روزی که یوونتوس را به دسته دو فرستادند!

به گزارش سادس، رافائله گوارینیلو مسئول پیگیری دوپینگ در ایتالیا بود. او از طریق شنودهای تلفنی مربوط به یک تحقیق در تورین با موضوعی برخورد کرد که به دنبالش نبود. گوارینیلو با یک شبکه فساد در داوری فوتبال مواجه شد که در مرکزش لوچانو موجی (مدیرکل باشگاه یوونتوس) قرار داشت. موجی بازرس قطار بود و کم کم از طریق روابط و به طور غیر ارادی به بالاترین سطح فوتبال رسید تا جایی که در راس باشگاه یوونتوس قرار گرفت. او روابطی با داوری در ایتالیا و یوفا داشت و می‌خواست قضاوت‌ها به نفع تیمش باشند.

این رسوایی در ماه می افشا شد. کمی بعد قرار بود جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برگزار شود. تحقیقات به سرعت گسترده‌تر شد و جست‌وجو در میان داوران، تیم‌ها و بازی‌های بیشتری انجام گرفت. یوونتوس قهرمان اسکودتو سال گذشته بود و توانست دوباره از عنوانش دفاع کند. با این حال شایعه تبانی و حقه در بیشتر بازی‌هایش گسترش یافت. مطبوعات و رسانه‌ها به این موضوع می‌پرداختند و این قضیه مانند یک گلوله برفی هر لحظه بزرگ‌تر می‌شد. در این شرایط شنودهایی پیدا شد که از حضور مارچلو لیپی در GEA (یکی از قدرتمندترین آژانس‌های معرفی بازیکنان) خبر می‌داد. در این صداهای ضبط شده مشخص شد سرمربی ایتالیایی بازیکنان را مجبور می‌کند که با این آژانس قرارداد امضا کنند تا در عوض به تیم ملی دعوت شوند.

نتیجه این تحقیقات به سقوط یوونتوس، فیورنتینا، لاتزیو و میلان منجر شد. آن‌ها به خاطر امتیازهایی که از دست دادند دیگر سهمیه‌ای برای لیگ قهرمانان نداشتند. هشت مدیر باشگاه و دو عضو فدراسیون با محرومیت‌های موقت همراه شدند که در این میان نام گالیانی نیز دیده می‌شد. او دست راست مشهور برلوسکنی در میلان بود. همچنین سه داور و دو داور از قضاوت محروم شدند. در این شرایط اینتر به عنوان قهرمان سری A ایتالیا معرفی شد.

در ایتالیا این خبر مانند یک بمب صدا کرد چون کسی تصور نمی‌کرد کار به اینجا بکشد. یوونتوس باشگاه محبوبی در ایتالیا است و هرگز در دسته دو بازی نکرده بود. یک روز بعد از اعلام حکم تظاهراتی در تمام مناطق ایتالیا به نفع یووه برگزار شد.

فرجام خواهی ها انجام شد و جریمه‌ها کمی کاهش یافت‌. در بیست و پنجم جولای رای کمیته استیناف اعلام شد. از همه تیم‌ها حداقل امتیاز کسر شد و فیورنتینا و لاتزیو از بازی در دسته پایین‌تر نجات یافتند اما نه میلان توانست سهمیه لیگ قهرمانان را باز پس بگیرد و نه یوونتوس اجازه پیدا کرد در دسته اول بازی کند. دو جام اخیر یوونتوس نیز گرفته شد و این تیم باید با ۱۷ امتیاز کمتر در دسته دو شروع به بازی می‌کرد. تیم تورینی به همین خاطر برخی از بازیکنان بزرگ خود از جمله فابیو کاناوارو، امرسون، لیلیان توران و زامبروتا را از دست داد. همچنین فابیو کاپلو (سرمربی ایتالیایی) یووه را به مقصد رئال مادرید ترک کرد. یوونتوس توانست با یک تیم جدید به سطح اول مسابقات ایتالیا برگردد. حضور تیم تورینی در دسته دو یک اتفاق خوب برای این رقابت‌ها بود چون باعث شده بود ورزشگاه‌ها پر از تماشاگر شوند و حق پخش تلویزیونی نیز افزایش یابد.

انتهای پیام