محیط زیست باید پاسخگوی متقاضیان قانونی شکار باشد


رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه محیط زیست باید پاسخگوی شکارچیان قانونی باشد، گفت: هر زیستگاهی که ناامن شود پرندگان از آن مهاجرت می‌کنند همچنین با توجه به ظرفیت استان تهران تمام افرادی که مجوز گرفته‌اند موفق به شکار نمی‌شوند.

محمد کرمی در گفت و گو با سادس با بیان جزییات بیشتری از پروانه‌های شکار صادر شده در استان تهران اظهار کرد: پروانه‌های شکار پرنده در استان تهران پس از پنج سال صادر شده است. بر اساس جلسات کارشناسی که در استان تهران داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید پاسخگوی متقاضیان قانونی شکار پرنده باشیم و برای آن‌ها پروانه‌های شکار صادر کنیم.

پروانه‌های شکار پرنده فقط برای مناطق آزاد استان تهران است

وی با تاکید بر اینکه پروانه‌های شکار فقط برای مناطق آزاد استان تهران و برخی گونه‌های خشک‌زی و آبزی صادر شده است، تصریح کرد: در برخی مناطق استان تهران مانند رودخانه شور – که از استان البرز سرچشمه می‌گیرد – و سد فشافویه پرندگان آبزی وجود دارد.

پرندگان خشک‌زی استان تهران سرشماری نمی‌شوند

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه تعداد پرندگان خشک‌زی استان سرشماری نمی‌شود، گفت: سرشماری پرندگان آبزی در زیستگاه‌های آبی نیز فصل خاصی دارد و این کار معمولا از اواسط دی تا اواسط بهمن ماه انجام می‌شود.

شکارچیان فقط مجوز شکار اردک و خوتکا یا کبک و تیهو یا کبوتر و فاخته را دارند

کرمی با بیان اینکه برای صدور پروانه‌های شکار محدودیت‌های خاصی لحاظ کرده‌ایم، اظهار کرد: شکارچیان فقط در روزهای پنجشنبه و جمعه می‌توانند به شکار بروند، همچنین هر شکارچی می‌تواند فقط یک پروانه شکار دریافت کند یعنی اگر فردی پروانه شکار پرندگان آبزی را می‌گیرد، پروانه شکار پرندگان خشک‌زی دیگر به او تعلق نمی‌گیرد. گونه‌های پرنده‌ای که می‌توانند شکار کنند نیز محدود است. شکارچیان فقط مجاز به شکار اردک و خوتکا در بین پرندگان آبزی و کبک و کیهو یا کبوتر و فاخته در بین پرندگان خشک‌زی هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰۰۰ پروانه شکار صادر شده‌ است، گفت: پروانه‌ها از تاریخ ۱۴ آبان ماه صادر شده و دو ماهه است. برای مثال شکارچیان برای شکار پرندگان آبزی فقط تا  ۱۵ دی ماه و برای شکار پرندگان خشک‌زی تا پایان دی ماه فرصت دارند.

کرمی با بیان اینکه اکثر متقاضیان پروانه شکار پرنده در همان روزهای ابتدایی پروانه‌های شکار را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ پروانه شکار صادر می‌شود این در حالیست که حدود ۸ سال پیش سالانه حتی تا ۸۰۰۰ پروانه شکار نیز در بازه زمانی طولانی‌تر از مهرماه تا اسفند صادر می‌شد و حتی محدودیت گونه‌ای نیز در نظر گرفته نمی‌شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران افزود: من به شخصه با برخی شکارچیان صحبت کرده و متوجه شده‌ام که این کار بیشتر برای آن‌ها جنبه تفریحی دارد و اینطور نیست که پنجشنبه و جمعه هر هفته به شکار بروند.

وی در ادامه تصریح کرد: یگان حفاظت محیط زیست استان تهران روزهای پنجشنبه و جمعه به محل‌های شکار می‌رود و چنانچه تخلفی دیده شود با آن برخورد می‌کنند. طی هفته‌های گذشته نیز عده‌ای سودجو از این فرصت سوء استفاده کردند که آنان را تحویل مراجع قضایی دادیم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه آماری از تعداد اسلحه‌های مجاز در استان تهران نداریم، اظهار کرد: قاعدتا تعداد اسلحه‌های مجاز در استان تهران با توجه به جمعیت این استان زیاد است و محیط زیست باید پاسخگوی این جمعیت باشد.

کرمی با بیان اینکه هر زیستگاهی که ناامن شود پرندگان از آن زیستگاه مهاجرت می‌کنند و می‌روند، گفت: با توجه به ظرفیت استان تهران تمام افرادی که مجوز گرفته‌اند موفق به شکار نمی‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش چرا باید این تعداد مجوز صادر شود و اصلا چرا باید زیستگاه را برای پرندگان ناامن کنیم، توضیح داد: ما باید برای مدیریت حیات‌ وحش پاسخگو باشیم یا باید بگویم اصلا مجوز اسلحه داده نشده و شکارچی نداریم یا اگر حضور آنان را پذیرفته‌ایم باید بتوانیم پاسخگو باشیم. در این مدت پنج سال که مجوز صادر نشده بود تخلف‌هایی صورت می‌گرفت حالا با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای مدت دو ماه پروانه صادر کرده‌ایم و ممکن است سال بعد تشخیص دهیم که این کار را نکنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *