زمینه ارتباط قاچاق و اعتیاد انجام داده‌اند،  می‌توانند طرح‌های خود را برای کمیسیون اجتماعی مجلس بفرستند تا در جلسه این کمیسیون بررسی شود. ما در نشست‌های مشترک می‌توانیم مسئله اعتیاد را واکاوی کرده و شرح وظایف نهادها را به عمیق‌تر از گذشته مشخص کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *