دیپلماسی سلامت منجر به افزایش تعاملات سیاسی کشورها می شود


وزیر بهداشت با بیان این که دیپلماسی سلامت منجر به افزایش تعاملات سیاسی کشورها می شود ، گفت: وزرای بهداشت کشورها می توانند در نزدیک کردن نگاه سیاسی کشورها کمک کنند.

به گزارش سادس، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت کشورمان در دیدار با وزیر بهداشت  مکزیک در مکزیکوسیتی  با بیان این که در سه سال گذشته هیاتهای متعددی از ایران به مکزیک آمده اند، گفت:  فصل جدیدی از روابط و توسعه همکاریهای دو کشور آغاز شده است  و دو کشور ظرفیتهای زیادی برای گسترش همکاریهای دوجانبه دارند.

وزیر بهداشت گفت: بعد از گذر از فشار های آمریکا و قدرتهای بزرگ شرایط مناسبتری برای گسترش روابط ایران و مکزیک ایجاد شده است.

دکتر هاشمی به مذاکرات روسای سازمان غذا و دارو و انستیتو پاستور ایران با طرف های مکزیکی خود اشاره کرد و گفت: در مورد دارو و تجهیزات پزشکی و همینطور واکسن مذاکرات خوبی بین دو کشور انجام شد و امیدواریم در این زمینه ها شاهد گسترش روابط باشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به سابقه روابط سیاسی ۱۱۵ ساله با کشور مکزیک گفت: بعد از رفع تحریم ها، اراده دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی قرار دارد.

دکتر هاشمی گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ واکسن انسانی و دامی در انستیتو پاستور ایران تولید می شود و این امکان وجود دارد که نیاز به واکسن مکزیک را از طریق انستیتو پاستور و موسسه رازی برطرف کنیم.

وزیر بهداشت افزود: در زمینه دارو هم مذاکرات خوبی با طرف مکزیکی انجام شده است که امکان همکاریهای مشترک در زمینه تولید و صادرات داروهای مورد نیاز فراهم شده است.

دکتر هاشمی با بیان این که دولت یازدهم “سلامت” را جزو اولویتهای اصلی خود قرار داده است، خطاب به وزیر بهداشت مکزیک گفت: اگر به ایران سفر کنید مشاهدات غیر قابل تصوری از حوزه سلامت ایران خواهید داشت.

وزیر بهداشت با بیان این که ایران به لحاظ علمی در حال حاضر رتبه اول منطقه و رتبه ۱۶ جهان را داراست، گفت: در ایران ۶۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی مشغول آموزش دانشجویان علوم پزشکی هستند.

دکتر هاشمی به وزیر بهداشت مکزیک پیشنهاد داد با توجه به این که خانم دکتر چان رییس سازمان جهانی بهداشت آشنایی کاملی با نظام بهداشتی ایران دارد ،می توانند برای آشنایی بیشتر نظام سلامت ایران،  از نقطه نظرات ایشان استفاده کنند.

وزیر بهداشت از وزیر بهداشت مکزیک دعوت کرد تا بهار سال آینده به ایران سفر کند.

دکتر هاشمی با بیان این که دیپلماسی سلامت منجر به افزایش تعاملات سیاسی کشورها می شود ، گفت: وزرای بهداشت کشورها می توانند در نزدیک کردن نگاه سیاسی کشورها کمک کنند.

وزیر بهداشت مکزیک: اقدام رییس جمهور ایران در اجرای برنامه های سلامت قابل تقدیر است

وزیر بهداشت مکزیک اقدام رییس جمهور ایران در زمینه پوشش همگانی بیمه و اجرای برنامه های سلامت را قابل تقدیر دانست و گفت: آمارها و گزارشاتی که توسط سازمان جهانی بهداشت ارایه می شود نشان از پیشرفتهای زیاد ایران در حوزه سلامت دارد.

وی در دیدار با وزیر بهداشت کشورمان اظهار داشت : این نشست را در سالنی که آثار هنری و ارزشمندی دارد، برگزار کردیم تا مذاکرات انجام شده الهام بخش حرکتی پایدار برای ارتقای روابط دو کشور باشد.

وزیر بهداشت مکزیک  با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصتها یادآور شد: مساله بهداشت و دیپلماسی سلامت می تواند عامل پیوند دولتها و ملتها با یکدیگر و از جمله دولت و ملت مکزیک با دولت و ملت ایران باشد.

وی گفت: رییس جمهور مکزیک نیز سلامت را از اولویتهای اصلی خود قرار داده است و برای گسترش همکاریهای سلامت اعلام آمادگی کرده است.

وزیر بهداشت مکزیک، پیر شدن جمعیت و بیماریهای غیر واگیر از جمله دیابت و بیماریهای قلبی را از جمله چالشهای حوزه سلامت مکزیک عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم مردم را در این زمینه توانمند کنیم و در این زمینه ۳۵ برنامه آموزشی برای اصلاح سبک زندگی مردم پیش بینی کرده ایم.

وزیر بهداشت مکزیک با بیان این که در ایران خدمات بهداشتی درمانی در آموزش پزشکی ادغام شده است و زمینه ارایه خدمات بهتری را به مردم فراهم کرده است، خواستار استفاده از تجارب ایران در این زمینه شد و ابراز علاقمندی کرد که در آینده ای نزدیک به همراه رییس دانشگاه اونم از ایران بازدید کند.

وزیر بهداشت مکزیک در ادامه تصریح کرد: تعهد ما این است که با سفیر ایران همکاریهای کاملی داشته باشیم و با مشارکت سفارت ایران قرداد جامع همکاری و سندی را که کاملا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد را تنظیم نماییم و در سفری که به تهران خواهیم داشت آن را عملیاتی نماییم.

وزیر بهداشت مکزیک در ادامه اقدام رییس جمهور ایران در زمینه پوشش همگانی بیمه و اجرای برنامه های سلامت را قابل تقدیر دانست و گفت: آمارها و گزارشاتی که توسط سازمان جهانی بهداشت ارایه می شود نشان از پیشرفتهای زیاد ایران در حوزه سلامت دارد.

 وی در پایان گفت:  شرافت و کرامت ملت ایران و دفاع از ارزشهای ملی که مکزیک هم در این زمینه به فرهنگ و باور مردم ایران نزدیک است، ستودنی است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *