مکتب حاج قاسم سلیمانی چگونه شکل گرفت

حجت الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با سادس:

حاج قاسم شهید نیست یک مکتب جامع از اخلاقیات، نظامی گری، دینداری و سیاست ورزی است، مکتب حاج قاسم ابعاد و جهات متعددی دارد که تببین هرکدام از آن ها ساعت ها طول می کشد اما سوال اینجاست که چگونه یک نفر یک مکتب می شود.

حاج قاسم فقیه بود و بهتر بگوییم آدم رساله ای بود،حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس می گفتند شهید سلیمانی کتاب اخلاق در قرآن آقای مکارم را مطالعه و بر آن حاشیه نویسی کرده بودند و در دور دوم مطالعه کتاب اقدام به خلاصه نویسی کرده بود این کتاب در حوزه جزو دروس مهم است و سال هاست توسط اساتید به طلاب تدریس می شود اما شهید سلیمانی با تکیه به هوش و سواد خود به حاشیه نویسی پرداخت.

حاج قاسم در آخرین روزی که در محل کارش حضور داشت سفارش خرید کتاب های معارف و اخلاق در قرآن آیات مصباح یزدی، مظاهری، جوادی آملی وناصری را داده بودند الان کدام مسئول با یک دهم دغدغه های حاج قاسم سلیمانی اینطور می تواند مطالعه و تحقیق کند.

حاج قاسم سلیمانی از حداقل زمان برای افزایش دانش و بینش خودشان استفاده می کردند و عموما در مسیر مسافرت های داخلی و خارجی خصوصا در هواپیما در کتاب مطالعه می کردند این رفتار از دوران ۸ سال دفاع مقدس و جوانی در وجود ایشان بود.

چند سال پیش یکی از غواصان لشگر ۳۱ ثارالله به حاج قاسم اطلاع می دهد که بچه های غواص از این که یادی ازشون نمی کنید یک مقدار گله مدند حاجی می فرمایند من هرروز هزار تا صلوات ختم می کنم که نیمی از آن برای سلامتی رزمندگان و رفقای قدیم است و نیمی از آن را برای شادی روح رفقای شهیدم است؛این یک توفیق است که مرد میدان جنگ با این همه دغدغه و کار روزی هزار تا صلوات ختم می کند.

در حرم امام رضا یکی از همشهریان کرمانی ایشان را دیده بود که با تشت قرمزی پر از آب به سمت پیرمردی در حرکت است.این مرد کرمانی می گفت دیدم شهید سلیمانی در کنار پیرمرد نشست و پاهای پیرمرد را درون تشت گذاشت و شروع به شستن و ماساژ دادن کرد؛ گفتم حاجی این پیرمرد با شما نسبتی دارند فرمودند پدرم هستند؛ این مرد تا کجا در خدمت به والدین خود پیش می رفت، حاج قاسم معتقد بود یکی از راه های کمال و سعادت خدمت به پدر و مادر است

در مورد اخلاق خانواده داری حاج قاسم باید سال ها گفت ایشان کمتر منزل بودند اما همان روزی که منزل بودند به اندازه یک سال به همسر و فرزندانشان محبت می کردند.

حاج قاسم دلبخاته حضرت زهرا سلام الله علیها بود منزل شخصی اش در کرمان را هم به نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نامگذاری کردند شهید سلیمانی معتقد بود عملیاتی که به نام حضرت صدیقه شهید باشد آن عملیات شکست ندارد؛
عشق به به مادر سادات و حرم آل الله آو را مدافع حرم اهل بیت قرار داد.

گفتگو از حسین مخلص آبادی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *