گلایه خانواده‌ها از لغو اعزام نونهالان و فرافکنی فدراسیون شطرنج


شطرنج

خانواده شطرنج بازانی که به رقابت‌های قهرمانی جهان رده های سنی اعزام نشدند درباره این موضوع از فدراسیون گله‌مند هستند. البته فدراسیون شطرنج نیز تقصیر را گردن وزارت ورزش و خانواده‌ها انداخته است.

به گزارش سادس، رقابت‌های شطرنج قهرمانی رده های سنی جهان این روزها در اسپانیا در جریان است. این در حالی است که قرار بود شطرنج بازان نونهال ایرانی هم در این رقابت‌ حضور داشته باشند اما لحظه آخر این اعزام لغو شد. رییس فدراسیون شطرنج در مورد لغو این اعزام گفته بود که “متاسفانه تغییراتی در قوانین سفارت ایجاد شده و کارها گره خورده است”. 

اما گویا صحبت‌های پهلوان‌زاده در مورد علت لغو این اعزام، خانواده‌های شطرنج‌بازان را قانع نکرده و آن‌ها برای این موضوع از فدراسیون گلایه دارند. خانواده شطرنج بازانی همچون آرتین اشرف، امیرحسام جلالوند و بردیا دانشور می‌گویند دیگر این فرصت در رده‌های سنی برای فرزندان شان پیش نخواهد آمد و مدعی هستند که اگر کمی زودتر این موضوع به آنها گفته می‌شد خودشان برای گرفتن ویزا اقدام می‌کردند. آن‌ها می‌گویند که هزینه های زیادی برای فرزندان‌شان انجام داده‌اند ولی به دلیل کم کاری مسئولان نتوانستند نتیجه آن را ببینند.

مادر آرتین اشرف که دارنده‌ی ۲ مدال طلای قهرمانی آسیا مغولستان، ۲ مدال طلای قهرمانی آسیا ازبکستان، دارنده مدال برنز قهرمانی مدارس آسیا تهران و دو مدال نقره آسیایی تایلند است در این باره به سادس گفت: پسر من ۱۰ ساله است و قهرمانی دو سال پیاپی قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. سال گذشته هم او را به مسابقات رده های سنی قهرمانی جهان برزیل نفرستادند. به ما گفتند که برزیل دور است و با علت‌هایی چون نداشتن پول یا اینکه برزیل امن نیست، از اعزام خودداری کردند. حتی ما را ناامید کردند که ممکن است فرزندمان مدال نگیرد. در این دوره از رقابت‌ها هم حدود یک ماه تا یک ماه و نیم پیش از ما خواسته شده بود که مدارک فرزندانمان را برای اعزام به این مسابقه ارسال کنیم. ما هم مدارک را تحویل دادیم و کلی هم هزینه کردیم اما در لحظه پایانی به ما گفتند که اعزام نخواهیم شد. ۱۰ روز مانده به اعزام دیدیم که هیچ خبری نیست.

وی ادامه داد: هر روز با مسئول برگزاری این مسابقه تماس داشتیم اما پاسخی در کار نبود. گاها هم می گفتند که در دست اقدام است اما جواب واضحی به ما نمی دادند. گویا به مشکل برخورده بودند ولی به ما نمی‌گفتند. یک شنبه مسابقات آغاز می‌شد و آن‌ها دقیقا چهارشنبه ظهر به ما اعلام کردند که سفارت ویزا نداده است. بچه ها باید حداقل یک روز قبل می رسیدند تا با شرایط آب و هوایی و ساعت آنجا هماهنگ شوند. جدای از علت نرفتن، ما حتی زمان برای اینکه خود اقدام کنیم نداشتیم. پاسپورت‌ها و مدارک دست مسئولان بود. کار خود را دست یک مشت آدم بی مسئولیت سپرده بودیم که استعدادهای بچه‌های ما را نابود کنند. افشین تهرانی مسئول اعزام به این مسابقات تقصیر را گردن رییس فدراسیون می اندازد. تهرانی می گوید اگر پهلوان زاده می خواست این اعزام انجام شود می توانست ویزا را بگیرد.

پدر آرتین اشرف هم در مورد علت لغو این موضوع به سادس گفت: وزارت امور خارجه از وزرات ورزش خواسته بود که اسامی نفراتی که می خواستند به اسپانیا بروند را به سفارت اسپانیا اعلام کند و وزارت ورزش هم گویا فقط با اعزام ورزشکاران (بدون همراهان) موافقت کرده بود. وزارت ورزش با اعزام بچه ۱۰ ساله موافقت نکرده و اسمی به سفارت اعلام نکرده است. کار به این سادگی را نمی‌دانم چرا نخواستند انجام دهند. لازم بود فقط یک تاییدیه بدهند، هزینه با خود خانواده‌ها بود. ما حتی هزینه آرتین تا سفارت اسپانیا را خود انجام دادیم علی رغم اینکه باید فدراسیون انجام می‌داد. حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان برای آرتین و مادرش هزینه کردم. برای هر نفر ۱۵۰ یورو برای ویزا، یک میلیون تومان برای ترجمه مدارک به اسپانیایی و هزینه های جانبی رفت و آمد به تهران جمعا ۸ تا ۹ میلیون هزینه شد. بماند که چه هزینه هایی هم برای کلاس‌های قبل، مربی های مختلف حضوری، مربیان اینترنتی، اعزام به تورنمنت‌های مختلف چون ابوظبی، پایتخت تهران و رشت انجام شده تا ثمره آن را ببینیم اما متاسفانه کاری را که با مدیریت صحیح می توانستند رفع کنند انجام ندادند.

وی افزود: فکر می‌کنم افرادی هم که در سفارت اسپانیا هستند آن‌قدر منطق دارند و می دانند که بچه زیر ۱۰ ساله نمی‌تواند مستقل برود. آن هم با سرپرستی که دارند، فردی پا به سن گذاشته که نمی‌تواند با فرزندان ما ارتباط عاطفی برقرار کند تا ما با خیال آسوده فرزندمان را به او بسپاریم. ۲ هفته باید فرزندان‌مان از خانواده دور باشند، آن‌ها اداب خاصی برای غذا خوردن، خوابیدن، حمام کردن دارند و واقعا نمی‌شود آنها را تنها به اسپانیا فرستاد. متاسفانه همانطور که گفتم بدون مدیریت کردن فقط زمان گرفتند، پهلوان زاده تقصیر را گردن وزارت، وزارت مقصر را فدراسیون می‌اندازد که اسامی را روز اول کامل نداده است. این وسط تنها استعدادهای ما و خودمان که همراه با آن ها خون دل خورده‌ایم ناامید شدیم و استعدادهای ما که قرار بود در آن مسابقات استاد بزرگ شطرنج و استاد فیده شوند بر فنا رفت.

مادر امیرحسام جلال وند دارنده نقره جهان بلاروس، نیز در این باره به سادس گفت: نمی دانیم علت لغو اعزام چه بود. یک روز قبل از مسابقه به ما گفتند که اعزام امکان پذیر نیست. با مسئولان فدراسیون که صحبت کردیم جوابی نگرفتیم، سفارت هم که جواب نمی‌دهد و می‌گوید که باید کسی که پیگیر پرونده بوده اقدام کند. ما همدانی هستیم و دسترسی به تهران نداریم. پسر من می‌خواست در رده سنی زیر ۸ سال رقابت کند. او ۴ سال تمام در تورنمنت‌های مختلفی چون بلاروس، تایلند، آذربایجان و همچنین تورنمنت‌های داخلی رفته بود. برای تمرین وقت گذاشتیم و هزینه کردیم، برای گرفتن ویزا و ترجمه مدارک هم هزینه کردیم. اما این فرصت از فرزند ما گرفته شد.

وی ادامه داد: پسرمان دیگر فرصت حضور در رقابت های قهرمانی زیر ۸ سال را نخواهد داشت. نباید با احساسات بچه‌ها بازی کنند. نمی گویم که امیرحسام قهرمان یا نایب قهرمان می شد اما می توانست حرفی برای گفتن داشته باشد. حتی تمامی هزینه‌های اعزام نیز به عهده خودمان بود. به ما گفته بودند که سهمیه حضور در مسابقه را نداریم و باید با هزینه خود برویم. هزینه امیرحسام و من که همراهش می رفتیم سرجمع ۲۵۰۰ یورو می‌شد. ما قبول کرده بودیم که تمام هزینه ها را بدهیم با این وجود باز هم نشد.

مادر بردیا دانشور هم دارنده دو مدال طلا و نقره قهرمانی جهان بلاروس و همچنین دو نقره قهرمانی آسیا تایلند نیز در گفت و گو با سادس گفت: نمی‌دانیم چرا دلیل لغو اعزام را خیلی سربسته از رسانه‌ها شنیدیم. به ما گفته بودند که خانواده‌ها نمی‌توانند فرزندان‌شان را همراهی کنند که من موافقت نکرده بودم اما روز آخر گفتند که ویزا برگشت خورده است. گله ما بیشتر این است که چرا دیر به ما گفتند. اگر زودتر می‌گفتند خودمان اقدام می‌کردیم. انتظار داریم که حداقل اگر حمایتی نیست سنگ جلوی پای ما نیندازند. هزینه‌های سفر بردیا با فدراسیون بود و من باید تنها برای خودم هزینه می‌کردم. اگر می‌رفتیم ۱۱۰۰ یورو برای هتل و اقامتم و نزدیک ۵ میلیون و 500 تومان هم هزینه پرواز بود.

مهرداد پهلوان زاده هم پیش از این در مورد این موضوع به سادس گفته بود کهمتاسفانه نشد. سفارت کشورهای اروپایی هربار برای گرفتن ویزا سخت‌تر می‌گیرند. قبلا برای گرفتن ویزا فقط فرم و معرفی نامه، تمکن مالی، گردش حساب، سند، نامه کمیته ملی المپیک و نامه فدراسیون لازم بود، اما این‌بار نامه وزارت خارجه هم نیاز بود. ما هیچ وقت از وزارت ورزش مجوز اعزام برای پدرو مادرها نمی گرفتیم. یعنی وزارت ورزش هیچ گاه برای پدرو مادرها مجوز نمی‌داد. خود به خود وقتی سفارت می‌دید که بچه ها به مسابقه می‌روند با وجودی که پدر و مادرها دعوت نامه نداشتند ویزا برای همه صادر می‌کرد اما اکنون چون در میان اسامی معرفی شده نام پدرومادرها همانند قبل نبود، از طرفی هم وزارت ورزش نام خانواده ها را به سفارت معرفی نکرد نتوانستیم اعزام داشته باشیم.  پدرو مادرها هم گفتند بدون حضورخودشان اجازه شرکت فرزندانشان را در مسابقه نمی دهند. در حقیقت کار گره خورد و نشد که حل کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *