چه کسی رئیس می‌شود؟ داستان تکراری رقابت بر سر صندلی ریاست مجلس

گزارش سرویس سادس، انتخابات مجلس یازدهم در شرایطی تقریبا مشابه با انتخابات مجلس هفتم برگزار شد

به‌نحوی‌که با ردصلاحیت اصلاح‌طلبان آن ها میل چندانی به استفاده سرمایه اجتماعی شان برای شرکت در انتخابات نداشتند، به‌همین‌دلیل مجلس یازدهم یک مجلس سراسر اصولگرا خواهد بود.

اصولگرایان در شرایطی اکثریت مجلس را در اختیار گرفته‌اند که به نظر می رسد اختلاف نظرهایی میان خودشان بر سر ریاست مجلس وجود دارد.

معلوم نیست که از میان پنج گزینه سرشناس آن‌ها یعنی قالیباف، آقاتهرانی، نیکزاد، میرسلیم و زاکانی کدام‌یک به کرسی ریاست برسند.

تا اینجای کار به دلیل آنکه قالیباف بیشترین رأی را در این دوره دارد، گفته می‌شود او بیشترین شانس برای ریاست را هم خواهد داشت؛ به‌ویژه آنکه او سرلیست انتخاباتی اصولگرایان هم بوده است.

جبهه پایداری که معمولا سابفه تعامل و وحدت ندارد بعید نیست موانعی بر سر راه ریاست قالیباف ایجاد کنند چرا که مرتضی آقاتهرانی دبیر کل جبهه پایداری می تواند گزینه ریاست مجلس باشد.

افزون بر این‌ها گزینه مصطفی میرسلیم را هم نمی‌توان نادیده گرفت؛ زیرا به‌هر‌حال بخش سنتی اصولگرایان او را چهره‌ای مقبول قلمداد می‌کنند.

زاکانی هم یکی از چهره‌های سرشناس جبهه اصولگراست که نشان داده است در طیف‌هایی از اصولگرایی طرفدار‌هایی دارد.
علی نیکزاد رئیس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی و یکی از نیروهای اجرایی چند سال اخیر در کشور است که می تواند نمی نگاهی به انتخابات مجلس داشته باشد

بیش از اختیارات قانونی رئیس مجلس این فضاسازی‌های سیاسی است که به او قدرت می‌دهد؛ وگرنه از حیث حقوقی رئیس مجلس بیشتر مسئولیت مدیریت مجلس را برعهده دارد و در نهایت مانند دیگر نمایندگان دارای یک رأی است.

شاید همین وجه سیاسی ریاست مجلس باشد که افراد مختلف را به فکر صندلی ریاست‌جمهوری می‌اندازد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *