برای حل معضل اعتیاد، راهی جز کمک گرفتن از مردم نداریم


معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت تاکید کرد: برای حل معضل اعتیاد راهی جز کمک گرفتن از مردم نداریم.

به گزارش سادس، دکتر محمدهادی ایازی در یازدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولین و محققین حوزه اعتیاد در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، ضمن ابراز امیدواری از کاهش سالیانه آمار معتادین کشور گفت: با رویکرد اجتماعی می‌توان به حل آسیب‌ها از جمله اعتیاد بپردازیم.

وی در ادامه با تاکید بر نقش تعیین کننده مشارکت مردمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: مشارکت‌های مردمی می‌تواند به صورت سازمان یافته و در قالب سازمان‌های مردم نهاد، NGOها و … باشد و یا آنکه خود اعضای خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی در کاهش آسیب خانواده خود به صورت فعال عمل کنند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: در نظام سلامت، رویکرد سلامت جامعه محور را در پیش گرفته‌ایم و به همین ترتیب یک ساختار جدید در وزارت بهداشت ایجاد و به سبب آن معاونت اجتماعی نیز در این وزارتخانه شکل گرفت.

ایازی ادامه داد: در وزارت بهداشت به دنبال آن رفتیم که در سطح محلات مختلف کشور بتوانیم کانون‌های اجتماعی محوری را تشکیل داده که این کانون‌ها بتوانند به موجب تعاملات خود با افراد در جهت کاهش آسیب‌ها در سطح محلات اقدام کنند.

وی افزود: هم اکنون این طرح در سه استان کشور پایلوت شده و در صدد آن هستیم با راه‌اندازی «پارلمان محله» و مدیر محله و خانه‌های سلامت بتوانیم به صورت جدی استراتژی سلامت جامعه محور را در کشور دنبال کنیم.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر آنکه حمایت از سمن‌ها بسیار مهم است و باید حضور آنان را فرصت بدانیم، گفت: سیاستگذاری‌ها در روند درمان موثرند. این در حالیست که حضور و نحوه مشارکت افراد نیز در میزان موفقیت‌هایمان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

ایازی در ادامه تاکید کرد: در دولت یازدهم سازمان‌های مردم نهاد را به رسمیت شناختیم و همکاری خود را با آنها توسعه دادیم تا زمینه فعالیت گسترده آنها را در حوزه‌هایی همچون کاهش بار اعتیاد در کشور فراهم کنیم.

وی در ادامه با بیان آنکه رویکرد اجتماعی کردن مبارزات از ابتدای دولت یازدهم در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در پیش گرفته شد که اقدام بسیار موثری بود، گفت: برای حل آسیب اعتیاد راهی جز کمک گرفتن از مردم نداریم.

به گفته معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، در حال حاضر حدود 2000 روانشناس با همکاری معاونت اجتماعی وزارت بهداشت در جهت حل، کاهش و کنترل آسیب اعتیاد در سطح کشور و محلات فعالیت می‌کنند.

به گزارش سادس، در ادامه برگزاری این کنگره، دکتر محمدتقی جغتایی، مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی نیز اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل سلامت کشور از لحاظ مرگ و میر، بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، اما طبق تحقیقات صورت گرفته از نظر مردم مهم‌ترین مشکل سلامت کشور اعتیاد است.

وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا به اندازه‌ای که مردم در خصوص اعتیاد دغدغه دارند در نظام سلامت به این مسئله پرداخته شده است یا خیر؟ گفت: جواب این پرسش منفی است؛ این در حالیست که سوال دیگر من آن است که آیا منابع مورد نیاز برای حل، کنترل و مهار اعتیاد اختصاص یافته است؟ که در پاسخ به این سوال نیز باید گفت مردم خودشان هزینه می‌کنند، چون نیاز دارند. این در حالیست که برای خدمات پیشگیری و توانبخشی نیز هزینه‌ای نمی‌شود.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: به حوزه‌های آموزشی و پژوهشی نیز در زمینه اعتیاد کمتر توجه می‌شود؛ به طوریکه هم اکنون چند مرکز تحقیقاتی اعتیاد در کشور داریم اما آنچنان که باید حمایت نمی‌شوند.

جغتایی در پایان گفت: از خیرین انتظار داریم بیش از پیش به حوزه کنترل و مهار آسیب اعتیاد وارد شوند.

به گزارش سادس، مکری یکی از فعالین حوزه اعتیاد نیز در این کنگره با اشاره به رشد مراکز درمان، مشاوره، TC و … در کشور گفت: ایران ابرقدرت درمان اعتیاد به لحاظ حجم خدمات ارائه شده در این حوزه در دنیا است. این در حالیست که هم اکنون مکتب درمانی خاصی برای درمان اعتیاد در کشور نداریم و باید نسبت به ایجاد یک مکتب درمانی خاص در این حوزه اقدام کنیم.

انتهای پیام

} else {

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *