عقاب‌ها زیر تیغ

به گزارش سادس، روزنامه شرق نوشت: «رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در شرایطی برای ایران از هشت روز دیگر شروع می‌شود که ۲۳ نفر دعوت‌شده به فهرست نهایی کی‌روش کار سختی برای قرارگرفتن در ترکیب اصلی دارند؛ هر چند این سختی کار چندان شامل خط دروازه نمی‌شود. علیرضا بیرانوند، شماره یک تیم ملی ایران در جام جهانی، این اواخر آن‌ قدر در خط دروازه تیم ملی و باشگاهش پرسپولیس خوب کار کرده است که به نظر می‌رسد دوباره مرد مورد اطمینان کی‌روش برای ایستادن درون دروازه باشد.

«بیرو» نه‌تنها در جام جهانی توانست با مهار ضربه پنالتی کریس رونالدو  برای خودش اعتباری جهانی به دست بیاورد، بلکه با ایستادن درون دروازه پرسپولیس و رسیدن به همراه این باشگاه تا فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز یکی از بهترین‌های این قاره بود؛ درخشش او آن‌ قدر در این تورنمنت خوب بود که به نظر می‌رسید باید بهترین بازیکن جام و دست آخر برنده توپ طلای آسیا می‌شد ولی این اتفاق عملا رخ نداد.

البته بیرانوند به خوبی می‌داند اگر کوچک‌ترین اشتباه تأثیرگذاری در بازی‌ها داشته باشد، جایش تهدید می‌شود؛ امیر عابدزاده، دروازه‌بان لژیونر ایران که در ماریتیموی پرتغال بازی می‌کند، نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او محسوب می‌شود. عابدزاده که حالا تجربه ملی‌اش هم دست‌ کم برای حضور در اردوهای مختلف بیشتر شده است، احتمالا دروازه‌بان دوم تیم ملی ایران در جام ملت‌ها باشد؛ هر چند این پایان کار نیست؛ سپاهان در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر برای رسیدن به صدر جدول رده‌بندی، به دروازه‌بان شش‌دانگی نیاز داشت؛ جایی که پیام نیازمند برایش خوش درخشید و توانست انتظارات امیر قلعه‌نویی را برآورده کند. پیام آن‌ قدر خوب بود که بالاخره توانست رضایت کادر فنی کی‌روش را برای حضور در جام ملت‌های آسیا به دست بیاورد. حالا با همین مقدمه کوتاه، مشخص می‌شود اگر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، علی بیرانوند دروازه‌بان اصلی ایران در جام ملت‌ها خواهد بود ولی «تجربه» تنها چیزی نیست که بیرانوند را تبدیل به دروازه‌بان شماره یک ایران می‌کند.

آقای پرتاب دست و بازی با پا!

علیرضا بیرانوند در دو، سه فصل گذشته پیشرفت زیادی کرده است؛ او که بیشتر به دلیل سیوها و خروج‌هایش توانسته بود توجه تیم‌های بزرگ را به خودش جلب کند، از پرتاب دست‌های مثال‌زدنی نیز برخوردار است؛ او این قابلیت را دارد تا از درون محوطه جریمه توپ را با دست تا نزدیکی‌های محوطه جریمه رقیب پرتاب کند! البته هر چه زمان جلوتر رفته، «بیرو» استفاده از دست‌هایش را کم و به توانایی پاهایش اضافه کرده است. او حالا به‌ جای این که در جریان بازی زیر توپ بزند و به شوت‌های بلند برای راه‌اندازی مهاجمان رو کند، ترجیح می‌دهد با پاس‌های کوتاه بازی‌سازی کند؛ چیزی شبیه به کاری که گواردیولا از دروازه‌بان‌هایش می‌خواهد. بیرانوند خوش‌شانس است که در این بازه زمانی می‌تواند با دو مربی صاحب‌سبک کار کند؛ یکی کی‌روش در تیم ملی و دیگری برانکو ایوانکوویچ در تیم پرسپولیس. هر دو مربیانی هستند که به کارهای تاکتیکی اهمیت بسیاری می‌دهند و در ذهنیت این دو، بازی‌سازی اهمیت بالایی دارد. بیرانوند در کنار این خصیصه که روزبه‌روز در انجام آنها متبحرتر می‌شود، در رقابت‌های این فصل از لیگ نیز خوش درخشیده است؛ او پشت سر مهدی رحمتی با اختلاف بسیار کمی، بهترین دروازه‌بان لیگ از حیث بسته‌ نگه‌داشتن دروازه و به‌ نوعی کلین‌شیت است. شروع مجددهای او نیز که با ضریب خطای بسیار کمتری صورت می‌گیرد، مثال‌زدنی است. این دروازه‌بان ۲۶ساله حالا می‌تواند از تجربه‌ای که به‌ویژه در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ به دست آورده است، به بهترین شکل ممکن در جام پیش‌رو استفاده کند.

۱۱ بازی در لیگ

۷ کلین‌شیت

۰.۴ گل خورده در هر بازی

(میانگین)- ۸۰ درصد مهار توپ

به نام پدر

امیر عابدزاده، پسر احمدرضای بزرگ، دنبال فرصت است تا خودش را به‌ عنوان دروازه‌بان اصلی تیم ملی جا بزند؛ این دروازه‌بان ۲۵ساله که برای تیم ماریتیموی پرتغال بازی می‌کند، در این فصل از رقابت‌های لیگ آن کشور تلاش کرده دست از کارهای ریسکی خود بردارد و در عوض به مهارت‌های دروازه‌بانی‌اش بیشتر اهمیت دهد. امیر شاید استرس داشتن نام عابدزاده بزرگ را داشته باشد، ولی رفته‌رفته با نشان‌دادن مهارت‌هایش درون دروازه ماریتیمو، نشان داده نباید او را فرزند احمدرضا عابدزاده دانست، بلکه باید او را امیر عابدزاده صدا کرد. انتخاب‌شدن به‌ عنوان چندین بازیکن برتر هفته از سوی تماشاگران تیمش و ثبات درون دروازه ماریتیمو و در کنار آنها ثبت چندین سیو به‌یادماندنی در لیگ پرتغال، همگی نشان داده‌اند امیر بدون دلیل دروازه‌بان شماره دو تیم ملی ایران نیست. او مدت زمان حضورش در اردوی تیم ملی هم بیشتر شده و با بیشتر شدن ثبات حضور در اردو و البته بیشترشدن تعداد دقایق حضورش در تیم ملی، می‌تواند دست‌ کم رقیب بسیار قدری برای علیرضا بیرانوند برای ایستادن درون دروازه تیم ملی باشد.
۱۳ بازی در لیگ

۳ کلین‌شیت

۵۵.۱ درصد پاس صحیح

۱ گل خورده در هر بازی (میانگین)

پیام خوش برای آینده

دروازه‌بانی که توانست سیدحسین حسینی را از تیم ملی ایران دور و جای رشید مظاهری را در ترکیب سه‌نفره نهایی دروازه‌بان‌های تیم ملی بگیرد، پیام نیازمند است.

دروازه‌بان ۲۳ساله سپاهان در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، درخشش خوبی داشته و همان‌طور که در بالا عنوان شد، یکی از عوامل موفقیت تیمش در رقابت‌های لیگ برتر، دست‌ کم تا نیم‌فصل است. پیام در دو، سه فصل اخیر رشد بسیار محسوسی داشته و حالا در عین جوانی یکی از شجاع‌ترین دروازه‌بان‌های لیگ محسوب می‌شود. شاید خود پیام هم می‌داند که در این دوره از بازی‌ها ممکن است زمان زیادی برای بازی‌ کردن نداشته باشد ولی طبیعتا با توجه به سیر صعودی و سن‌ و‌ سالی که دارد، می‌تواند یکی از خوش‌آتیه‌ترین دروازه‌بان‌های ایران باشد؛ البته به قید رعایت همان جمله کلیشه‌ای معروف «اگر اسیر حاشیه نشود.»

۱۵ بازی در لیگ

۶ کلین‌شیت

۰.۷ گل در هر بازی (میانگین)

۷۵ درصد مهار توپ»

انتهای پیام