والیبال و بسکتبال قد کودک را بلند می‌کنند؟

دکتر حمید آقا علی نژاد در گفت‌وگو با سادس، در پاسخ به این پرسش که شروع رشته‌های قدرتی و استقامتی در کودکان آیا تأثیری در قد آنها دارد یا خیر؟ افزود: تمام پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین قد کودکان و ورزش وجود ندارد و کوتاهی و بلندی قد جنبه‌ی ژنتیک دارد. به طوری که اگر والدین کودکی کوتاه قد باشند، از نظر ژنتیک کودک نیز کوتاه قد خواهد بود و این مساله ارتباطی به ورزش ندارد.

وی گفت: این که برخی از افراد معتقدند والیبال یا بسکتبال سبب بلند شدن قد و برعکس رشته‌های قدرتی همچون وزنه‌برداری، کشتی و جودو سبب کوتاه شدن قد کودک می‌شود، تصور نادرستی است. هر ورزشی که در آن شدت، حجم، بار تمرینات و تعداد جلسات تمرین به شکل درست و اصولی انجام شود که به صفحات رشد کودک فشاری وارد نشود، تأثیری در کوتاهی قد کودک نخواهد داشت.

این مدرس بدنساز خاطرنشان کرد: زمانی که کودک در حال رشد است انجام تمرینات با حجم و فشار بالا و طولانی بودن تعداد جلسات جلوی رشد کودک را می‌گیرد و سبب کوتاه شدن قد او می‌شود.

آقا علی نژاد در پایان تصریح کرد: حتی دویدن غیر اصولی و نادرست با شدت تمرینی بالا روی صفحات رشد اثرات نامطلوبی می‌گذارد. در طراحی تمرین باید ویژگی‌های فیزیولوژیکی و روانشناختی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود. بنابراین والدین قبل از این که تصمیم بگیرند کودکان خود را در چه رشته ورزشی ثبت‌نام کنند باید بدانند که مربی آن باشگاه از نظر روانشناختی و فیزیولوژیکی شناخت کافی نسبت به کودکش دارد یا خیر تا در آینده از نظر رشد قدی دچار مشکل نشود.

انتهای پیام