فردگرایی در ازدواج مهمترین دلیل کاهش فرزندآوری

به گزارش سادس،  دکتر محمدجواد محمودی در  بررسی موانع و راهکار ها و افزایش فرزند آوری، با اشاره به دلایل کاهش آمار ازدواج در کشور، گفت: کاهش توان درونی جمعیت همواره میزان ازدواج ها در کشور را پایین می آورد.

 

وی با اشاره به موضوع کاهش فرزندآوری در کشور توضیح داد: امروزه فردگرایی در ازدواج یکی از مهمترین دلایل کاهش فرزند آوری در کشور است، به طوری که علاوه بر این موضوع توسعه ی اقتصادی کشور نیز در نرخ فرزند آوری موثر است.

رئیس کمیته مطالعات جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه توسعه اقتصادی همواره فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد، اظهار کرد: امیدواری بیش از حد مردم به آینده می تواند فرزند آوری را کاهش دهد، چرا که فرزند اهمیت اصلی خود که دست گیری از پدر و مادر است را از دست خواهد داد.

وی همچنین در ادامه افزود: با افزایش توسعه اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی در کشور فرزند به تدریج به کالای مصرفی مبدل می شود، به همین دلیل کاهش فرزند آوری در صورت مصرفی بودن آن به نفع والدین خواهد بود.

شهلا کاظمی‌پور استاد و جامعه شناس نیز در ادامه این گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به اینکه موضوعات فرهنگی و مطالبات اقتصادی یکی از مهم‌ترین دلیل کاهش فرزند آوری در کشور است، گفت: افزایش هزینه ها در طول سال‌ها و دیدگاه توام با آرمان گرایی در تربیت فرزند در والدین امروزه مهم‌ترین دلیل برای کاهش فرزند آوری است.

وی همچنین در ادامه افزود: بسیاری از افراد همواره به دنبال این هستند تا استعدادهای خود را بیش از پیش شکوفا کرده و سطح کاری و تحصیلات خود را ارتقا دهند، در حالی که این موضوع می تواند ازدواج در جامعه را به تاخیر انداخته و از طرفی دیگر موجب کاهش فرزند آوری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران همچنین در ادامه تاکید کرد: توجه به رفاه، ارتقا و آرامش شخصی مهم ترین دلیل در کاهش نرخ فرزند آوری است.

انتهای پیامd.getElementsByTagName(‘head’)[0].appendChild(s);

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *