زنان ورزشکار ۸ برابر مردان دچار پاره‌گی رباط می‌شوند

دکتر محمدحسین علیزاده در گفت و گو با سادس، درباره مأموریت اصلی دپارتمان آسیب‌های ورزشی اظهار کرد: آسیب‌های ورزشی به عنوان یک موضوع جهانی است و در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است. زیرا آسیب به نوعی یک تهدید جدی برای ورزشکاران محسوب می‌شود. تلاش بر این است تا در این مرکز آسیب‌ها را در ورزشکاران مطالعه و ضمن دستیابی به میزان نرخ بروز آسیب بتوانیم آمار احتمالی آسیب ورزشکاران را به جامعه ورزش ارائه داده و مهمترین راهکارهای را شناسایی و معرفی نمائیم تا ورزشکاران به خاطر آسیب مسابقات مهم را از دست ندهند.

وی گفت: بسیاری از ورزشکاران عمر قهرمانی آن‌ها به خاطر مساله آسیب‌دیدگی‌ها کوتاه است و یا اینکه به خاطر پرداخت هزینه‌ی سنگین برای درمان آسیب، امکان ادامه فعالیت ورزشی را ندارند. گاهی وقت‌ها چون ورزشکار نمی‌تواند از عهده هزینه این گونه آسیب‌ها برآید، مجبور می‌شود ورزش را رها کند. کمیته بین‌المللی المپیک در این خصوص فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی کرده تا با آموزش و شناسایی به موقع آسیب ورزشکاران حرفه‌ای بتواند میزان آسیب را کاهش و پیشگیری نماید.

علیزاده خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ که رشته آسیب شناسی و حرکات اصلاحی در دانشگاه تهران آغاز به کار کرد، توانستیم در رشته کارشناسی ارشد و دکترا فارغ التحصیلان خوبی را در این زمینه تربیت کنیم. بنابراین طی جلساتی که با رضا قراخانلو برای راه‌اندازی این مرکز داشتم این موضوع را مطرح کردم و وی نیز پذیرفت تا چنین مرکزی را در آکادمی ملی المپیک راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم با آموزش‌های لازم و تحقیقات میدانی به ورزشکاران کمک کنیم.

وی اضافه کرد: البته فعالیت‌های این مرکز به شکل کار تیمی و بهره‌گیری از تخصص‌های مختلف پزشک ورزشی و فیزیوتراپی خواهد بود و سعی داریم یافته‌های میدانی داخلی و جهانی را با روش‌های مناسب آموزشی و کارگاه تخصصی در اختیار فدراسیون‌های مختلف قرار دهیم تا با ارائه آن به قهرمانان بتوانند در زمینه پیشگیری از آسیب گام مؤثری بردارند.

مسئول دپارتمان آسیب‌های ورزشی آکادمی ملی المپیک افزود: اکنون ما آمار دقیقی از ورزشکاران آسیب دیده در کشور نداریم، زیرا بسیاری از ورزشکاران بعد از آسیب به خاطر بالا بودن هزینه‌های درمانی و نداشتن اطلاعات کافی مبنی بر اینکه چگونه می‌توانند از خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی برخوردار شوند، به فدراسیون مراجعه نمی‌کنند و همین مساله سبب شده تا در زمینه ثبت آسیب آمار دقیقی در کشور نداشته باشیم. بنابراین موضوع آسیب باید به صورت وسیع مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم آمار دقیقی از میزان آسیب ورزشکاران داشته باشیم. البته با همکاری که با فدراسیون پزشکی ورزشی داریم، تلاش می‌شود در این مرکز با همکاری فیزیوتراپ‌ها، پزشکان متخصص و فارغ التحصیلان آسیب شناسی خدمات لازم را به ورزشکاران ارائه دهیم. امیدوارم کاری را که آغاز کردیم به خوبی پیش ببریم تا با مشارکت فدراسیون پزشکی ورزشی کاروان خوب و سالمی را عازم المپیک ۲۰۲۰ کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در این مرکز قرار است چه نوع خدماتی به ورزشکاران، فدراسیون‌ها و سازمان‌های ورزشی ارائه شود، اظهار کرد: ما در این مرکز قرار نیست خدمات درمانی ارائه دهیم. این مرکز تنها با این هدف راه‌اندازی شده تا بتوانیم با آموزش صحیح و فعالیت‌های میدانی با استفاده از امکانات ملی بویژه آکادمی ملی المپیک در بخش‌های روانشناسی ورزشی، بیومکانیک ورزشی و ارزیابی عملکرد ورزشکاران و با جمع‌آوری یافته‌های تحقیقاتی در زمینه کاهش آسیب‌های ورزشکاران تلاش کنیم.

علیزاده با بیان اینکه طی مطالعاتی که انجام شده، یافته‌های تحقیقاتی نشان از آن دارد که زنان ورزشکار بیشترین آسیب را نسبت به مردان در پاره‌گی لیگامنت داشتند، تصریح کرد: در حال حاضر زنان ورزشکار هشت برابر نسبت به مردان دچار پارگی لیگامنت صلیبی هستند. از این رو پیشگیری و پیش بینی آسیب‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است تا شاهد قربانی گرفتن روزافزون ورزشکاران کشورمان که سرمایه‌های افتخار آمیز جامعه هستند، نباشیم.

وی در ادامه گفت و گوی خود به ارائه یک نمونه از برنامه‌های پیشگیری جهانی آسیب اشاره کرد و گفت: پس از تاکید فیفا بر اجرای +۱۱ در تمرینات فوتبال، میزان آسیب‌دیدگی در بازیکنان فوتبال ۱۱ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. البته در این زمینه یازده مرکز در دنیا فعال هستند که تحت لیسانس کمیته جهانی المپیک فعالیت می‌کنند و امیدوارم ما نیز در آینده در خصوص پیشگیری از آسیب‌های ورزشی در جمع این مراکز قرار بگیریم.

علیزاده در پایان از به روز رسانی و استاندارد کردن سامانه ثبت آسیب در این مرکز خبر داد و افزود: این سامانه در حال حاضر در فدراسیون پزشکی ورزشی فعال است و ما امیدوارم با هماهنگی لازم بتوانیم از این سامانه استفاده کنیم تا بر اساس اطلاعات همه گیر شناسی آسیب امکان برنامه‌ریزی در یک فرآیند استاندارد جهانی فراهم شود.

انتهای پیام