پورکیانی: حضور کارمندان وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها به صلاح ورزش نیست


انتخابات فدراسیون ورزشی

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه وزارت ورزش به عنوان پدر خانواده ورزش باید زمینه را برای ورود افراد لایق به انتخابات فدراسیون‌ها هموار کند، گفت: حضور کارمندان این وزارتخانه در انتخابات فدراسیون‌ها که بعضاً نیز پست سازمانی خود را ترک نمی‌کنند به ورزش ایران ضربه می‌زند.

دکتر محمد پورکیانی در گفتگو با سادس، با بیان اینکه رقابت میان کاندیداهای ریاست فدراسیون هندبال در فضایی غیر عادلانه برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آئین نامه باید تا ۱۵ روز قبل از برگزاری انتخابات اسامی نهایی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده به اعضای مجمع و کاندیداها به صورت مکتوب اعلام شود، این در حالی است که ۹ روز مانده به برگزاری انتخابات ما از طریق رسانه‌ها در جریان افراد تأیید شده قرار گرفتیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون هندبال افزود: متأسفانه تعداد قابل توجهی از کاندیداها از جمله کارمندان وزارت ورزش کارهای تبلیغاتی خود را از ماه‌ها قبل آغاز کرده بودند و هیچ نظارتی بر نحوه عملکرد این افراد نیز نبود. متأسفانه وعده‌هایی که اکثریت آن‌ها نیز هیچ پشتوانه‌ای ندارند از سوی برخی کاندیداها مطرح شد و این امر فضا را برای شایسته سالاری و فعالیت کارشناسان و نخبگان تنگ می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: مثلاً یکی از کاندیداها عنوان کرده بود در صورتی که انتخاب شود به هر هیأت استانی ۵۰ میلیون تومان می‌دهد یا برخی دیگر متأسفانه به هیأت‌ها کارت هدیه داده بودند تا رأی جمع کنند. این قبیل رفتارها و نگاه‌ها به هیأت‌های ورزشی به هیچ وجه شایسته ورزش ما نیست و نبود اراده در برخورد با این وضعیت بطور قطع باعث ضربه بیشتر بر ورزش ایران و بعضاً ورود افراد با نیات خاص خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعداد زیاد کاندیداهای تأیید شده باعث کاهش زمان سخنرانی کاندیداها در جلسه مجمع از ۱۰ به ۷ دقیقه شد، تصریح کرد: کاندیداها هر کدام با اهداف برنامه‌ها و روش‌های خاص خود وارد انتخابات شدند اما بعضاً ادبیات و رفتاری که در این مدت از برخی از آن‌ها مشاهده شد اتفاق خوبی برای ورزش ایران نیست و می‌تواند به جایگاه ورزش لطمه وارد کند. بهتر است کمیته‌ای در وزارت ورزش از افراد نخبه هر رشته ورزشی پیش از برگزاری انتخابات ایجاد شود تا کاندیداها قبل از تأیید نهایی، برنامه‌های خود را در این کمیته ارائه دهند و تأیید کاندیداها از سوی این کمیته یکی از مراحل تأیید نهایی کاندیداها باشد.

پورکیانی با طرح چرایی حضور کارمندان وزارت ورزش در انتخابات اکثریت فدراسیون‌ها، گفت: حضور کارکنان وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون‌ها آسیب جدی به جایگاه ورزش و همچنین بدنه وزارت ورزش وارد می‌کند. این تصور که وزارت ورزش می‌تواند بخاطر وجود ارتباط بالا به پایین با ادارات کل استانی برای برخی از افراد رأی جمع کند اتفاق خوبی نیست و قطعاً به ضرر ورزش ایران تمام خواهد شد. این امر شائبه‌های زیادی را برای کاندیداها و افکار عمومی بوجود می‌آورد و لازم است درباره چگونگی و امکان حضور کارمندان وزارت ورزش در انتخابات تجدید نظر اساسی صورت گیرد.

مدیرکل سابق تربیت بدنی وزارت علوم افزود: بعضاً افرادی که به عنوان کارشناس ورزش قهرمانی، همگانی، استعدادیابی و … در وزارت ورزش استخدام شده اند و حقوق می‌گیرند بعد از چند سال هوس می‌کنند در انتخابات فدراسیون‌ها حاضر شوند. مثلاً فرض بگیریم اگر از طرف وزارت ورزش حمایت هم نشوند در نهایت اگر رئیس فدراسیون شوند، این افراد پست سازمانی خود را در وزارت ورزش ترک نمی‌کنند چرا که ریاست فدراسیون‌ها شغل و پست سازمانی محسوب نمی‌شود. این امر باعث می‌شود استخدام جوانان کارشناس که جویای کار هستند و می‌خواهند در وزارت ورزش به عنوان کارشناس فعالیت کنند، امکان پذیر نباشد، در حالی که این افراد هم حقوق سازمانی خودشان را به عنوان کارشناس دریافت می‌کنند و هم بخاطر حضور در رأس فدراسیون‌ها درآمد دارند. این اتفاق در فدراسیون‌های مختلف رخ داده و این کاندیداها عملاً پست سازمانی را همراه خود به فدراسیون‌ها می‌برند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: وزارت ورزش نقش حاکمیتی در ورزش کشور دارد و پدر خانواده ورزش محسوب می‌شود و باید از ورود به اینگونه مسائل خودداری کند و جلوی این اتفاقات را بگیرد و در عوض با ایجاد راهکارهایی زمینه را برای ورود افراد لایق در رأس فدراسیون‌ها هموار کند. مگر سازمان‌هایی مثل نظام مهندسی، نظام پزشکی و… اصل را برای جذب افراد بر اساس تخصص نمی‌گذارند؟ پس چگونه است که داشتن تخصص در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد؟ چرا باید بعضاً ورود افراد ناکاربلد به فدراسیون‌ها علاوه بر ضربه به جایگاه ورزش باعث هدر رفتن بودجه مملکت شود؟

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *