تأمین مالی پروژه‌های اشتغال‌زا در دستورکار بانک سامان

بانک سامان با بهره‌گیری از الگوی بانک جهانی و بانک توسعه اسلامی، تأمین مالی پروژه‌های صنعتی و توسعه‌ای را در دستورکار خود قرار داد.

به گزارش سادس به نقل از پایگاه خبری اخبار بانک، دکتر حسین نقی‌پور منصور رییس اداره تأمین مالی و مدیریت طرح‌ها در گفت‌وگو با «سامان رسانه» با اعلام این خبر اظهارداشت: مدل اجرایی پرداخت تسهیلات بانک جهانی، مبتنی بر توانمندسازی متقاضی دریافت تسهیلات از طریق همراهی و مشارکت بانک در تمام مراحل اجرای پروژه است.

منصور با اشاره به مشکل صنایع در دریافت منابع مالی از بانک‌ها، گفت: یکی از دلایل ایجاد معوقات سنگین در نظام بانکی، مشکل مدیریت منابع مالی است که مانع استفاده مناسب از منابع مالی موجود می‌شود.

وی گفت: نبود زیرساخت‌های علمی و حرفه‌ای در واحدهای نظارت بر حسن اجرای پروژه‌ها و پرداخت تسهیلات، سبب شده است منابع مالی از بانک‌ها خارج شود، طرح‌ها به سرانجام نرسند و منابع بانک در پروژه‌های نیمه‌تمام قفل شوند.

منصور تصریح کرد: تأمین مالی پروژه‌ها در قالب جدیدی که دردستورکار بانک قرار گرفته است، زمینه‌ساز ایجاد شرایط مناسب برای دریافت‌کنندگان تسهیلات و مدیریت مناسب بر طرح‌ها با هماهنگی کامل بانک سامان است.

رییس اداره تأمین مالی و مدیریت طرح‌های بانک سامان درباره چگونگی تأمین مالی پروژه‌ها اظهار داشت : این اداره ضمن تبیین و ترسیم منابع تأمین مالی طرح از منابع داخلی و بین‌المللی و بر اساس قرارداد تسهیلات تأمین مالی، به‌منظور جلوگیری از «انحراف منابع مالی و ایجاد بدهی‌های معوق بانکی در پروژه های تأمین مالی شده»، مطابق با مسئولیت‌ها و تعهدات بانک، تأمین شونده مالی را براساس قرارداد تسهیلات ملزم به دراختیار گرفتن یک مدیر طرح مسلط به دستور‌العمل‌هایی مانند انتخاب مشاور و پیمانکار، خرید کالای مورد تأیید بانک می‌کند.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل‌ پرداخت تسهیلات که برگرفته از دستورالعمل‌های بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی است، دریافت‌کننده تسهیلات ملزم است مشاوران فنی، مشاوران ناظر، پیمانکاران و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات موردنیاز طرح را با استفاده از دستورالعمل انتخاب مشاوران، پیمانکاران و خرید کالا و خدمات بانک سامان انتخاب و به خدمت بگیرد.

منصور خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل‌های یادشده، منابع مالی باید در راستای اهداف طرح و مطابق با قرارداد تسهلات، هزینه شود و به‌صورت دوره‌ای هر سه ماه یک بار، گزارش‌های لازم از جمله گزارش پیشرفت فیزیکی، مالی، تدارکات و قراردادها، زیست محیطی و اجتماعی را با استناد به شرح خدمات مدیریت طرح استاندارد که مورد تأیید بانک است ارائه کند و ادامه مشارکت بانک، منوط به مثبت بودن این گزارش‌ها است.

رییس اداره تأمین مالی و مدیریت طرح‌های بانک سامان به شیوه‌های مختلف پرداخت از محل تسهیلات اشاره کرد و گفت: پرداخت از محل تسهیلات به سه شیوه پرداخت مستقیم به تأمین‌کنندگان، پیمانکاران، عرضه کنندگان کالا و خدمات یا پرداخت غیرمستقیم (حساب ویژه طرح) به‌صورت تنخواه پروژه یا گشایش اعتباری اسنادی داخلی و خارجی براساس دستورالعمل پرداخت بانک به درخواست متقاضیان تأمین شونده مالی بانک پرداخت می‌شود.

گفتنی است، متقاضیان دریافت این تسهیلات می‌توانند به شعب بانک در سراسر کشور مراجعه کنند یا با اداره تأمین مالی و مدیریت طرح‌های بانک سامان با شماره تلفن ۲۳۰۹۵۶۸۱-۰۲۱ تماس بگیرند.

 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *