بحران گوشت به سراغ شیر و لبنیات هم آمده است! +فیلم

به گزارش سادس در پی بخشنامه اخیر وزیر صمت مبنی بر واردات کره با ارز دولتی و تصاویری که از دامداری‌های کشور مبنی بر کشتار دام مولد و شیری پخش شد، دامداران و تولیدکنندگان شیرخشک و کره داخلی در مستندی که از شبکه سه سیما پخش شد، اعتراضشان را به عملکرد و سیاست‌گذاری دولت و همچنین وجود دلالان اعلام کردند. این در شرایطی است که روند فعلی منجر به همان اتفاقی خواهد شد که امروز بر سر گوشت قرمز آماده است و در آینده، بحران لبنیات نیز دامن‌گیر کشور می‌شود.

سید احمد مقدسی رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در این برنامه گفت : ما شرایطی که جنگ داشتیم و تحریم بودیم، توانستیم در صنعت دامداری و لبنیات پیشرفت کنیم و کشور را از واردات لبنیات بی‌نیاز کنیم. خبر خوب اینکه،‌ ما در ۱۰ ماهه ابتدای امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل، میاگین ۵.۷٪ رشد در تولید شیر خام داشته‌ایم، در صورتی که در سال‌های گذشته، مازاد تولید شیرخام کشور، به شیرخشک تبدیل و صادرات شده است. حال چه می‌شود که دامداران امروز در مرز ورشکستگی هستند و مجبورند دام مولد (‌ گاو ماده و شیرده ) خودشان را بفروشند. همین ستاد تنظیم بازار، همه علوفه دامی را گران کرده است ولی اجازه بالا رفتن قیمت شیر را به دامدار نمی‌دهد.

اکبریان، رییس هیأت مدیره تعاونی دامداران البرز نیز گفت: عملکرد ما در سال‌های سخت گذشته نشان داده است که با همه وجود وسط میدان ایستاده‌ایم و علی‌رغم همه فشارهای کشور در نوسانات اقتصادی ، تولید را بی‌وقفه ادامه داده ایم،‌ یک روز شما کمبود را احساس نکرده‌اید که ببینید شیر نیست، لبنیات نیست.

ولی امروز دامدارها،‌ ‌گاوهای اصلاح‌نژاد شده درجه یک را برای نجات از بحران مالی، کشتار می کنند. این یک فاجعه ‌است.

آرش فرزانیا رییس خانه شیر خراسان نیز در همین رابطه گفت : متاسفانه وقتی قیمت تمام شده تولید شیر برای دامدار ارزش نداشته باشد و از طرفی قیمت گوشت بالا باشد، دامدار مجبور است که دام مولد خودش را بکشد و آن را فدای نگه‌داری سایر دام‌های خود کند. این در شرایطی است که مدیر یکی از دامداری‌های بزرگ امریکا وقتی در همین دامداری‌های مشهد قدم می‌زد گفت که شما از نظر ژنتیکی در دام پیشرفت کرده‌اید و انگار من در حال قدم زدن در گله‌های امریکا هستم. این سرمایه‌ کشور است که در حال کشتار است. متاسفانه دام‌های آبستن در حال کشتار است.

بر اساس اعلام دام‌دارها بالای روزانه ۲۰هزار تن شیر تولید می‌کنیم و مازاد مصرف داخلی شیر تولید می‌شود که قابلیت صادرات برای ما دارد. سوال اینجاست که مسئولین کشور چرا اجازه ورود کره و شیرخشک را به کشور می‌دهند و جلوی صادرات مازاد شیر را گرفته‌اند. سیاست‌های غلط دولت و عدم حمایت از تولید داخلی به نوعی است که با واردات کره و شیرخشک به کشور،‌ روز به روز صنعت دامپروری را در کشور کوچک می‌کنند. این همان اتفاقی است که سا‌ل‌های گذشته روی دام سبک رخ داد و امروز گوشت را از همه دنیا وارد می‌کنیم و بسیار گران‌قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسانیم. اگر امروز از دامداری‌ها حمایت نکنیم سال دیگر همین بلا بر سر شیر و لبنیات خواهد افتاد. متاسفانه کره مورد نیاز کشور را وارد می‌کنیم و بر اساس آمارهای اتحادیه اروپا ما سال‌های ۲۰۰۱۷ و ۲۰۰۱۸ سومین و چهارمین مقصد وارداتی کره در دنیا بودیم. در شرایطی جزو بزرگترین واردکننده‌های کره دنیا هستیم که مازاد تولید خامه و مازاد تولید شیرخشک داریم. چه دست‌هایی پشت پرده است که ما با همین امکانات موجود کشور توان تامین نیاز داخل را داریم ولی کره وارد می‌شود!

سالانه بالای ۲۰‌هزار تن کره وارد کشور می‌شود،‌ در شرایطی که کارخانه‌‌‌های داخلی توانایی تولید شیرخشک، خامه و کره را به اندازه نیاز کشور دارند، اما این مساله با محدود کردن واردات و آزادسازی صادرات شیرخشک مازاد کشور می‌بایست مدیریت شود.

دهقان ، مدیر یکی از بزرگترین کارخانه‌های شیرخشک و خامه در استان یزد نیز بیان می کند که فقط همین کارخانه ما امروز توانایی تولید خامه و شیرخشک را برای کارخانه‌های استان دارید ولی ورود کره به کشور و پایین آمدن قیمت خامه، باعث شده که ارزش نداشته باشد به سمت تولید خامه برویم و انبارهای ما دیگر جایی برای نگه‌داری شیرخشک هم ندارد. دولت صادرات شیرخشک را هم از شهریور ماه ممنوع کرده‌است.

دامدار نمونه استان خراسان نیز با بیان اینکه بیش از ۱۲هزار تن شیرخشک در انبارهای ما موجود است و به تاریخ انقضای خودش نزدیک می‌شود گفت دولت اجازه صادرات شیرخشک را نمی‌دهد و متاسفانه تنها چیزی که در این کشور وجود ندارد مدیریت است. اگر اجازه بدهند و درست مدیریت بکنند نیازی به هیچگونه وارداتی در کشور نیست و ما بعنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ دنیا هم شناخته می‌شویم. بروید سردخانه‌های ما را ببینید و حجم خامه دپو شده را مشاهده کنید، معلوم نیست چرا مجوز واردات کره با ارز دولتی داده می‌شود.

فرزانیا رییس خانه شیر خراسان گفت، با توجه به حجم صادرات لبنیات پر چرب به خارج از کشور، نزدیک به ۳هزارتن کره در ماه از کشور صادر می‌شود. حال کره ما با ارز دولتی چقدر وارد می‌شود، چیزی حدودی ۲۵ هزار تن سالانه. یعنی دولت عملا با سیاست گذاری اشتباه کره را با ارز دولتی تحویل کارخانه‌های بزرگ لبنی می‌دهد و آنها همین کره را با ارز آزاد از کشور خارج می‌کنند! این پول ارز کره وارداتی نه به تنظیم بازار کمک می‌کند، نه قیمت تمام شده مصرف‌کننده پایین می‌آید و نه اجازه می‌دهد دامداری کشور توسعه پیدا کند.

سلیمی، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک نیز اعلام کرد که متاسفانه قیمت کره تولیدی داخل،‌ از کره وارداتی ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این در حالی است که اگر اجازه صادرات شیرخشک را مانند دو سال گذشته بدهند،‌ ما صنعت دامپرروی را توسعه می‌دهیم و کره نیز در داخل تولید می‌شود.

ما صادرات ۲۵ هزارتن و ۳۰ هزارتن در دو سال گذشته برای شیرخشک داشتیم که بحران دامداری را حل کرد. امروز هم آمادگی داریم با خرید مناسب و با قیمت به روز شیر از دامداران، علاوه بر کمک به توسعه دامداری کشور، مازاد نیاز داخلی را صادر کنیم. با تولید شیرخشک و خامه،‌ نیاز تولیدکنندگان کره داخلی را تامین می‌کنیم، و کشور را نسبت به واردات کره بی‌نیاز می شود. جالب است بدانید با تولید دو کیلوگرم شیرخشک و نگه‌داری خامه در کشور، ما ۱۱ دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. ولی متاسفانه واردات کره با ارز دولتی موجب می‌شود که شرکت‌های لبنی بزرگ، خامه تولیدی داخل را با هر قیمتی که تمایل داشته باشند خریداری می‌کنند. اینگونه است که تولید شیرخشک و خامه داخلی نیز ارزش ندارد و کارخانه شیرخشک نمی‌تواند قیمت مطلوب دامدار را خریداری بکند. متاسفانه کره داخلی، می‌تواند تا ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر از کره وارداتی به دست مصرف‌کننده برسد اما دولت مانع این کار شده است. عملا ممنوعیت صادرات شیرخشک و کره داخلی، ترمز رشد و توسعه دامداری کشور شده است.

گوشت شیر لبنیات

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *