امکان غربالگری اینترنتی اوتیسم برای کودکان زیر 5 سال فراهم شد


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از آغاز برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله آنلاین در اختلال طیف اوتیسم در تمامی استان‌های کشور خبرداد.

حسین نحوی نژاد در گفت و گو با سادس گفت: سازمان بهزیستی کشور برنامه ملی غربالگری، تشخیص و مداخله آنلاین در اختلال طیف اوتیسم را در تمامی استان‌های کشور که دارای مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم هستند، آغاز کرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در این برنامه، ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده در سطح استان‌های کشور در خصوص اختلال طیف اوتیسم، تمامی کودکان 2 تا 5 ساله مراجعه‌کننده به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص، توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش‌دیده، از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال، مورد سنجش و غربال قرار خواهند گرفت.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در صورت مشکوک‌بودن کودک به ابتلای این اختلال، آزمون تشخیصی انجام می‌شود و در صورت قطعی‌شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان جهت مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور ارجاع خواهد شد.

نحوی نژاد با بیان اینکه این برنامه به عنوان برنامه‌ای خانواده‌محور در نظر گرفته شده است، افزود: بر این اساس پس از تشخیص قطعی اختلال طیف اوتیسم برای تمامی خانواده‌هایی که دارای کودکان مبتلا به این طیف هستند، برنامه و بسته آموزشی به نام “روزنه” ارایه می‌شود تا روند مداخلات در درون مرکز و نیز در درون خانواده، هم‌پای هم پیش رود. این بسته شامل پنج کتابچه آموزشی و اسباب‌بازی‌های هدفمند است.

معاون سازمان بهزیستی خطاب به تمامی والدین گفت: چنانچه کودک شما 2 تا 5 ساله است و پاسخ شما به سه سؤال یا بیشتر از سؤالات آزمون غربالگری که در این لینک http://behzistiautism.ir/ قرار دارد، مثبت است، برای بررسی بیشتر توسط کارشناسان و دریافت راهنمایی‌های لازم باید به مرکز آموزشی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان خود مراجعه کنید و به خاطر داشته باشید که تا قبل از بررسی بیشتر کارشناسان، جای هیچ نگرانی برای شما وجود ندارد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *