از خشک‌قرنی تا وضعیت اسم کوروش در ثبت احوال


«خشک قرنی» پدیده پیش روی کشور، تکذیب حذف نام «کوروش» از فهرست انتخاب اسامی ثبت احوال، ادعای غیرطبیعی بودن بارش‌ها کذب است و آغاز ثبت نام طرح ترافیک خبرنگاری سرخط اخبار اجتماعی سادس در روز دوشنبه (۲۶ فروردین) است.

به گزارش سادس، بخش اخبار اجتماعی سادس امروز (دوشنبه ۲۶ فروردین)، ۷۲ خبر و مصاحبه منتشر شده است که گزیده‌ای از مهمترین این اخبار به همراه تیتر و لینک در زیر می‌آید:

«خشک قرنی» پدیده پیش روی کشور

نعمت حسنی – رئیس مرکز مطالعات بحران‌های طبیعی دانشگاه شهید بهشتی- در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: بارش‌های سنگینی که از ابتدای سال ۹۸ در بخش‌های شمالی، غربی و جنوب غربی کشور داشتیم برمبنای مطالعات تغییرات اقلیمی که در دنیا صورت گرفته، براثر پدیده تغییرات اقلیم است که نشان می‌دهد یکی از عوارض گرم شدن ۲.۵ تا ۳درجه‌ای زمین نسبت به متوسط قرن حاضر تجمعی شدن بارش‌ها است. به عبارت دیگر به جای اینکه بارش‌ها در دفعات مختلف و درمقادیر کمتر ببارد در دفعات کمتر ولی با مقادیر بیشترمی‌بارد و ابرهایی که حاصل می‌شوند نیز ابرهای پربارانی هستند. مراکز مطالعات اقلیم در دنیا و حتی در کشور خودمان نیز قبلاً مطرح کرده بودند که یکی از آثار تغییر اقلیم همین بارش‌های سنگین و تجمعی است.

این استاد سابق دانشگاه کوبه ژاپن تصریح کرد: وقتی در دشت‌ها و کوهپایه‌ها باران می‌بارد میزان نفوذپذیری زمین تاثیر زیادی در شکل گیری سیلاب دارد زیرا اگر نفوذ پذیری زمین بالا باشد خطر بروز سیل کمتر خواهد شد. اگر در منطقه ای جنگل‌کاری شده و فضایی تحت عنوان آبخیزداری وجود داشته باشد، مقداری از آب جذب زمین می‌شود و مقدار دیگر نیز با سرعت کمی جریان پیدا می‌کند همچنین گل و لای کمتری با خود حمل می‌کند زیرا زمین درگیر گیاه می‌شود و شسته نمی‌شود اما اگر در منطقه ای آبخیزداری نکرده باشیم هم زمین شسته می‌شود و هم آب با سرعت بیشتری جریان پیدا می‌کند.

تشریح اولویت‌های وزارت کشور برای جبران خسارت ناشی از سیل

وزیر کشور گفت: اولویت اول ما تعیین خسارت‌های وارده و پرداخت به کسانی است که واحد تولیدی و محصول زراعی داشتند و تامین وسایل زندگی سیل‌زدگان است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران و در حاشیه اولین جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده که امروز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: تصمیماتی در این جلسه گرفته شد و ساختار قرارگاه نیز مورد تصویب قرار گرفت همچنین کارگروه‌های پنجگانه و شرح وظایف هر کدام از این کارگروه‌ها تصویب شد. میزان خسارت‌ها و برنامه‌ها و اقداماتی که هر کدام از دستگاه‌ها باید انجام می‌دادند، ارائه و مقرر شد که تمام این برنامه‌ها ظرف مدت دو روز زمان‌بندی و این زمان بندی به قرارگاه اعلام شود. ما نیز با تعیین نظارت‌هایی مسیر انجام کار را دنبال خواهیم کرد.

آغاز ثبت نام طرح ترافیک خبرنگاری / انتشار نام رسانه‌ها در سامانه شفافیت

مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره جزئیات طرح ترافیک خبرنگاران توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش سادس، علی پیرحسینلو در مورد جزئیات طرح ترافیک ویژه خبرنگاران در سال ۹۸ با بیان اینکه خبرنگاران برای ثبت نام طرح ترافیک خبرنگاری می‌بایست به سامانه «تهران من» وارد شوند، گفت: عمده خبرنگاران، سال گذشته در این سامانه ثبت نام کردند اما با این حال باید مدارک خود اعم از مدرک اشتغال به کار خبری در سال ۹۸ یا بیمه خبرنگاری و یا ۱۰ اثر خود را در قسمت «خدمات طرح ترافیک» که زیرمجموعه آن «خدمات خاص خبرنگاران و عکاسان» است، بارگذاری کنند.

تکذیب حذف نام «کوروش» از فهرست انتخاب اسامی ثبت احوال

سخنگوی سازمان ثبت احوال خبر حذف نام کوروش از بخش انتخاب نام سایت سازمان ثبت احوال را تکذیب کرد.

در پی انتشار اخباری در فضای مجازی درباره حذف نام کوروش از فهرست نام‌های مورد تایید برای نامگذاری پسران، سیف الله ابوترابی در گفت و گو با سادس با تکذیب این خبر اظهار کرد: هیچ مشکلی در خصوص انتخاب نام کوروش وجود ندارد و اینکه انتخاب این نام با ممانعت همراه است، تکذیب می‌شود.

سدسازی‌های غیر اصولی خطرناک‌تر از سیل است

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در ایران تنها حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب آب باید در سدها ذخیره شود، گفت: سدها راهکار کنترل سیل نیستند و نباید به بهانه کنترل سیل این کار را انجام دهیم چراکه سدسازی‌های غیر اصولی به مراتب خطرات بیشتری نسبت به سیل دارند.

هوشنگ جزی در گفت و گو با سادس تاکید کرد: سیل باید از بالادست حوضه آبخیز کنترل شود نه در خروجی آن.

ادعای غیرطبیعی بودن بارش‌ها کذب است / مسئولان احتمال وقوع دوباره سیلاب را جدی بگیرند

یک استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با انتقاد از رها شدن سیلاب دشت‌ها در کشور در ادامه جدی گرفتن تهیه سیستم هشدار سیلاب، مدیریت به هنگام سیلاب‌ها و فعال سازی ساختار تشکیلات مختص مقابله با سیلاب را توصیه کرد.

دکتر احمد نوحه گر در گفت وگو با سادس با اظهار تأسف از خسارت‌های جانی و مالی ناشی از جاری شدن سیلاب در روزهای اخیر در ادامه ایجاد کار گروه ویژه مقابله با سیلاب را ضروری برشمرد و اظهارکرد: یک برنامه راهبردی مدون باید در زمینه مدیریت سیلاب دشت‌ها تدوین شود تا بدین ترتیب راه مدیریت بهتر سیلاب دشت‌ها مشخص شود.

خطر انقراض کمیاب‌ترین گونه لاک‌پشت در جهان

طبق اعلام رسانه‌های چینی، آخرین لاک‌پشت غول‌پیکر نرم‌پوسته یانگ‌تسه ماده در چین تلف شده و به این ترتیب زمان انقراض این گونه از لاک‌پشت‌های به شدت در معرض انقراض را نزدیک ساخته است.

به گزارش سادس، این لاک‌پشت ماده که تصور می‌شود بیش از ۹۰ سال عمر داشته است، روز شنبه، ۲۴ ساعت پس از آنکه جمعی از متخصصان بین‌المللی و کارشناسان محلی در تلاش برای تلقیح مصنوعی این حیوان بودند، تلف شد.

۳ نوبته شدن امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده + جزییات

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش از سه نوبته شدن امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده خبر داد.

خسرو ساکی در گفت‌وگو با سادس درباره وضعیت برگزاری امتحانات نهایی دانش آموزان مناطق سیل‌زده اظهار کرد: به استناد رأی صادره در نوزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در۲۱ فروردین ماه، تصمیماتی درباره امتحانات پایانی نوبت دوم (خرداد) در مناطق سیل زده اتخاذ شده است.

تعویق اعزام مشمولان مناطق سیل‌زده به معنای کسر خدمت نیست

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح توضیحاتی را درباره چگونگی تغییر اعزام به خدمت مشمول سربازی مناطق سیل زده و نیز مشمولان در خوزستان ارائه کرد.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با سادس درباره دغدغه و ابهامات برخی از مشمولان ساکن مناطق سیل‌زده در استان‌های لرستان و خوزستان گفت: ستاد کل نیروهای مسلح با توجه به وضعیت مناطق سیل‌زده اعلام کرد که مشمولان در کدام منطقه از استان‌های گلستان و لرستان اعزام به خدمتشان تعویق افتاده و یا می‌تواند از مرخصی اضطراری استفاده کنند که توضیحات ارائه شده در این خصوص موجود است.

آمارهای «باروری نکاحی» و «بیکاری» دهه شصت و هفتادی‌ها

جوانی پراهمیت‌ترین دوران در زندگی فردی و اجتماعی است. در این دوره در عین حال که فرد نیرویی مولد و با اهمیت برای جامعه خود محسوب می‌شود، درصورت نداشتن شرایط مناسب اشتغال هزینه‌های زیادی نیز به جامعه تحمیل می‌کند. در آستانه روز جوان یک جمعیت شناس آمارهایی را از وضعیت فعلی و گذشته جوانان ارائه داد؛ عددهایی که اگر نگران کننده نباشد حداقل به منزله هشداری برای نگرانی در آینده به شمار می‌رود. آمارهای مثل بیکاری و کاهش تعداد جوانان کشور است.

شهلا کاظمی پور در گفت‌وگو با سادس، با بیان اینکه در سال ۹۰ جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله‌های ایران ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است، گفت: این جمعیت در سال ۹۵ به ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است که این رقم نشان دهنده رشد منفی جمعیت جوان در کشور است، این در حالیست که میزان رشد کلی جمعیت در کشور طی این پنج سال ۱.۲۴ درصد بوده است اما این رقم در بین جمعیت جوانان منفی یک است.

نگرانی از سوء استفاده از افزایش وام ازدواج برای معامله دختران

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با ابراز نگرانی از تبدیل شدن افزایش وام ازدواج به عاملی برای معامله دختران گفت: در برخی از نقاطی که با فقر فرهنگی روبه رو هستند، افزایش وام ازدواج ممکن است باعث معامله دختران زیر ۱۸ سال شود.

محمد مهدی تندگویان در نشست خبری خود که به مناسبت هفته جوان برگزار شد با بیان اینکه سال گذشته در سراسر کشور چهار شبکه از بین تشکل‌های جوانان تشکیل شد افزود: این تشکل‌ها در حوزه اشتغال، گردشگری، استارتاپ‌ها و … بوده است.

وضعیت دارورسانی به “هموفیلی‌ها” و “تالاسمی‌ها” در مناطق سیل‌زده

کارشناس هموفیلی و تالاسمی اداره بیماران خاص وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت رسیدگی به بیماران تالاسمی و هموفیلی در استان‌های سیل‌زده کشور گفت: کاملاً وضعیت بیماران خاص در استان‌های سیل‌زده را رصد می‌کنیم.

دکتر راضیه حنطوش‌زاده در گفت‌وگو با سادس با اشاره به وضعیت بیماران هموفیلی و تالاسمی در استان‌های سیل‌زده اظهارکرد: وزارت بهداشت در هر نوروزی و طی فروردین ماه برای تمام دانشگاه‌ها ۲۰ درصد افزایش سهمیه دارو و فاکتور برای بیماران تالاسمی و هموفیلی ارسال می‌کند و میزان این داروها و فاکتورها در مناطق مسافرپذیر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش سادس، پربازدیدترین اخبار اجتماعی سادس امروز به شرح زیر است:

روش‌های حفظ هوشیاری ذهن با افزایش سن

تاثیر “بهار” بر مزاج انسان و توصیه‌های وزارت بهداشت برای انتخاب غذاها

ادعای غیرطبیعی بودن بارش‌ها کذب است / مسئولان احتمال وقوع دوباره سیلاب را جدی بگیرند

تکذیب حذف نام «کوروش» از فهرست انتخاب اسامی ثبت احوال

۳ نوبته شدن امتحانات نهایی دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده + جزییات

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *