حناچی: هفته تهران فرصتی برای ترمیم آینده روشن در تهران است


شهردار تهران هفته تهران را فرصتی برای یادآوری آنچه در گذشته داشتیم و ترمیم آینده روشن شهر خواند.

به گزارش سادس، فیروز حناچی در آیین نکوداشت روز تهران گفت: کاخ گلستان اثر ثبت جهانی تهران است که در نوروز ۱۱۷۵ آغامحمد خان قاجار در اینجا تاج‌گذاری کرد و تهران را به عنوان پایتخت معرفی کرد. این اثر حد شمالی حصار صفوی تهران است که در کنار آن محلات تاریخی‌ای همچون بازار و سنگلج قرار گرفته است. در دوره پهلوی اول خیابان‌های زیادی از این بافت تاریخی عبور کرد هرچند که اولین خیابان تهران لاله‌زار است و مربوط به دوره قاجار.

وی افزود: در کنار عمارت شمس‌العماره که مراسم امروز برگزار می‌شود، روزی بسیاری از عکس‌های قدیمی تهران از بام همین عمارت گرفته شده، در حقیقت در جای جای این محدوده خاطرات دوران چندصد ساله تهران را می‌توان جست‌وجو کرد و بر روی همین تختی که در کاخ گلستان قرار گرفته چند پادشاه تاج‌گذاری کرده‌اند. در حقیقت کسانی که این فضا را طراحی کرده‌اند به زوایای تاثیرگذار آن بر روی روح و روان انسان توجه ویژه‌ای داشتند.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عمارت تکیه دولت اشاره کرد و افزود: این تکیه در زمان خود پدیده‌ای تاثیرگذار بوده و همه چیزهایی که پادشاهان قاجار انجام داده‌اند، بد نبوده همانند عکاس‌خانه کاخ گلستان که دارای مجموعه‌های غنی است که در آن دوره ثبت شده و همگی با ارزش هستند.

وی ادامه داد: بازار در تهران که هنوز هم قلب اقتصادی تهران و حتی ایران است، اگر با بازار استانبول مقایسه شود شاید بازار استانبول به‌روزتر باشد اما قطعا بازار تهران زنده‌تر است و واجد ارزش‌هایی است که در جای جای آن می‌توان این ارزش‌ها و آثار تاریخی را مشاهده کرد.

حناچی تاکید کرد: ارزش‌های اجتماعی موجود در بازار تهران بعید می‌دانم مشابه‌اش در جهان پیدا شود. این بازار دارای شبکه اجتماعی‌ای بود که کسانی که در طول عمر خود در آن اعتباری کسب می‌کردند هیچ‌گاه سایرین در بازار اجازه نمی‌دادند که به زمین بخورد.

شهردار تهران تاکید کرد: هفته تهران فرصتی برای یادآوری چیزهایی است که داشتیم و ترمیم آینده روشن با استفاده از آنچه در گذشته داشتیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *