بطحایی: برخی روش‌های تدریس یادگیری را به انحراف می‌کشاند


وزیر آموزش و پرورش برخی از روش‌های تدریس را موجب انحراف یادگیری و تعلیم و تربیت دانش آموزان دانست و گفت: تا زمانی که این موانع برطرف نشود نمی‌توان دانش آموزان را علاقه مند به موضوعات آموزشی و اجتماعی کرد و برداشتن این موانع صرفاً از عهده دانش آموزان برنمی‌آید و خانواده‌ها باید به عنوان رکن اصلی تعلیم و تربیت ما را همراهی کنند.

به گزارش سادس، سید محمد بطحایی در مراسم رونمایی از طرح توانمدسازی روانی – اجتماعی والدین کارکنان و دانش آموزان افزود: مهمترین ویژگی فعالیت این طرح آن است که توانسته‌ایم در این سامانه و طرح های امروز در یک جهت مسیر سامانه های دیگر را پشتیبانی کنیم و شاهد همگرایی مثبتی در آینده باشیم.
وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی از معضلات خطرناک جامعه است که در صورت غفلت می‌توانیم شاهد خطرات بیشتری در آینده باشیم، گفت: شرط اصلی توانمندسازی این است که نیروی انسانی علاقمند، با انگیزه و متخصص را در این موضوع داشته باشیم.
بطحایی مهمترین عامل موفقیت توانمندسازی در این سامانه را نیروی انسانی توانمند، علاقه‌مند و با انگیزه و کاربلد دانست و گفت: متاسفانه امروز با مشکلات تجهیزات آموزشی زیادی روبرو هستیم. فضا و تجهیزات اگر اهمیت آن به اندازه نیروی انسانی نباشد کمتر از آن هم نیست واحدهای آموزشی با نقایص زیادی مواجه است که باید به موازات چنین طرح‌هایی بتوانیم مشکلات تجهیزات و امکانات آموزشی را مرتفع سازیم.
بطحایی افزود:به عنوان مثال مدرسه‌ای دیوار ندارد یا حیاط مدرسه‌ای آسفالت نیست. از سوی دیگر از معلمی که با ۴۵ دانش‌آموز کار می‌کند و باید محتواهای متعددی که تکلیف کردیم را اجرا کند، نمی‌توان انتظار داشت که در این مسیر موفق باشد.
به گفته وی، وزارت آموزش و پرورش از چند ماه گذشته با تلاش‌های خود شبکه تعاملی را در بین جامعه ذینفعان خود راه اندازی کرده است، به طوری که معلمان می‌توانند صحبت های خود را با والدین مطرح کنند. همچنین خانواده‌ها نیز می‌توانند از این طریق این سامانه صحبت‌های خود را با مدیران و معلمان فرزندان خود در میان بگذارند.
وزیر آموزش و پرورش معتقد است که در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های خوبی تهیه شده است.
وی با بیان اینکه آموزش و توانمند سازی برای خانواده‌ها یکی از الزامات است، گفت: برنامه‌هایی که در حوزه آموزشی خانواده بارگذاری شده همه ناظر بر رویکرد جدیدی است که بنابر سند تحول می‌توان چرخشی را در مدارس ایجاد کرد.
 وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه باید محیطی تربیتی و پرورشی باشد و دانش آموزان بتوانند مهارت‌های فردی خود را توسعه دهند، گفت: باید رویکرد تزریق امواجی از فرمول‌های حافظه محور به دانش آموزان را تغییر دهیم. در غیر این صورت به توانمندی نمی‌رسیم و فرزندان در معرض انواع خطرات قرار می‌گیرند که نشانه‌های این خطرات را امروز هم می‌توانیم ببینیم.
وی با بیان اینکه مهمترین عامل موفقیت خانواده‌ها هستند، گفت: باید گفت و گو در دوره‌های ابتدایی در سالهای بعد به دوره متوسطه اول و دوم تسری یابد. همچنین باید کتاب های کمک آموزشی از حوزه یادگیری دانش آموزان خارج شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *