ضرورت وجود یک شبکه جهانی برای حل مشکل گرد و غبار


مدیرکل امور بین‌الملل محیط‌ زیست و توسعه پایدار وزارت خارجه با بیان اینکه طوفان‌های گرد و غبار سالانه بیش از ۱۷۰ روز جنوب غرب و جنوب شرق ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: برای حل مشکل گرد و غبار به یک شبکه جهانی از آژانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نیاز است تا برنامه عملیاتی برای مقابله با این چالش ارائه شود.

به گزارش سادس، سیدعلی محمد موسوی در نشست تخصصی – مشورتی همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد تاب‌آوری در برابر حوادث طبیعی از جمله طوفان‌های گرد و غبار و مدیریت اطلاعات به منظور مقابله با حوادث فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه که با همکاری ESCAP (کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا اقیانوسیه سازمان ملل متحد)، وزارت خارجه، سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان برنامه و بودجه امروز در تهران برگزار می‌شود، گفت: موضوع گرد و غبار در ایران و حتی خارج از مرزهای کشور ما به یک چالش بزرگ در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

وی ادامه داد: چالش گرد و غبار، سلامت، معیشت، زندگی روزمره همچنین طرح‌های توسعه‌ای دولت و منابع طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل امور بین‌الملل محیط‌ زیست و توسعه پایدار وزارت خارجه افزود: بیش از ۱۷۰ روز در سال طوفان‌های گرد و غبار در جنوب غرب و جنوب شرق ایران به دلیل خشکسالی‌های طولانی مدت، تغییر اقلیم، توسعه ناپایدار، استفاده ناپایدار از منابع آبی و اراضی کشاورزی و نبود سیاست‌های درست محیط‌ زیستی در منطقه‌ای که به صورت تاریخی از کمبود آب رنج می‌برد، اتفاق می‌افتد.

موسوی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل وقوع پدیده گرد و غبار، بیمارستان‌ها همواره در حال آماده‌باش هستند، مدارس تعطیل می‌شوند، سیستم‌های برق‌رسانی و سایر امکانات با لایه‌های زخیم گردوغبار پوشیده می‌شود. همچنین هزاران نفر به بیماری‌های تنفسی و عفونت‌های ناشی از گرد و غبار مبتلا هستند و بستری می‌شوند.

مدیرکل امور بین‌الملل محیط‌ زیست و توسعه پایدار وزارت خارجه در ادامه اظهار کرد: مشکل گرد و غبار یک پدیده فرامرزی است و نیازمند راه‌حل‌های بسیار جدی، چندوجهی و فرا بخشی است بنابراین حل این بحران از توان یک کشور خارج است و باید میان تمامی گروه‌های متاثر از گرد و غبارهماهنگی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در ایران به مشکل گرد و غبار از وجوه مختلف پرداخته می‌شود، گفت: از لحاظ محیط‌ زیستی به یک شبکه جهانی از آژانس‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نیازمند هستیم تا برنامه عملیاتی به منظور مقابله با این چالش‌ها تدوین و ارائه شود. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از همکاری با APDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه) استقبال می‌کند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *