"کلیسای جامع" فوتبال اسپانیا در کدام شهر قرار دارد؟

به گزارش سادس، اتلتیک بیلبائو در نخستین روزهای بعد از تاسیسش در کمپ لامیاکو و خوسالتا بازی می‌کرد که از شهر خیلی دور بود. رؤیای این تیم بازی در شهر بیلبائو بود تا تماشاگران بیشتری در ورزشگاه حضور داشته باشند. در نهایت اتلتیک تحت ریاست الخاندرو سوتا در دهم دسامبر ۱۹۱۲ تصمیم گرفت یک کمپ جدید بسازد. آن‌ها چند ساختمان آسیلو دِ سن مامس را اجاره کردند تا راه برای این پروسه باز شود. این باشگاه ۵۰ هزار پسو جمع آوری کرد و نخستین کلنگ در بیستم ژانویه ۱۹۱۳ زده شد. آگوست ساخت کمپ به پایان رسید و بر خلاف ظاهر کنونی اش خیلی کوچک بود. ورزشگاه شباهت زیادی به استادیوم‌های انگلیسی داشت. این استادیوم در آن زمان در مجموع ۸۹ هزار و ۶۱ پسو هزینه برداشت.

بازی افتتاحیه برابر راسینگ ایرون برگزار شد. اتلتیک با ترکیب ایبارچه، اورتادو، سولائون، ایستا، بلائوسته، اگیا، اسدو، پیچیچی، سواسو، کورتادی و پینیوس به میدان رفت. سواسو توپ را به جریان انداخت و نخستین گل توسط پیچیچی به ثمر رسید. این گل باعث شد چند سال بعد روزنامه نگار بیلبائو لوسیو دل آلمو نام او را به بهترین گلزن لالیگا بدهد. این جایزه توسط روزنامه مارکا به وجود آمد و در آن زمان آلمو رئیس نشریه اسپانیایی بود. بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید. گل تیم ایرون را پاتریسیو آرابولاسا به ثمر رساند که چند سال بعد از نامش برای یکی از جوایز مارکا استفاده شد. با این حال چند سال بعد دیگر این جایزه وجود نداشت.

ورزشگاه اتلتیک، سن مامس نام گرفت. سن مامس یک مسیحی بود که او را به سیرک فرستادند تا یک شیر را بگیرد که به جای این کار کنارش ماند. چند سال بعد در یک بازی خاص روزنامه اکسلسیور تیتر زد: شیر سن مامس امروز غرش خواهد کرد؟

به همین خاطر بازیکنان اتلتیک به شیرهای سن مامس شناخته شدند. ورزشگاه گسترش یافت و به محبوب ترین مکان فوتبال اسپانیا تبدیل شد. همچنین از سال ۱۹۲۳ به آن لقب کلیسای جامع داده شد. در سال ۱۹۶۱ با انتقال گارای به بارسلونا و کسب ۵.۵ میلیون پسو ظرفیت یک بخش از ورزشگاه به نام میسرکوردیا افزایش یافت. در سال ۱۹۲۶ مجسمه‌ای از پیچیچی در ورزشگاه قرار گرفت.

سن مامس اکنون به عنوان قدیمی ترین ورزشگاه اسپانیا شناخته می‌شود اما به صد سالگی نخواهد رسید چون قرار است تخریب شود. اتلتیک بیلبائو در حال حاضر در سن مامس جدید بازی می‌کند که در شانزدهم سپتامبر ۲۰۱۳ افتتاح شد. ورزشگاه جدید ۵۳ هزار و ۲۸۹ نفر ظرفیت دارد.

انتهای پیام