بساطی که چندباره جمع می شود و دوباره پهن می شود!


سادس/مرکزی معاون خدمات شهری شهرداری اراک با اشاره به شناسایی نشدن شبکه سازمان‌یافته متکدیان، گفت: شهرداری طبق وظایف خود برای هر بار جمع‌آوری متکدیان هزینه می‌کند، اما چند روز پس از جمع‌آوری، متکدیان مجددا به تکدی‌گری باز می‌گردند و مشکل اساسی اینجاست.

محمد عسگری در گفت‌وگو با سادس، با تاکید بر اینکه شهرداری اراک به تنهایی در جمع‌آوری متکدیان مسئولیت ندارد بلکه ۱۲ ارگان و دستگاه‌ اجرایی در این حوزه دارای مسئولیت هستند، افزود: در کنار شهرداری دستگاه‌هایی چون بهزیستی، کمیته امداد، فرمانداری، نیروی انتظامی، صدا و سیما، اداره کار و … در جمع‌آوری متکدیان وظیفه‌مند هستند و باید در زمان جمع‌آوری متکدیان نماینده آنها حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: عموما در زمان‌ جمع‌آوری متکدیان، نماینده بهزیستی و نیروی انتظامی همراه با شهرداری حضور دارند ولی زمانی که در این خصوص سوال و جواب می‌شود فقط از شهرداری سوال می‌شود و ظاهرا دیواری کوتاه‌تر از دیوار شهرداری در این موضوع وجود ندارد در حالی که همه ۱۲ دستگاه مسئول باید حاضر و پاسخگو باشند.

عسگری گفت: با وجود این شرایط، شهرداری اراک ماهانه ۲ تا ۳ مرتبه اقدام به جمع‌آوری متکدیان سطح شهر می‌کند به طوری که هفته گذشته حدود هشت متکدی، دو هفته گذشته حدود ۱۲ نفر و ماه قبل ۵ متکدی از سطح شهر جمع‌آوری شدند و عموما ظرف ۲ تا ۳ ساعت به وضعیت آنها رسیدگی می‌شود، افرادی به بهزیستی و افرادی به کمیته امداد منتقل می‌شوند، افراد حرفه‌ای به نیروی انتظامی و مراجع قضایی معرفی می‌شوند و افرادی که برای بار اول جمع‌آوری شده‌اند طبق آیین‌نامه، تعهدنامه کتبی امضا می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اینجاست که متکدیان چند روز بعد از جمع‌آوری و ارجاع به دستگاه‌های ذیربط مجددا رها شده و به کار قبلی خود باز می‌گردند، افزود: شهرداری طبق وظایف خود برای هر بار جمع‌آوری این متکدیان هزینه می‌کند، اما چند روز پس از جمع‌آوری، متکدیان مجددا به تکدی‌گری باز می‌گردند و مشکل اساسی اینجاست.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک با اشاره به اینکه آمار دقیقی نمی‌توان از تعداد متکدیان اراک اعلام کرد، اما با اقدامات انجام شده شمار آنها ۷۰ تا ۸۰ درصد در سطح شهر کاهش یافته است، گفت: برخی از این متکدیان معتادانی هستند که چند روز یکبار برای تامین احتیاجات خود دست به تکدی‌گری می‌زنند، بخشی از آنها مربوط به شهرستان‌های اطراف هستند، اما نکته حایز اهمیت این است که تاکنون در بررسی‌ها به شبکه سازمان یافته از متکدیان در اراک نرسیده‌ایم.

عسگری بیان کرد: با این اقدامات از شمار متکدیانی که همراه خود کودکی دارند نیز کمتر شده و خوشبختانه بهزیستی نیز در این موضوع حساس است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *