بررسی عملکرد وزنه برداران در رکوردگیری/ شاگردان برخواه افزایش رکورد می‌خواهند


علی داودی

ملی پوشان وزنه برداری ایران در ۴۰ روز باقی مانده تا آغاز مسابقات قهرمانی جهان باز هم باید افزایش رکورد داشته باشند تا شانس بیشتری برای گرفتن مدال مجموع داشته باشند.

به گزارش سادس، مسابقات وزنه برداری قهرمانی جهان  ۲۷ شهریورآغاز می شود و از آنجا که سال قبل از المپیک است و وزنه برداران به دنبال گرفتن امتیاز هستند، قطعا رقابتهای سنگینی را شاهد خواهیم بود که سطح  بسیار متفاوتی نسبت به مسابقات جهانی ۲۰۱۸  خواهد داشت. از گوشه  و کنار شنیده می شود قدرت های وزنه برداری جهان در نظر دارند با بالاترین سطح از آمادگی در این مسابقات شرکت کنند. تیم ملی ایران هم که جزو مدعیان است، آخرین روزهای تمرینی خود را در اردوی سطح دریا پشت سر می گذارد و سپس از ۲۸ مرداد مجددا تمریناتش را در تهران پیگیری می کند.

 کادرفنی تیم ملی تا ۱۶ آگوست(۲۵ مرداد) فرصت دارد اسامی نهایی نفرات (۱۰ نفر اصلی به همراه ۲ نفر ذخیره) را برای فدراسیون جهانی ارسال کند. در همین راستا روز پنجشنبه رکورد گیری در داخل اردوی تیم ملی انجام شد. البته نیاز به توضیح سرمربی تیم ملی هست که هر کدام از ملی پوشان در چه شرایطی وزنه زدند اما این رکوردها نشان می دهد ایران کار راحتی در مسابقات جهانی تایلند پیش رو نخواهد داشت. حتی اگر این رکوردها را با رکوردهای سه نفر اول در مسابقات جهانی سال قبل مقایسه کنیم به نظر می رسد اکثر ملی پوشان در این ۴۰ روز باقی مانده برای رفتن روی سکو باز هم باید افزایش رکورد داشته باشند.

 *در ادامه نگاهی به عملکرد ملی پوشان در کورد گیری داریم:

حافظ قشقایی در رکورد گیری، ۲۷۰ کیلوگرم در مجموع وزنه زد. البته کادرفنی هنوز اعلام نکرده قشقایی به صورت قطعی در ۵۵ وزنه می‌زند یا ۶۱ کیلوگرم.

اگه قشقایی برای دسته ۵۵ کیلوگرم و البته تقریبا سر وزن این رکورد را ثبت کرده باشد که عملکرد بسیار خوبی داشته است و با توجه به اینکه ۵۵ کیلوگرم هم المپیکی نیست چینی ها خیلی روی این وزن متمرکز نیستند، قشقایی شانس رفتن روی سکو را دارد. اگر او تصمیم به وزنه زدن در دسته المپیکی ۶۱ کیلوگرم دارد که کار بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت و برای رفتن روی سکو باید رکورد مجموع خود را به بالای ۳۰۰ کیلوگرم برساند.

دسته ۸۹ کیلوگرم:

در این وزن علی میری رکورد مجموع ۳۷۶، محمد زارعی ۳۷۵ و مسعود چترایی ۳۷۱ کیلوگرم را به ثبت رساندند.

رکورد های سه نفر اول  مسابقات جهانی ۲۰۱۸به ترتیب ۳۷۲، ۳۷۱ و ۳۷۱ کیلوگرم بود.

اگر در مسابقات جهانی تایلند همین حدود رکورد ها ثبت شود، ایران شانس رفتن روی سکو را دارد.

دسته ۹۶ کیلوگرم:

این وزن برای ایران بسیار مهم است چون برای المپیک ۲۰۲۰ ورزش ایران روی مدال دسته ۹۶ کیلوگرم حساب کرده است. هر چند سهراب مرادی با مصدومیتی که دارد جایش در رقابت برای قهرمانی خالی خواهد بود اما در نبود سهراب مرادی انتظار می رود رقابت این وزن جزو جذاب ترین ها در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ باشد چراکه مدعیان زیادی دارد.

در رکورد گیری ایوب موسوی۳۸۴ و دهدار ۳۸۸ کیلوگرم را در مجموع به ثبت رساندند.

اگر مقایسه ای با رکورد های جهانی سال قبل داشته باشیم و ۴۱۶ کیلوگرم سهراب مرادی را هم در نظر نگیریم، باز هم این رکوردها روی سکو نیست و باید نمایندگان ایران باز هم افزایش رکورد داشته باشند.

 البته در این وزن کیانوش رستمی هم جزو مدعیان اعزام است که در رکورد گیری حضور نداشت و فعلا هم خبری از رکوردهایش نیست. با این حال او هم اگربخواهد روی سکو برود باید وزنه های خوبی بزند.

 رکوردهای چهار نفر اول مسابقات جهانی عشق آباد: ۴۱۶، ۴۰۷، ۳۹۱ و ۳۹۰

 دسته ۱۰۲ کیلوگرم:

سال گذشته ایران عنوان قهرمانی این وزن را به دست آورد و اکنون با توجه به اینکه هاشمی تصمیم دارد در وزن المپیکی ۱۰۹ کیلگرم وزنه بزند، بنابراین رضا بیرالوند مدعی قهرمانی در این وزن خواهد بود.

البته بیرالوند در رکورد گیری تنها یک حرکت یک ضرب و یک حرکت دوضرب زد و رکورد ۳۸۰ کیلوگرم را ثبت کرد که این رکورد با توجه به نتایج سال قبل  مدال نیست و انتظار از بیرالوند هم این است بهتر از این در جهانی وزنه بزند. بیرالوند در مسابقات جهانی قبل رکورد ۳۹۳ کیلوگرم را ثبت کرد و مدال برنز گرفت.

امیر حقوقی هم رکورد مجموع ۳۸۳ کیلوگرم را ثبت کرد که او هم برای رفتن روی سکو کار سختی خواهد داشت.

رکورد های سه نفر اول جهان : ۳۹۶، ۳۹۳ و ۳۹۳ کیلوگرم  (بیرالوند و  وزنه بردار اوکراین هر دو ۳۹۳ کیلوگرم ثبت کردند).

دسته ۱۰۹ کیلوگرم:

۱۰۹ قطعا جزو شلوغ ترین و پر مدعی ترین اوزان خواهد بود. البته در ایران فعلا این وزن المپیکی مدعی زیادی ندارد و در رکورد گیری کسی در این وزن وزنه نزد. با این حال  گزینه اصلی اعزامی ایران علی هاشمی است.

 رکورد سه نفر اول در مسابقات جهانی سال قبل ۴۳۵، ۴۱۹ و ۴۰۳ کیلوگرم است. علی هاشمی که گفته می شود مشغول مداوای مصدومیت خود هست، برای کسب مدال باید رقابت سنگینی را پشت سر بگذارد.

 دسته ۱۰۹+کیلوگرم:

با توجه به اینکه سعید علی حسینی در رکورد گیری شرکت نکرد و عنوان شد مصدوم است، شانس حضور در مسابقات جهانی را از دست داده است و  در این وزن علی داودی گزینه اصلی اعزام به مسابقات جهانی است. او در رکورد گیری ۴۴۲ کیلوگرم را به ثبت رساند.

 رکورد های سال قبل در جهان ۴۷۴، ۴۵۰ و ۴۴۷ کیلوگرم است. البته نفر سوم رستم جانگبایف ازبک بود که به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ فعلا تعلیق  است. با این حال داودی به جز تالاخادزه که خودش را از بقیه نفرات جدا کرده است، رقبایی از ارمنستان، استونی، برزیل و روسیه خواهد داشت بنابراین او هم برای رفتن قطعی روی سکو به افزایش رکورد احتیاج دارد.

محسن دادرس هم هر چند در رکورد گیری اوت کرد اما اگر ۲۳۵ کیلوگرم را در دو ضرب هم می زد در مجموع با رکورد ۴۲۵ کیلوگرم در مسابقات جهانی باید برای کسب امتیاز برای تیم تلاش کند.

 انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *