آمادگی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گلستان برای آموزش محیط ‌بانان


رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گلستان در دیدار با مدیرکل حفاظت از محیط زیست این استان با اشاره به مصوبه مجلس درارتباط با رسیدگی به بخشی از جرایم محیط ‌بانان در سازمان قضایی نیروهای مسلح تأکید کرد: آمادگی کامل داریم تجربیات خود در پیشگیری از وقوع جرم را به سازمان محیط زیست انتقال دهیم.

به گزارش سادس به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح، در دیدار مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و دادستان نظامی استان که فرمانده یگان حفاظت محیط زیست این استان نیر حضور داشت، حجت‌الاسلام محمداسماعیل زارعی‌کیاپی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان، محیط زیست را سرمایه ملی دانست و گفت: محیط‌ بانان وظایف خاص خود را دارند اما حفظ و بهره برداری صحیح از نعمت‌های الهی با همدلی و مشارکت عموم مردم امکانپذیر است.

این مقام قضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محیط ‌بان اظهار کرد: محیط ‌بانان با توجه به شرایط کاری، وضعیتی شبیه نیروهای انتظامی دارند و وجود شهدای محیطربان نشان از فداکاری و ایثار این عزیزان در انجام وظایف است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در خصوص رسیدگی به بخشی از جرایم محیط ‌بانان در سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: تأیید این مصوبه در شورای نگهبان به ‌منزله آغاز فصل جدیدی از تعامل بین دو سازمان است. طبق این مصوبه محیط ‌بانان در چهارچوب دستورالعمل تشکیل یگان‌های حفاظت در دستگاه‌های اجرایی، ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند.

وی گفت: مأموران محیط زیست در انجام مأموریت‌ها، تکالیف، وظایف و مسئولیت‌های کیفری و مدنی ناشی از به‌کارگیری سلاح، مشمول قانون به‌کارگیری سلاح مصوب قانون سال ۱۳۷۳ هستند. همچنین دستگاه اجرایی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال مأموران مذکور مانند پرداخت دیه و جبران خسارات در موارد مقرر، مشمول این قانون است.

رئیس سازمان قضایی استان ضمن تأکید بر حمایت سازمان قضایی نیروهای مسلح از محیط‌بانان گفت: محیط‌بانان در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز حق دفاع از خود را دارند اما این دفاع باید مشروع و متناسب با اقدام شخص مقابل باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد یک فضای آموزشی مناسب با برگزاری کلاس‌های آگاه‌سازی در پیشگیری از جرایم محیط‌بانان تأثیر بسزایی خواهد داشت و تشریح پیامدهای جرم و مجازات توسط قضات، نگاه محیط ‌بانان را نسبت به جرم و عواقب آن تغییر خواهد داد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان تأکید کرد: آمادگی کامل داریم تجربیات خود در پیشگیری از وقوع جرم را به سازمان محیط زیست انتقال دهیم.

در ادامه این دیدار، مدیرکل محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۵ محیط‌بان از عرصه محیط زیست استان حفاظت می‌کنند، گفت: مسئولان محیط زیست تمام تلاش خود را برای فراهم نمودن امکانات، تجهیزات و شرایط خدمتی مناسب برای محیط ‌بانان به‌کار خواهند گرفت.

محمدرضا کنعانی افزود: در صورت تأیید نهایی لایحه حمایت قضایی از محیط زیست، برخی از جرایم محیط‌ بانان در سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از محیط ‌بانان کشور در راه حراست از عرصه‌های محیط زیست به شهادت رسیده‌اند، تأکید کرد: تصویب این قانون پشتوانه محکمی برای محیط‌بانان قانونمدار خواهد بود.

مدیر کل محیط زیست گلستان، همچنین برگزاری کلاس‌های آگاه سازی حقوقی سازمان قضایی نیروهای مسلح را یک ابزار کارآمد برای پیشگیری از وقوع جرایم محیط ‌بانان برشمرد.

وی تأکید کرد: از حضور قضات سازمان قضایی نیروهای مسلح در سازمان محیط زیست استقبال می‌کنیم و معتقدیم دستاوردهای خوبی را برای سازمان محیط زیست در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *