ایران دومین کشور دارنده دانش فنی رادیوداروی تشخیص سرطان/انجام تست‌های بالینی در بیمارستان نمازی

محققان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای به دانش فنی نوعی رادیو دارو برای تشخیص سرطان لنفوما دست یافتند که به گفته آنها این رادیودارو دارای کارایی تشخیصی بالایی است.

خنجری از محققان طرح در گفت‌وگو با سادس، با بیان این‌که این طرح با هدایت و راهنمایی دکتر یاوری در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای انجام شده است، گفت: در مطالعات انجام شده در این پژوهشگاه موفق به تولید رادیو داروی تشخیصی تکنسیوم ریتوکسیماب Tc-Rituximab شدیم که برای تشخیص انواع سرطان‌های لنفوما تجویز می‌شود.

وی تکنسیم را رادیو دارویی دانست که مارکرهای سرطانی به‌ویژه سرطان لنفوما را تشخیص می‌دهد و ادامه داد: این رادیودارو دارای نیمه عمر کوتاه ۶ ساعته است و ما موفق شدیم این رادیو دارو را به همراه ریتوکسیماب (RITUXIMAB) تولید کنیم. ریتوکسیماب یک آنتی بادی است که به CD۲۰ موجود در لنفوسیت‌های B متصل است.

این محقق در خصوص اهمیت این محصول، توضیح داد: رادیو داروی Tc-Rituximab یکی از مهمترین رادیو داروهای تشخیصی برای استفاده در تشخیص بیماری‌هایی از قبیل لنفوما (لنفومای غیر هوچکین)، آرتریت روماتوئید، سرطان سینه و یا هر گونه تهاجم و التهاب لنفوسیتی است.

وی اضافه کرد: نیمه عمر پایین تکنسیم، محدودیت دسترسی جهانی و هزینه بسیار بالای تهیه آن باعث شده که واردات رادیو دارو به کشور امکان‌پذیر نباشد؛ از این رو تولید داخلی این رادیو دارو از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

خنجری با بیان این که این رادیودارو در دو نوع “کیت سرد” MDP-Rituimab و رادیو داروی TC-Rituximab ساخته شده است، خاطر نشان کرد: این رادیو داروی تشخیصی نسبت به سایر رادیو داروهای تشخیصی مشابه به دلیل خصوصیات منحصر به فرد از جمله رادیو ایزوتوپ تکنسیم و روش نشاندارسازی مستقیم آنتی بادی (روش احیای مستقیم) در تولید رادیو دارو و پایداری سازی فرآورده، دارای کارایی تشخیصی بالاتری است.

خنجری اضافه کرد: همچنین تولید کیت سرد MDP-Rituimab موجب شده که این رادیو دارو قابل استفاده با تکنسیم رادیو ایزوتوپ‌های دارای ساختار مشابه تکنسیم مانند Re در مکان‌های مختلف باشد.

این محقق با تاکید بر اینکه این رادیو دارو تست‌های کنترل کیفی پیش بالینی را با موفقیت سپری کرده است، ادامه داد: تست‌های بالینی این رادیو دارو در بیمارستان “نمازی شیراز” بر روی بیماران مبتلا به سرطان‌های لنفومای غیر هوچکین در حال اجرا است.

وی با بیان این‌که دستیابی به تکنولوژی تولید کیت سرد و گرم این رادیو دارو، علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌تواند جزو اهداف صدور آن قرار گیرد، گفت: این رادیو دارو در کشور آمریکا تولید می‌شد و ایران دومین کشور تولیدکننده این داروی تشخیصی است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *