در حاشیه کمیسیون برجام موضوع ایرانیان دستگیرشده را مطرح کردیم/ توضیحات طرف چینی درباره مدرن‌سازی راکتور اراک

معاون وزیر امور خارجه گفت: در حاشیه کمیسیون مشترک برجام و در دیدار با طرف آمریکایی از بعد انسانی مسئله آزادی ایرانیانی را که در آمریکا یا کشورهای دیگر بنا بر اتهامات واهی دورزدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند، مطرح کردیم و خواستار آزادی آنها شدیم.

به گزارش سادس به نقل از ایرنا، سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام که روز گذشته در وین برگزار شد، جمع‌بندی جلسه کمیسیون مشترک برجام مبنی بر لزوم اجرای کامل برجام با حسن‌نیت و در فضای سازنده را یک پیام بسیار قوی برای جهان دانست و افزود: در عین حال ایران بر مسئول شناخته شدن آمریکا در مورد بدعهدی‌ها تأکید کرد.

عراقچی افزود: در کمیسیون مشترک معمولاً هم ابعاد هسته‌ای اجرای برجام و هم بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کنیم. درخصوص مسائل هسته‌ای بحث‌های مفصلی به‌خصوص در حوزه مدرن کردن رآکتور اراک صورت گرفت و هیئت چینی توضیح مفصلی ارائه داد.

وی ادامه داد: در مورد همکاری‌های صلح‌آمیز بین ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک با توجه به ضمیمه ۳ برجام و بحث پایبندی ایران به تعهدات خودش مطرح شد و همه طرف‌ها از پایبندی ایران به برجام و همکاری با آژانس قدردانی کردند.

عراقچی افزود: بخش دیگر جلسه که وقت زیادی گرفت بحث تحریم‌ها و برداشته شدن تحریم بود که ما موارد نقض تعهدات طرف مقابل به‌خصوص طرف آمریکایی را یک به یک شرح دادیم و مواردی که از دید ما برجام را نقض کردند یا به تعهدات عمل نکردند یا با تأخیر عمل کردند و همچنین موارد اقدامات بدون حسن‌نیت یا حتی با سوءنیت آمریکا را مطرح کردیم.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: همه اعضای جلسه تأکید کردند که برجام باید حفظ شود و در فضای سازنده و با حسن‌نیت چنان که در متن برجام آمده است اجرا شود.

در جمع‌بندی جلسه توسط خانم اشمید که هماهنگ‌کننده اجلاس است ضمن قدردانی از اجرای تعهدات ایران تأکید شد که همه طرف‌ها باید به همه مفاد برجام با حسن‌نیت پایبند باشند.

عراقچی تأکید کرد: کمیسیون مشترک پیام قوی حمایت همه اعضا از اجرای برجام را به جهان ارسال کرد. همه تأکید کردند که برجام باید به‌طور کامل و با حسن‌نیت اجرا شود. هر عملی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را خدشه‌دار می‌کند باید از آن خودداری شود. جمع‌بندی این اجلاس برای جهان و همه شرکت‌ها و کسانی که می‌خواهند با ایران کار کنند یک پیام قوی بود، با این حال ما در پایان جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردیم که در مورد بدعهدی آمریکا قانع نشده‌ایم، آمریکا باید مسئول شناخته شود و جمهوری اسلامی ایران حق هرگونه واکنشی را محفوظ نگاه می‌دارد.

 در دیدار با طرف آمریکایی بحث آزادی ایرانیان دستگیرشده را مطرح کردیم

عراقچی در خصوص دیدار با نماینده آمریکا در حاشیه کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: در این دیدار بار دیگر موارد بدعهدی آمریکا را مطرح کردیم و آنها نیز توضیحاتی دادند که البته قابل قبول نیست.

وی افزود: در این دیدار از بعد انسانی نیز مسئله آزادی ایرانیانی را که در آمریکا یا کشورهای دیگر بنا بر اتهامات واهی دورزدن تحریم‌ها دستگیر شده‌اند مطرح کردیم و خواستار آزادی آنها شدیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *