شریف‌نژاد: اجاره اماکن ورزشی دانشگاه‌ها اجحاف در حق دانشجوست


شریف نژاد

رییس پژوهشگاه علوم ورزشی با اشاره به محقق نشدن یک سوم بودجه پژوهشگاه در سال گذشته، گفت: امسال سعی داریم به سمت درآمدزایی از طریق فروش تخصص و کارهای پژوهشی پیش برویم تا در اجرای برنامه‌ها همانند سال گذشته با مشکل مواجه نشویم.

دکتر علی شریف نژاد در گفت‌وگو با سادس، درباره عملکرد پژوهشگاه در سال گذشته و اینکه چه مقدار به اهداف پیش‌بینی شده خود دست یافتید، اظهار کرد: هرچند در سال گذشته تقریباً یک سوم بودجه پژوهشگاه علوم ورزشی محقق نشد، اما در زمینه طرح‌های سفارش محور عملکرد قابل توجهی داشتیم و موفق شدیم تعداد طرح‌های سفارش محور خود را افزایش دهیم و این نقطه مثبتی در حوزه پژوهشی بود. یکی دیگر از برنامه‌های ما در سال گذشته حمایت از طرح‌های فناوری بود که در این زمینه نیز عملکرد موفقی داشتیم و توانستیم چند طرح جدید از جمله بحث استارت آپ های ورزشی را مورد حمایت قرار دادیم که نتایج آن امسال محقق می‌شود. نمونه‌های اولیه این استارت آپ ها آغاز شده و قرارداد آن را منعقد کرده‌ایم، در صورتی که به نمونه اولیه برسیم آماده برای تجاری سازی خواهد شد.

وی در زمینه بودجه پژوهشگاه و اینکه چه میزان از بودجه در سال گذشته محقق شد، اضافه کرد: بودجه پژوهشگاه علوم ورزشی سال گذشته ۷ میلیارد تومان بود که کاملاً محقق نشد و این مساله منجر به این شد تا ما نیز همانند دانشگاه‌ها و سایر پژوهشگاه‌ها در اجرای یکسری از تعهدات دچار مشکل شویم و حتی مجبور شدیم برخی از تعهدات را به سال جاری منتقل و یا اجرای برخی از آنها را متوقف کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم ورزشی در ادامه صحبت‌های خود و در پاسخ به این پرسش که محقق نشدن این میزان بودجه چه تأثیری در اجرای برنامه‌های پژوهشی داشت، افزود: محقق نشدن بودجه کامل پژوهشگاه روی کل فرایندهای پژوهشی و اداری که برنامه‌ریزی شده بود، تأثیر داشت و سبب شد مشکلات همچنان لاینحل باقی بماند.

وی اضافه کرد: امسال سعی داریم به سمت درآمدزایی حرکت کنیم تا بتوانیم مشکلاتی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم، امسال به حداکثر برسانیم تا در پایان سال خروجی بهتری از روند اهداف پیش‌بینی خود داشته باشیم.

شریف نژاد همچنین در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته چند درصد از طرح‌های پژوهشی پیش‌بینی شده عملیاتی شد، افزود: اجرای طرح‌های پژوهشی در اولویت کار پژوهشگاه است و ما نیز در سال گذشته سعی کردیم برنامه‌ریزی به سمت و سویی باشد که به لحاظ اجرایی طرح‌های پژوهشی پیش‌بینی شده را را پیگیری و عملیاتی کنیم. در حقیقت در اجرای طرح‌های پژوهشی و طرح‌هایی که در حال اجراست موفق بودیم و ما توانستیم در خصوص طرح‌های سفارش محور قراردادهای خوبی را با دستگاه‌های اجرایی منعقد کنیم. تنها مشکل اصلی ما سال گذشته بحث بودجه بود.

وی با بیان اینکه در آمد زایی پژوهشگاه با درآمدزایی سایر نهادها و ارگان‌ها متفاوت است و این درآمدزایی از طریق فروش تخصص و کارهای پژوهشی صورت می‌گیرد، گفت: به دلیل اینکه ما در پژوهشگاه از سالن ورزشی و یا استخر برخوردار نیستیم تا به بخش خصوصی اجاره دهیم، درآمدزایی ما کاملاً تخصصی و از مسیر دوره‌های آموزشی، تحصیلات تکمیلی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی و سفارش محور است. در حقیقت از محل فروش تخصص و تولید ثروت از دانش درآمدزایی می‌کنیم و این متفاوت از سایر مراکز دانشگاهی است که درآمدزایی خود را از طریق اجاره سالن و یا استخر به دست می‌آورند. پژوهشگاه علوم ورزشی با تمرکز بر اجرای طرح‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌های تخصصی درآمدزایی می‌کند و درآمدزایی آن کاملاً علمی است.

رئیس پژوهشگاه علوم ورزشی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم سالن‌ها و زمین‌های ورزشی که در دانشگاه‌ها وجود دارد متعلق به دانشجویان است و نباید آنها را به بخش خصوصی اجاره داد. این اجحاف در حق دانشجوست. این سالن‌هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد باید در خدمت دانشجو و توسعه ورزش همگانی باشد نه اجاره برای بخش خصوصی. در برخی از دانشگاه‌ها ما متأسفانه شاهد آن هستیم که از این مسیر درآمدزایی می‌کنند. وقتی ما دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم در حقیقت انتقال دانش رخ می‌دهد و آن منجر به تولید از دانش می‌شود. این تخصص ارزش و بهایی دارد و ما ضمن انتقال دانش درآمدزایی نیز می‌کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *