عامل احتکار خانه‌های خالی

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با سادس:
امیدواریم با اقداماتی که اخیراً توسط مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است از جمله طرح مالیات بر خانه‌های خالی شاهد کاهش قیمت ها به نفع مشتری، رونق بازار مسکن و تعادل عرضه و تقاضا باشیم.

بخش زیادی از ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور متعلق به ارگانها و بانک‌هاست که قانون باید بدون اغماض برای آنها نیز اجرا شود چرا که به طور معمول افراد عادی خانه خود را خالی نگه نمی‌دارند. ممکن است بعضی مردم چند آپارتمان داشته باشند که عمدتا آن را اجاره می دهند چون کسی سرمایه خود را بلااستفاده نمی گذارد.

زیرساخت‌های اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی که در سال ۹۴ مصوب شد در آن زمان فراهم نبود، امیدواریم با طرح جدیدی که مجلس عملیاتی کرده‌ است به‌طور جدی شاهد اجرای این قانون باشیم؛ زیرا این پایه مالیاتی در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده و جواب داده است.
البته نرخ مالیات باید بازدارندگی داشته باشد و مهم‌تر آن که شناسایی واحدهای خالی از سکنه به درستی انجام شود.اتصال کد پستی به کد ملی در شناسایی خانه‌های خالی نمی‌تواند موثر باشد، مسئولان راه را اشتباه نروند؛ پلاک ثبتی است که اهمیت دارد و بدون آن نمی‌توان اقدامی انجام داد.

کاهش تعداد واحدهای احتکار شده با اجرای سخت‌گیرانه مالیات بر خانه‌های خالی محقق می‌شود، تاکید می کنم مالکان خرد که صاحب چند آپارتمان هستند هرگز نمی‌توانند عامل احتکار باشند و به طور قطع خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها، شرکت‌های وابسته به دولت و افراد خاص است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *