تاخیر در رویش گل‌های لاله‌های واژگون در خراسان شمالی


کارشناس گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از به تأخیر افتادن رویش گل‌های لاله‌های واژگون در این استان خبر داد.

اسکویی در گفت و گو با خبرنگار سادس اظهار کرد: بارندگی‌های مداوم و کاهش دما در مناطق رویش این گیاه را از علل به تأخیر افتادن رویش آن است.

وی افزود: زمان رویش گل‌های لاله واژگون در این استان اوایل اردیبهشت ماه است که پیش بینی می‌شود با کمی تأخیر این گل‌ها در سال جاری در زیست گاه‌های خود روییده شوند.

اسکویی همچنین از افرایش تعداد گل‌های روییده شده لاله واژگون خبر داد و ادامه داد: بارش‌های مطلوب باران سبب می‌شود تا تعداد گل‌های رویش پیدا کرده در این استان افزایش یابد این درحالیست که خشکسالی‌های چند سال اخیر بر کاهش رویش آنها تأثیر گذاشته بود.

وی اظهار کرد: لاله‌های واژگون از گونه‌های خیلی کمیاب گیاهی است که خراسان شمالی یکی از زیستگاه‌های این گل از نوع زرد رنگ است، علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز زیبا، ارزش دارویی نیز دارد.

دیدن لاله‌های سر به زیر انداخته در دامنه کوهستان‌ها، دل هر شخصی را به وجد می‌آورد. لاله‌های واژگون یکی از گل‌های نادر در دنیاست که فرصت کوتاهی برای رخ‌نمایی در بهار دارد. این گل زیبای وحشی را می‌توان در چند منطقه از ایران همچون منطقه “خمبی” در خراسان شمالی مشاهده کرد.

لاله واژگون یا لاله نگونسار، گیاهی با گل‌های بسیار زیبا از خانواده سوسن است. رنگ‌های این گل اکثراً قرمز، نارنجی و زرد می‌باشد که نوع زرد رنگ آن کمیاب‌تر از انواع دیگر است.

گل‌دهی لاله‌های واژگون همراه با گرم شدن هوا و آمدن فصل بهار است و هر ساله هزاران نفر از مردم علاقه مند را از نقاط دور و نزدیک به سوی خود جلب می‌کند.

گل لاله واژگون با نام علمی ( Fritillaria ) گیاهی است دیدنی که در هوای لطیف مرغزارهای سرسبز کوهسارهای سربلند و مغرور ایران‌زمین می‌روید. لاله واژگون که با نام‌های دیگر همچون لاله سرنگون و اشک مریم نیز شناخته می‌شود، ۱۲۰ سانتیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد.

منطقه خمبی و سرای شهرستان گرمه واقع در خراسان‌شمالی یکی از مناطق کوهستانی است که دارای دشت وسیعی (حدود ۱۰ هکتار) از لاله‌های واژگون زرد رنگ است به طوری‌که این منطقه به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی لاله واژگون معرفی شد.

با گرم شدن هوا این گل‌ها نیز شکفته می‌شوند به‌طوریکه با روییده شدن آن‌ها پهنه‌ای از زمین رنگ زرد را به خود می‌گیرد و هر گردشگر و شخص محلی را برای سپری کردن ساعاتی از روز وسوسه می‌کند.

علاوه بر آن علاوه بر منطقه خمبی، قسمت‌های غربی کوه آلاداغ، منطقه جوزک، کوه پلنگ و بزداغی در مانه و سملقان، کوه بهار و سالوک در جاجرم، قسمت‌هایی از کوه اسدلی در بجنورد و کوه تکل قز در نوار مرزی راز و جرگلان نیز محل رویشگاه این گل است.

در سیاست‌های بهره‌برداری، لاله واژگون خراسان شمالی جز گیاهان ممنوع برداشت معرفی شده است و این گل علاوه بر ارزش تفرجگاهی و ایجاد چشم‌انداز قابل توجه، برای حفظ پوشش گیاهی و تأمین علوفه خوراک دام نقش داشته و دارای ارزش دارویی نیز است.

پیاز خشک و خرد شده این گیاه به‌صورت جوشانده برای رفع دلپیچه، ناراحتی همراه با گریه کودکان، بی‌خوابی نوزادان و دفع مرض استسقاء (تشنگی) مؤثر است.
انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *