نیاز شدید به مواد غذایی و پوشاک در دلگان/خسارت 6000 میلیارد ریالی به کشاورزی سیستان و بلوچستان


سادس/سیستان و بلوچستان چهار روز از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان گذشته و بیشترین خسارت‌ها را در مناطقی همچون دلگان برجای گذاشته؛ شبکه توزیع آب حداقل 300 روستا قطع شده و در نتیجه مردم این مناطق مجبور شدند از آب گل آلود بیاشامند و نیز بسیاری از روستاهای منطقه دشتیاری زیر آب رفته‌اند.

قطع محورهای ارتباطی ۵۰۰ روستا در سطح استان، مسدود شدن ۲۶ محور مواصلاتی فرعی، قطع برق ۱۳۰ روستا، از مدار خارج شدن شبکه توزیع آب آشامیدنی ۳۰۰ روستا در مناطق مرکزی و جنوبی، آسیب شدید به بخش کشاورزی از جمله باغات موز و مزارع در شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان از جمله آسیب های وارد شده به مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان است.

فرماندار دلگان: به شدت نیازمند اقلام گرمایشی، پوشاک و مواد خوراکی هستیم

 فرماندار دلگان سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه چهار روز از وقوع بارش‌های سنگین و سیلاب و زیر آب رفتن شهرها و مناطق روستائی دلگان می گذرد، باید بگوئیم که عمق فاجعه و خسارات مردم دلگان در سیل اخیر بالاست، بنابراین به شدت نیازمند اقلام گرمایشی و پوشاک و مواد خوراکی هستیم.

مجتبی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار سادس افزود: تخریب منازل، تلف شدن دامها، تخریب اراضی کشاورزی، آب بردگی لوازم خانگی مردم عمده خسارتهای مردم روستایی و عشایری دلگان بوده و از سویی به زیرساختهای شهرستان صدمه جدی وارد شده و محورهای مواصلاتی تخریب، زیرساختهای آب آسیب جدی و بسیاری از تیرهای برق شکسته است.

رئیس ستاد مدیریت بحران دلگان بیان کرد: پیش بینی اولیه از تخریب حداقل 3500 تا 5000 هکتار اراضی کشاورزی مردم و تلف شدن حداقل ۲۵ هزار دام سبک مردم دارد و مردم به صورت جدی از سیل خسارت دیده اند و اکنون نیازمند کمک جدی و امداد رسانی هستند. 

وی ادامه داد: جز عزم ‌ملی و اراده عمومی نمی توان خسارات مادی مردم محروم منطقه که قبل از این هم بسیاری از حیث مالی کم بضاعت بودند و اکنون بسیار آسیب دیده اند، را جبران ‌کرد و بنابراین منتظر توجه ویژه هستند.

شجاعی گفت: جبران خسارتهای کشاورزی و دامداری مردم، می بایست اولویت اصلی مسئولان کشوری و استانی بعد از امداد رسانی ها باشد، مردم باید خود را بازیابی کنند و پس از امداد رسانی بتوانند به زندگی خود ادامه دهند، لذا از هم‌اکنون منتظر تشکیل کارگروههای مختلف برای جبران خسارات ارزیابی شده هستیم و مردم امیدشان پس از خدا به مسئولان بوده و لازم است همه وزارتخانه‌ها همت جدی کنند.

سیلاب 6000 میلیارد ریال به کشاورزی سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های سنگین و سیلابی اخیر در استان خصوصا منطقه بلوچستان، که با طغیان رودخانه‌های محلی و وقوع سیلاب همراه بود، حجم بالای خسارت به مزارع، باغات، قنوات، جاده‌های دسترسی به مزارع، تاسیسات آب و خاکی، دام و دامپروری، انهار سنتی و کانال های آبیاری، بندهای آبخیزداری و استخر های پرورش ماهی و تاسیسات شیلاتی را در پی داشت.

حیدر زورقی در گفت و گو با سادس افزود: عمده خسارت به بخش کشاورزی در شهرستان های کنارک، نیکشهر، چابهار، قصرقند، دلگان، مهرستان، سرباز، بمپور، فنوج، سیب و سوران، خاش بوده که بر اساس برآوردهای اولیه گروه های تعیین خسارت، میزان خسارات وارده به زیربخش های کشاورزی ۶۱۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب با ورود به باغات میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، مزارع محصولات خارج از فصل که زمان برداشت محصول بوده و دامداری ها خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان هم گفت: در پی انتشار اخبار کذب و رعب آور مبنی بر یورش ۳۰۰ سر تمساح به مناطق سیل زده، به اطلاع مردم صبور بلوچستان می رساند که تاکنون هیچ گونه موردی مبنی بر رویت و یا حمله تمساح به روستائیان و سیل زدگان مشاهده و گزارش نشده و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از آرشیو می باشد و اطلاعیه شماره یک این اداره کل صرفا” به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی صادر شده است.

سلیمی: رئیس‌جمهور هرچه سریع‌تر رئیس سازمان هلال‌احمر را تعیین کنند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که رییس جمهور باید هرچه سریع‌تر رییس سازمان هلال‌احمر را تعیین کند.

به گزارش سادس، علیرضا سلیمی در جلسه امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در تذکری ضمن ابراز تاسف از سیل رخ داده در استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: لازم است از رییس جمهور درخواست شود که هرچه سریع‌تر رییس سازمان هلال‌احمر را تعیین کند. کشور ما حادثه‌خیز بوده و این نحوه‌ی کار به مدیریت کشور آسیب می‌زند.

نجات جان 53 مادر باردار در سیلاب سیستان و بلوچستان

 رییس اورژانس کشور گفت: از ابتدای بحران سیل تاکنون ۵۳ مادر باردار از مناطق سیل زده در سیستان و بلوچستان خدمات اورژانسی دریافت کرده اند که ۱۲ مادر باردار از مناطق فاقد راه دسترسی و آبگرفته توسط اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شده اند.

دکتر کولیوند در جلسه مدیریت بحران شهرستان چابهار بیان کرد: بالگرد اورژانس هوایی گناباد از امروز جهت خدمات رسانی به بیماران و شهروندان نیازمند گرفتار در سیل در چابهار به جمع نیروهای موجود اضافه خواهد شد.

وی افزود: عدم ارتباط راهها نباید مشکلی در ارائه خدمات ایجاد نماید و ما موظف به درک مشکلات مردم و رفع نیازهای آنها با استفاده از امکانات موجود هستیم.

کولیوند ادامه داد: هر چقدر بهتر بتوانیم بحران را  کنترل کنیم از مشکلات آتی مردم جلوگیری نموده و برای کمک به مردم همه توان و امکانات کشور را گسیل خواهیم کرد و جهت کاهش مشکلات مردم هیچ محدودیتی نداریم.

وی اظهار داشت: بررسی ویژه بیماریهای منتقله از آب و مشکلات بهداشت محیط با تیم های خبره عملیاتی انجام شود.

رئیس اورژانس کشور بیان کرد: از ۳۲۷ روستای تحت پوشش شبکه بهداشت چابهار، ۱۲۰ روستا در محاصره آب و نیازمند مواد اولیه غذایی و بهداشتی هستند و کمبودهای دارویی در حال ارسال بوده و مشکلی در این خصوص نیست.

وی تاکید کرد: مردم سیل زده منطقه نیاز مبرم به امداد رسانی و توزیع اقلام امدادی دارند.

کولیوند گفت: اورژانس هوایی با رکورد ۷ پرواز در روز گذشته به  ۱۴ بیمار اورژانس در مناطق قصرقند و چابهار امداد رسانی و به بیمارستان منتقل نموده و نیز ۴ تیم واکنش سریع و ۲ تیم پشتیبان از اورژانس دانشگاه در منطقه دشتیاری مستقر شده اند. 

رییس اورژانس کشور افزود: ۳ تیم بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان در منطقه کار امداد رسانی را شروع خواهند کرد. 

ادامه دارد

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *